Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3774 ggr
Moalinn
0

Sigma AF70-300/4-5,6 DG

Hej!

Jag har suttit och smakat på detta objektviet ett tag nu och har fått mycket information om det. Jag känner mig väldigt osäker, om det är värt att köpa eller om man ska satsa lite högre (mitt första objektiv efter 18-55).

Någon som har detta objektivet?
Vad tycker ni om det, för och nack delar?
har ni något annat "bättre" objektiv
fast samma 70-300 för Nikon D60?

Tack för svar Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MartinO
0

Jag har provat objektivet och det gjorde mig inte glad. Opålitlig autofokus, roterande frontlins mm. Dessutom har sigma en mycket ojämn kvalité för närvarande.

Rekommenderar i stället Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR som är riktigt bra optik för pengarna.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Tislan
0

Höhö har detta tillsalu om du är intresserad ^^

Moalinn
0

Okej, tack :)

vill helst köpa nytt Glad

Medarbetare på Djurfoto

isabelle_
0

Om jag ska vara ärlig - Satsa på ett ljusstarkare. Gjorde misstaget att köpa ett Nikkor 55-200mm VR f/4.5 men efter ett år ville jag ha ljusstarkt. Jag skulle nog satsa på att spara ihop till ett ljusstarkare ist.

Moalinn
0

okej, ska ha det mest till att fotografera katter, hästar och natur.

Medarbetare på Djurfoto

isabelle_
0

#5 Om du ska göra det, troligtvis inomhus så är ljusstarkt bättre..

Moalinn
0

mer utomhus än inomhus ;)

Medarbetare på Djurfoto

flossy
0

Jag har det och jag är faktiskt jättenöjd. Frågade samma fråga som du gjorde här på samma sida och fick mest negativa svar tillbaka men sen fick jag se bilder från en vän som hade det och tyckte att dom var fina. Så jag tror nog att det blir bra till det som du ska fotografera :)

Metinia
0

Jag håller inte riktigt med #4 om att skaffa något ljusstarkare. Ska du köpa ditt andra objektiv så är du kanske inte beredd att lägga ut sisådär 6500-12000:- gissar jag, har jag rätt? Visst känner jag själv att jag hemskt gärna skulle vilja ha ett ljusstarkt objektiv nu (har haft mitt eget telezoom nu i ca 1,5 år och det har samma bländare som det du föreslagit), men samtidigt känner jag att jag inte skulle ha klarat mig så pass länge att jag hade kunnat spara ihop till ett objektiv i den prisklassen som de ljusstarka ligger i. Men däremot tror jag att det ligger något i det #1 säger och jag hade i den här prisklassen hellre valt originalmärke än Sigma eller Tamron, de brukar inte ha jättebra kvalitet i den här prisklassen.

Moalinn
0

Du har helt rätt med priserna.

Hum, om jag ska välja Nikkor så blir det ju dyrare och måste vänta antligen i 4 månader innan jag kan köpa det som #1 föreslog.
Men om jag ska köpa detta objektiv så behöver jag spara i kanske 1 och en halv månad för att få råd.

Eller om jag frågar denna frågan då

Vilket är "viktigast" objektiv eller stativ?

som jag sa i #0 så har jag en nikon D60 men inte vilken D60 som helst utan en speciell. En ovanligt långsam (var snälla och inte börja säga  att det inte är något fel på min kamera och så, för jag vet att det är det.. och det vet även alla andra om också.)

så antingen ett stativ och nikkor 18-55mm eller ett sigma/tamron 70-300 objektiv.

Vad tycker ni?

Ska nämligen konfirmeras i juni/juli (kommer inte ihåg) och kan då kanske önska mig något utav detta, kanske ett annat objektiv om jag inte köper ett nu.
fast jag hade inte tänkt att vänta med båda sakerna tills jag konfirmeras så något utav det måste jag ha!

Medarbetare på Djurfoto

NikkieNikon
0

Annars - om du klarar dig utan autofokus -  kan jag rekommendera Nikons AF 80-200/2.8 skjutzoom, ljusstarkt, bra omfång och sist men inte minst knivskarpt!
Du kan få det för ca. 3500-4000 begagnat.

Moalinn
0

Utan autofokus vet jag inte om jag kan klara mig utan.
första systemkameran är detta och köpte den för ca 4 månader sedan.
Så jag kan ju inte speciellt jätte mycket än och vill inte göra det mer avancerat än vad det redan är.

Sen som jag skrev till #2
Köper helst nytt Flört

Medarbetare på Djurfoto

Metinia
0

#10: Objektiv är viktigare än stativ - anser jag. Objektivet gör själva bilden, det påverkar bildkvaliteten. Ett objektiv går inte att ersätta på något sätt. Ett stativ hjälper till att skapa bilden, men det går att ersätta med t.ex. ett par stadiga händer eller kanske en plan yta (en stol, ett bord, etc.). Jag hade lätt valt objektiv framför stativ.

