Hjälp med lagfoto!
Hej!
Jag har fått en förfrågan om att fotografera lagfoton, 7 st lag. Jag har själv aldrig fotograferat grupper och har nog inte rätt utrustning för det. Jag har ingen aning om vad för pris jag ska ta eller hur lång tid det kan tänkas ta.
Någon som har tips på vad jag bör tänka på? Laguppställningen? Längd? Mellanrum?
Är någon viss utrustning bra att ha? Jag fotograferar med en Nikon D300s och hade tänkt att använda ett 35mm/1.8 obj, annars har jag tillgång till ett 18-55/3,5-5,6 obj oxå.
Jag har ingen egen blixt, är det ett bra val att använda? Isf kan jag ev få låna av kompisar. Stativ är ett måste så det kommer tas med.
Ev att det kan bli enskilda foton oxå, med hela spelaren med innebandyklubb ska finnas. Vad ska jag tänk på när det är enskilt?
Några bra inställningar att tänka på? Hög/låg bländare? ISO? Vitbalansen?
Var snälla och skriv så mycket tips ni har! Det är första gången jag gör ett sådan här fotouppdrag och vill ha så mycket hjälp som möjligt.
Be dem le.
Det viktigaste att tänka på vid gruppfoto är att man använder en bländare som ger skärpa på hela gruppen.. Då jag fotograferar grupper håller jag mig runt bländare 11, det tycker jag ger bra med skärpa över hela gruppen.
Sen anänder jag också ett tips jag fått genom detta forumet, be alla att blunda.. räkna ner och då alla slår upp ögonen tar du bilden/serie bilder så att ingen blundar :)

För att ta ett helt lag med blixt behövs en studiouppsättning, och jag antar att det är uteslutet. Trettiofemman lär funka bra för gruppbilder. Du kan använda ljuset i en sporthall, under förutsättning att du ställer in vitbalansen för det. Stativ är en bra idé, helst ett högt med kameran i ögonhöjd, och du bör inte använda högre ISO än 800. Du behöver en relativt liten bländare för att få skärpa på alla, jag gissar på bländare 8, men du ska undvika att få längre exponeringstid än 1/10 sek. För säkerhets skull kan du ta RAW och se till att minst en av dina provbilder har en vitreferens som du kan använda för att ställa RAW-omvandlarens Vitbalans rätt.
Om det finns utrymme kan det vara bättre att backa och ta på längre avstånd än att krypa nära med kort brännvidd, så zoomen kan komma till användning. Försök samla gruppen så att den fyller bildrutan bra. Ofta kan det finnas en bänk som den bakersta raden kan stå på.
Ta provbilder först i den aktuella belysningen när du har justerat vitbalansen, och kolla histogrammet. Det kan vara bättre att använda manuell inställning än automatik när man väl har bestämt sig för hur man ska exponera.

Tack för alla tips! Ska skrivas upp och inte glömmas bort :)
Då är den andra frågan, hur mycket kan jag ta betalt? Är som sagt första gången och jag är amatör.

När du tar enskilda bilder kan du använda betydligt större bländare för att få mer oskärpa i bakgrunden, och då kan du sänka ISO till 200.

Tack! Det ska jag komma ihåg :)

Puttar upp!
Lite hjälp med prisförslag skulle behövas :)