Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 703 ggr
Niklas
0

Elinchrom Skyport

Är det någon som vet om någon av Elinchroms Skyports kan styra både RX-blixtar och vanliga kamerablixtar, exempelvis Canon Speedlite 430EX?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

SLAfoto
0

Niklas,

Enligt AIFO. Det skall gå bra. Om blixten saknar uttag kan man använda en adapter från hama för att utlösa den. 

//Stefan

Robert
0

Niklas, jag ställde frågan till Anders på Aifo och enligt honom ska det gå bra. Det du behöver är det som Stefan berättar. Jag hade tänkt själv införskaffa en sådan lösning.

Hälsningar

Robert

SLAfoto
0

jag tror att det är följande utrustning som är aktuell:

Elinchrom Skyport Transmitter (sändare) (EL-19351) att montera på kameran och Elinchrom Skyport Universal Receiver (EL-19352) ansluts till blixten, om det finns uttag. Finns inte uttag är det en adapter från Hama som gäller.

Om denna utrustning är monterad, överförs alla signaler mellan cameran och 430EX? 

//Stefan

Robert
0

Stefan, när du jobbar med flera blixtar så tycker jag att det är enklast att ställa in ljuskällorna manuellt. Skyporten triggar blixten, det räcker för mig.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Tack båda!

Vänliga hälsningar

Niklas

SLAfoto
0

Läst på Fotosidan

Jag köpte radiostyrning till min 580EX för några dagar sen, är helnöjd hitils. Kolla på http://www.aifo.se/elinchrom/skyport.htm 1800:- blev det med kablarna jag fick köpa till.

//Stefan

Robert
0

#6, "för några dagar sedan", jag har beställt och betalat för nästan ett ½ år sedan och fortfarande inte fått leverans. Enligt uppgift så kan man inte heller lämna något leveransbesked eftersom produkten är ny och det är många på tur.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag beställde i november eller december och har inte heller fått min. Först lovades leverans vecka 5, sen vecka 6 och nu vecka 9. Märkligt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

Jag funderar på att kanske leta upp ett alternativ istället. Det verkar inte finnas någon leveranstid på Skyporten och den kan levereras nästa år om det vill sig illa.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Nu har de ändrat leveransdatum till vecka 10.

Jag har inte sett några alternativ. Det är väl därför de har så stor efterfrågan.

Vänliga hälsningar

Niklas

jjohhan
0

Var på Aifo i Tisdags och dom hade fått 50st och skulle få fler snart så jag hoppas att det blir leverans snart.

Johan

Niklas
0

Det hoppas jag också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Splanky
0

Fördelan är ju att kunna styra blixtarna från en laptop. Speciellt de som är uppskickade en bit. Oerhört smidig lösning att kunna justera alla inställningar utan att behöva klättra omkring.

Jag beställde i början av december och tydligen är skyporten som är framtagen för RX-blixtarna mer försenad än universial.

Hörde ett rykte om att de hade fått gå tillbaka till fabriken för justering.

Robert
0

Jag mailade till Anders på Aifo efter att ha läst ditt inlägg Stefan #6. Nu blev jag rätt förbannad när man kan läsa att någon kan gå och shoppa prylar och få dom samma dag. Mina var beställda i november, och nu har jag avbokat dom. Tänkte jag skulle söka i utlandet efter samma fabrikat.

Hälsningar

Robert

SLAfoto
0

#14, kolla på Cyberphoto. dock är produkterne du söker beställningsvara.

Sedan kan du ju alltid kolla på www.elinchrom.com/ " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Elinchrom hemsida efter deras distributörer. Finns en hos grannen i väst, Norge, och några nere i Europa. Sedan har du en i Finland.

//Stefan

Niklas
0

#15: Det hjälper inte. Cyberphoto beställer från Aifo så det tar förmodligen ännu längre tid.

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

Nu har de strukit vecka 10 som leveranstidpunkt och skrivit "leveransdatum okänt" på Skyporten. Om det inte vore för att jag har använt dem skulle jag börja undra om de existerar. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#17, känns rätt förargligt. Trist!

Robert