Behöver råd om en systemkamera..
(Om detta inlägg är under fel grupp, är någon snäll att flytta den rätt?)
Priset bör inte över stiga 4000kr, men det är bara en ungefärlig summa.
Är amatör så jag behöver inte specialkamera, utan en enkel som ger bra bilder.
Utan är intresserad av en kamera där man får mest för sina pengar. Men jag vet att objektiv och så vidare får man köpa till.
Tips pch råd?

Jag kan inte råda dig till ett specifikt märke då alla kameror i samma prissegment är i stort sett lika bra, det finns helt enkelt inga dåliga kameror.
Däremot skiljer sig de olika modellerna lite åt i hanteringen, knappar, menyer och inte minst grepp varierar från modell till modell.
Objektivutbudet behöver du inte fundera över, det finns så det räcker och blir över till samtliga på marknaden förekommande kameror, både från kameratillverkaren och från fristående tillverkare som Sigma, tamron, Tokina, mfl.
Vad du bör göra är att gå till någon välsorterad fotohandlare eller större elektronikkedja och prova olika modeller, köp den du fastnar för och som känns bäst. Även begagnat marknaden kan vara värd akk kolla på, där kan man göra fynd men tyvärr också bli riktigt grundlurad om man inte är försiktig. Betala aldrig i förskott om du köper av någon okänd på tex. Blockat.
Vad som definitivt är värt att lägga så mycket pengar man någonsin har råd med är på bra optik, bra optik gör mer för bilden än ett dubbelt så dyrt kamerahus, tyvärr är bra optik kostsam, men en investering som står sig under många år.
Lycka till med kameraköpet.
Tack! Jag ska ta en tur till en fotohandlare och testa mig fram vilken som bäst passar. Jag tror jag inte vågar mig ut på den begagnade marknaden då jag inte kan mycket om kameror.
Det rådet om objektivet kommer jag verkligen ta till när jag ska köpa ett.
Tack än en gång! 
under 4000 kommer man inte så långt, det finns två kameror som jag skulle kunna rekommendera, canon eos 1000D och nikon D3000. dem ligger runt 3000-4000kr. vissa kallar dem nybörjarkameror eftersom dem är väldigt enkla och billiga. många ''första-kameran'' är just någon av dessa två. Gå till en fotoaffär och känn på båda modellerna och välj den som käns bäst i handen.
Lycka till!
Ta även en koll på Sony a290 i samma prisklass, det är inte lätt att välja…
/Mattias