Tre hästporträtt
Var iväg idag hos min mammas kompis Daniel och skulle fotografera hans två travhästar (numera ridhästar). Det var tänkt att han skulle busa upp dem lite men eftersom han ridit båda tidigare samma dag var de inte så sugna på att springa så jag fick ta en del porträtt istället. Det gick även två andra hästar vid granngråden och fotade även de lite.
Här kommer tre porträtt från dagen!
Nikon D50, Tamron 70-300/4-5,6
Första bilden -> Daniels travare Lisa. Ville ta en relativt symetrisk bild utan att få en "tråkig" känsla, lyckades jag? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar bilden eller inte.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Andra bilden -> En ponny i hagen intill, med annorlunda färg!
Tredje och sista bilden -> En annan ponny som gick tillsammans med den på bild #1. Jag gillar det busiga uttrycket här, med den blåsande manen.
Fick tyvärr inga märkvärdiga porträtt på hans andra travhäst Lara. Vill ha konstruktiv kritik på dessa tre!
MVH Anna Attlid

var är 3 e bilden? =)

oj förlåt. när jag kollade fanns där ingen "bild knapp" =/ den fanns nu när den uppdaterat sig..
#3 Jag glömde den, lade upp den nu. :)

okej! dom var mkt fina allihopa! =D

#0 jag tycker inte den är tråkig, mer lugn och avslappnad.. bra skärpa :)
#1 spännande färg på ponnyn ja.. fint när ponnyn såg glad up och fin skärpa ;) (igen, som vanligt) ;D haha
#2 m, fint med den blåsande manen ja. Fint uttryck på hästen, glada hästar är alltid kul ;) haha.. men fin bild och bra skärpa.. Gillar alla dina bilder skarpt ;)
#6 Tack.
#7 Tack så mycket. :)
VMh Anna
Jag hade velat att du beskär lite tightare på sidorna av hästarna, eftersom att du kapat "ryggen" på 1:a och sista, då blir det mer fokus på ansiktena :) Samma på andra bilden, lite tightare beskärning och det blir mycket bättre ^^
Snyggt jobbat Anna! ^^
/Photoniq - www.alexandra.foo.se
#0 Häftig stjärn på hästen! Gillar den annorlunda vinkeln men hade velat ha lite mindre snäv beskäring, kanske med hela manken-rygglinjen med och lite mer nedanför mulen. Vet att jag förr tyckt att du beskär lite för snävt så du och jag kanske har lite olika smak i detta bara.
#1 fin bild, annorlunda färg, tycker mig ha sett den hästen förr. Vet du om det är ett welsh/welsh mountainsto?
#2 gillar huvudet men tycker det ser ut som två hästar, som om kroppen tillhör någon annan, beror nog på att hästen står lite konstigt böjd. Man får inte riktigt ihop det med hur den står.