När det gäller vilket objektiv så tycker jag att du kan vänta i fyra månader på att få ett något bättre objektiv - tänk på att du antagligen ska ha objektivet i flera år och då tror jag att du kommer ångra dig om du inte orkade vänta 2 och en halv månad extra för att få ett lite bättre objektiv. 4 månaders tid är ingen lång tid. Jag fick spara i typ ett halvår innan jag kunde köpa mitt telezoom och nu i efterhand känns det som nästan ingen tid alls!

Moalinn
0

Okej. Tack för tipsen och så :)
ska fundera vidare

Medarbetare på Djurfoto

Tislan
0

Jag har använt det en gång och det är bara 3 månader gammalt. Toppkvalite!

Moderator edit: Vänligen håll dig till din annonstråd. Ingen korspostning tack!

//MartinO

Moalinn
0

Man kan få samma objektiv helt nytt för samma pris Flört

Nu märkte jag att jag kommer kunna köpa objektivet/ett stativ med en gång om det skulle vara, fast.. vet ju inte vad det är för stativ jag är ute efter egentligen

Medarbetare på Djurfoto

bildochfoto
0

Man kan ta ok bilder men att ta sjusta när bilder är nog att drömma sweetspot vid 270-290 mm om man kollar och en bländare på 11 eller så…

http://www.ipernity.com/doc/bildochfoto/5743832

Stativ är nog att föredra…autofokuset är otroligt dåligt snabbare manuellt..

Moalinn
0

Okej,
Nu blir jag väldigt tveksam på det objektivet, kanske ska spara till ett bättre ;)

Men stativ då, vad behöver man ett stativ till ?
vad är det för stativ man behöver, ett som kostar mer eller ett som kostar mindre?

och andra saker om stativ ;D

Medarbetare på Djurfoto

bildochfoto
0

Ett ganska stabilt jag använder själv manfrotto 055..

Moalinn
0

Tack för tipset, :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

kollat lite på Nikkor objektiv och skulle kunna tänka mig ett AF 70-300mm VR.

Någon som har eller vet något om det? :)

Medarbetare på Djurfoto

storost
0

#21 Har precis fått mitt, men ännu inte testat.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Moalinn
0

okej, berätta gärna när du har testat Skrattande

Medarbetare på Djurfoto

storost
0

OK, det gör jag.Glad

min egen hemsida.

Moalinn
0

Bra Skrattande

Medarbetare på Djurfoto

storost
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan du se, hur bilder är med min gamla kamera.

Samma inställning med ny kameran D90 med 70-300 mm gluggen. Jag har fotat utan stativ, om at få samma "oskärpa" med "skakning"

Jag hoppas att det hjälper dig. Själv är jag jätte nöjd med ny gluggen!!

min egen hemsida.

Moalinn
0

Berätta lite mer.. jag är så nyfiken.
hur är det att hålla typ?
är det stort, klumpigt?

ja, lite sånna saker Oskyldig

Medarbetare på Djurfoto

storost
0

Gluggen är tyngre än den gamla. Med Nikon D90 är vikten mer åt objektiv hållet (jag vet inte om man säger så) men för min hand ingen problem att hålla den. När man håller kameran längre tid, då märks det att den är tyngre.

Vad betyder stor…. det känner varenda var för sig olika. På Nikon sajten hittar du måttet (gå in under Specifikationer). Gör en pappersrör med samma mått och fundera själv, om det är för klumpig och stort för dig. Jag personligen tycker det är bra balanserat och det passar bra för mig.

min egen hemsida.

Moalinn
0

Okej.
Ska kolla lite senare :)

Medarbetare på Djurfoto

storost
0

Idag har jag sett, att fotot är lite mörk. Hemma har jag bara en bärbar och därför lägger jag in fotot en gång till ljusare.

min egen hemsida.

Moalinn
0

Okej, har det blivit så på alla bilderna eller är det bara på det?
kan ju ha med ljuset att göra :)

Medarbetare på Djurfoto

storost
0

Nej, så har det inte blivit med alla bilder. När jag har tittat på orginalen (utan redigering) är bilder med D90 flera gånger bättre än med gamla kameran.

min egen hemsida.

Moalinn
0

Okej :)

Medarbetare på Djurfoto

JDfoto
0

jag har varit helnöjd med mitt AF70-300MM,aldrig några problem bortsett från att den ha lite problem att hitta vad den ska fokusera på… men visst man får vad man betalar för fast å andra sidan har inte alla råd att köpa snordyra objektiv för 7-12000,eller njaaa dyra är dem inte egentligen men man har helt enkelt inte pengarna =)

JDfoto
0

denna bilden togs med det objektivet… Mvh jd

queenlinnea
0

Jag har objektivet och trivs jätte bra med det. Nu är jag inget proffs och vet allt om objektiv, vilka som är bra eller dåliga. Men det passar mig! Lite tungt dock om du inte har något stöd, som typ ett batterigrepp Glad