Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 6999 ggr
Evaline
0

50mm /1.8 eller 35mm/1.8?

Ska köpa nytt objektiv nu om någon vecka si sådär och har hållt på att vela fram och tillbaks mellan ovanstående objektiv.

Vilket är egentligen bäst och till vad?

Känns inte som om jag får ordentliga svar någonstans så jag räknar med er nu =)

MonisN
0

Jag har ett 50mm och är väldigt nöjd med det. Det har en otroligt bra skärpa och många har skrivit här i forumet och lovordat detta objektivet. Det andra, 35mm har jag ingen erfarenhet av, men skulle jag idag välja ett av dem hade det mer lutat åt 35mm eftersom det har lite större vidvinkel. På den här sidan kan du se och jämföra de olika brännvidderna.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
0

Om du har det vanliga "kitobjektivet", så ingår ju båda brännvidderna där. Du kan se på bilder som du har tagit när och var du har använt brännvidd nära den ena eller den andra, om du tittar på Exif.

I största allmänhet är 50 mm ofta en bra brännvidd till porträtt, ansiktsbild och bröstbild, medan 30 mm är brännvidden som förr brukade kallas "normal", och som är mer allmänt användbar. När man tar människor är det "halvbild" som gäller, snarare än porträtt, eftersom man kommer lite väl nära om man ska ta ansikts- eller bröstbild.

Eftersom båda brännvidderna ingår i kitobjektivet har man inte behov av att skaffa någon av de här gluggarna annat än för de specifika egenskaper som de har; hög ljusstyrka, som medger tagning i svagare ljus och som ger möjlighet till mindre skärpedjup. De kan också ha bättre boké än vissa kitobjektiv, jag tänker då främst på Nikon 18-55, som har ganska risig boké.

Jojaton
0

Vad har du för kamera?
Om du har tex nikon d40, d60, d5000 osv så får du ju inte autofokus med 50mm.

Johanna - Instagram

Lakrits
0

35 är nog bättre om du skall fota inomhus mycket och få med lite mer av rummet. Även för foto i stan så är det bra om du vill få med mer av omgivningen.

50 bättre för porträtt och även om man vill fota människor i rörelse då man inte måste vara jätte nära

Allmänt så är det rätt trevligt med fasta objektiv då man inte behöver fundera så mycket på om man skall zooma in eller ut. Man har det man har och får flytta sig själv så man får fundera lite mer eftersom man är lat och inte orkar springa runt i onödan :-)

Fick ett 24mm när jag fyllde år som satt på konstant när jag var i fjällen förra helgen.

/Mattias

Evaline
0

De två objektiven jag tittat på är

Nikon AF 50/1,8D och Nikon AF 35/1,8G DX AF-S

#3, rätta mig om jag har fel men AF står väl för autofokus? Dock gillar jag att fota med manuellfokus, men auto kan vara skönt när man inte riktigt orka alltid haha

MonisN
0

#5 Om du börjar med att läsa bruksanvisningen till kameran så står det vad allt betyder.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Aviendha
0

#5 Jo, om jag inte minns galet så står AF för autofokusobjektiv, men det betyder inte att de har en inbyggd autofokusmotor, då är det AF-S som gäller (tex till d3000, d5000, d40, d60). Har du ett hus utan afmotor så kan du fortfarande använda AFobjektiv, men då får du fokusera manuellt.

Jojaton
0

#5 jo de har autofokus, men bara 35 har af till exempelvis d60, d5000 osv då den har motorn i objektivet (af-s)

Johanna - Instagram

Evaline
0

Jahaa, det är så det ligger till =) har för mig jag läst det innan men blir så himla förvirrad, haha, är en förvirrad person i allmänhet.

Gud jag tvekar fortfarande.. Men det lutar mer åt 35mm

Tillbom
0

Jag tycker du ska gå på 35, jag har en 50 och det blir lite för nära ibland. Annars är det ett jättebra objektiv. Jag har en d40 och det blir lite jobbigt för man måste fokusera manuellt, det går ju men ibland är det skönt att ha ett autofokus

Jag tror inte du kommer bli besviken hur du än gör. Men gå till en fotoaffär som låter dig prova objektiven innan du köper dom. Då kan du ju se exakt skillnaden mellan dem.

Evaline
0

#10, tack! hade tänkt att pröva båda innan faktiskt

Denna kommentar har tagits bort.