Nikon vs Canon
Hej igen!
Har funderingar på att byta kamerahus, har en d90 nu men vill ha ännu bättre!
När jag ändå ska byta så kom jag på att jag kanske ska byta helt till canon?
MEN, vilket märke är egentligen bäst?? Vad ger mest för pengarna? Finns det någon bättre canon än nikon d90 men i samma prisklass?
Jag hade kunnat lägga runt 20.000 på något nytt, men då vill jag ha det bästa möjliga för pengarna självklart!
Detta är den eviga frågan och är omöjlig att svara på. Jag har en Canon 7D och är otroligt nöjd med den. Frågar du en nikonist så säger han/hon säker samma sak om sin kamera. Allt handlar om tycke och smak. Canon passar mig för jag har varit van vi Canon i många år och vet hur menyerna funkar. Den sitter även bra i handen och är lätt att jobba med. Detta är ingen jämförelse med Nikon eftersom jag inte haft någon, så du får helt enkelt gå till affären och känna dig fram och prova knappar och inställningar och se hur dom funkar för dig.
men helt tekniskt menat så borde det ju finnas skillnader, på möjligheter och kvalite
Vad är det du saknar som inte d90 har? Oftast är optiken viktigare än huset. Om du trivs med kameran kanske det är optiken du ska uppgradera.
Man får väldigt bra optik för 20000:-

Visst finns det skillnader, och är du verkligen intresserad, kan du läsa 40-sidiga recensioner och tester av varenda kamera från Nikon och Canon på http;//www.dpreview.com och även jämföra data sida vid sida.
Om du sen kan avgöra skillnader i bildkvalite är en annan sak.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du ska få några vettiga svar på dina frågor måste du bjuda på lite mer själv. Det är inte så enkelt som att fråga vilken som är bäst. Du har redan en tråd om att "byta upp dig", men du har inte kommit tillbaka till den och berättat vad du har för problem med kameran som du har idag, och som du hoppas skulle kunna bli bättre med en annan.
Problemet att hitta något "bättre" hänger så klart ihop med att du råkar ha den som för tillfället är "bäst" inom sitt segment när man ser till tekniska egenskaper. Det finns små saker som skiljer om man jämför med exempelvis Canon 7D, där det inte går att ensidigt säga att den ena är "bättre" än den andra, eftersom Nikon D90 har bättre dynamik och mindre brus, och därmed kan ge bättre färger och mer detaljer vid högre ISO, medan Canon 7D har något högre Upplösning vid låga ISO, som med rätt objektiv och i bra ljusförhållanden kan ge bättre resultat när man vill göra jättestora bilder.
Min uppfattning är att Nikon D90 därmed är bättre, eftersom jag värdesätter dynamiken högre än upplösningen när den senare ändå räcker till. Men det behöver ju inte stämma med din uppfattning. Vet du ens vad dynamik är? Du har ju inte berättat om ditt fotograferande, visat bilder eller på annat sätt formulerat dina tankar i sådant som har med bildskapande att göra. Och det är ju ändå för att skapa bilder som man använder en kamera.
För att få något som är påtagligt bättre i tekniska termer, är det nödvändigt att gå upp ett steg i sensorstorlek, eftersom det egentligen inte finns någon kamera på marknaden som är märkbart bättre än den du har när man rör sig inom samma segment. Den som kanske skulle kunna ses som bättre, Canon 7D, är ju faktiskt i vissa avseenden inte fullt lika bra.
Det finns några fullformatskameror i prisläget du nämner, någon från Canon, någon från Nikon, och en från Sony. Möjligen kan det finnas en Mamiya också, men jag är osäker på priserna och var man kan hitta dem.
När man tittar på DxOMarks jämförelse av sensorer ser man att Nikon D700 och Canon 5D Mark II är bättre än Nikon D90 på alla punkter. Sony SLT a55 är för ny för att finnas där. Äldre fullformatare, som Canon 1D har i regel inte lika bra värden som Nikon D90.
Men för att du ska kunna få några råd om vad som är lämpligt att skaffa i stället för den du har nu är det absolut nödvändigt att du preciserar vad du har för problem med den nuvarande kameran som du hoppas kunna lösa genom att byta till en annan. Hittills har du inte skjutit till någonting som kan ge ledning. Ditt problem kanske är så enkelt som att du behöver skaffa ett eller ett par bra objektiv i stället för det som du har.
Bästa möjliga för pengarna är onekligen att behålla D90 och skaffa ett par bra objektiv som passar för din fotografering. Vore det frågan om att köpa en ny kamera om du hade någonting sämre och få bästa valuta för pengarna skulle det kanske snarare vara den billigaste kameran från Pentax, som har precis samma sensor som D90 men ett mycket lägre pris. Men det finns andra saker än sensorns kvalité som kan vara viktiga när man arbetar med verktyget, och D90 är en bättre kamera för en avancerad fotograf när man ser till helheten.
Eftersom du överhuvudtaget ställer denna fråga gissar jag att du inte har så många objektiv. Köp ett objektiv för 20 000 och du kommer att kunna ta mycket bättre bilder än i dag.
Hade du redan objektiv i den klassen skulle du inte vilja byta system.
mvh/gurin