Fina bilder Anna, kul att du vågar beskära bilderna så pass tajt. Vissa hästfotografer fastnar bara i samma mönster hela tiden, men jag tycker du lyckas mycket bra.
/Lina svensson
#10 Tack så mycket! Jo jag gillar att beskära snävt, men kanske får tänka på att lämna lite mer luft ändå.
Jag vet tyvärr inte vad det är för häst alls i bidld #1, inte ras, namn, kön, ägare… Men i storleken och ansiktet ser den ut ungefär som en welsh, ja. Färgen fick mig att tänka på en islandshäst men det är det ju inte. H*n står i Stenberga i Småland iallafall.
#11 Tack. :)
MVH Anna Attlid
Hej Attlid.
Jag tycker bilderna var lite tråkiga, inte alls genomtänkta. Du kan mycket bättre än så här!
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
Tack för kritiken. Tråkiga, kanske det. Det var väldigt molnigt ute och alltså inte möjligt att experimentera med ljus och skuggor vilket kanske gör bilderna lite trista. Genomtänkta är de nog, kanske att jag slarvade lite med bilden på den svarta ponnyn. Kan du specifiera dig lite på vad du menar med "inte alls genomtänkta"? :)
MVH Anna
Jag tycker du har lyckats (som vanligt) att få fina bilder, ljuset är ju trist men det får man ta i dessa tider. Bild nr. 3 tycke rjag ser konstig ut på något sätt, kroppen som drar iväg åt vänster är nog orsaken, jag tycker nog du skulle ha tagit kortet mer från vänster sida så att man ser halsen lite mer. Då hade det nog sett bättre ut.
Annars jätte snyggt!
Kram Hanna
Hanna
Super snygga annan tycker dom blev väldigt lyckade! :D
Ja, det kan jag självklart göra. Vad jag menade var att jag får känslan av att du bara tryckte av, utan att tänka till innan (Obeservera att det bara är en känsla jag får av att se på bilderna, inget påstående). Och vad jag sett av dina tidigare bilder ser dem mycket genomtänkta ut - bakrund, position etc. Jag tror inte vädret ligger bakom det tråkiga uttrycket. Du har lyckats förut i samma väder ;)
Varma Hälsningar
Attlid, jag tycker att alla 3 bilderna var suveräna! Riktigt fin skärpa, och jag tycker om #1 väldigt mycket för den hade en sån annorlunda position än vad dom flesta brukar ha. 
Fina bilder! Alla tre var fina men jag gillade bild 3 bäst :)
MVH Hannah
#15 Tack! Jo jag ser också att hästen i bild 3 ser lite konstig ut, vilket jag inte tänkt på tidigare innan era kommentarer. Har fler porträtt på den hästen, det finns säkert några andra som ser bättre ut! Ska kolla igenom det.
#16 Tack så mycket.
#17 Haha okej. Jag förstår vad du menar. Kanske att jag var lite stressad när jag tog bilderna eftersom jag hela tiden pratade med ägaren till travarna också, han ställde frågor och pratade allmänt hela tiden nästan. Plus att jag rörde mig på i stort sett hela tiden och inte tog tid på mig att tänka så mycket tyvärr. Så du har rätt i att jag bara tryckte av. Ibland blir det bra bilder ändå men kanske inte denna gången alltså? Tack!
#18 Tack, roligt att höra!
#19 Tack så mycket. :)
MVH Anna
#20 - Okej, jag kolla igenom dom och lägg upp en till bild på hästen i annan vinkel :)
Kram Hanna
Hanna
Sagt och gjort!
Här är ett annat porträtt av hästen i bild #2 (tredje bilden). Bättre eller sämre? Här tycker jag själv att man saknar ögonkontakten med ponnyn.
MVH Anna Attlid
Här har vi ännu ett annat porträtt av den ponnyn. Här har vi ögonkontakt och ett busigt uttryck, men känns den inte lite "stel"? Hästen står med huvudet helt rakt upp och halsen är så rak, jag vet inte om jag gillar/ogillar.
Vilka av dessa tre porträtt av den svarta ponnyn var bäst nu då, och varför?
MVH Anna Attlid
#23 Den här bilden gillade jag. Härlig känsla, nu var det mer liv i bilden. Hästen har en underbar utstrålning.
Varma Hälsningar
#24 Vad bra! Jo den bilden representerar verkligen hans personlighet och han HAR en underbar utstrålning, jag är bara lite skeptisk mot rakheten i bilden. Nåja.
MVH Anna
#22. Han tittar på dig. Eller vasd menar du med ögonkontakt ?
* Attlid. Men vad bra. Äntilgen lite porträtt. Att du inte får till bilderna kan bero på att du inte är van vid porträtt helt enkelt (:
* Attlid. Men vad bra. Äntilgen lite porträtt. Att du inte får till bilderna kan bero på att du inte är van vid porträtt helt enkelt (:
#22 - Mycket bättre, men ögonkontakten saknas ju tyvärr…
#23 - Jag tycker det här är den bästa av "svarta-häst" bilderna, hästen har all sin uppmärksamhet på dig och han har ett härligt vaket uttryk. Snyggt!
Kram Hanna
Hanna
#26 Jo han tittar på mig men ögonkontakten saknar ju eftersom han inte tittar in i kameran.
#27 Inte van? Jag fotar väldigt väldigt mycket porträtt och tycker det är mycket kul. Detta var de första på dessa hästarna dock. Att jag inte fick till det helt och hållet beror väl på det trista ljuset (ingen möjlighet att leka med ljus och skuggor) och att jag slarvade lite med kompositionen och perspektiven tyvärr eftersom jag var stressad.
#29 Jo precis och ögonkontakt är viktigt tycker jag, speciellt hästporträtt. Tack så mycket ang bild #23. :)
MVH Anna
Jag gillar bild nr. 2 bäst, mkt söt och så den annorlunda färgen :) Hästen ser glad ut också, det gillar jag.