Sälja kameran ?
Hej!
Jag har jätte stora funderingar på om jag ska sälja min lilla Nikon D60.
Jag vill byta till en Nikon D90 som jag tycker är en otroligt bra kamera.
Jag vet att jag fortfarande kan utvecklas med D60, men den är inte riktigt så som den ska vara.
så funderar på att sälja min nikon D60 + 18-55mm objektiv och sedan köpa en nikon D90.
Fast samtidigt så känner jag att det inte är det största "problemet" jag har just nu, nu är det mest objektiv, stativ, minneskort och batteri som behövs köpas in.
Kanske ska köpa in det jag behöver först och sen, nästa år kanske, tänka på att sälja den.
Vad tror ni?
jag vet att ni kanske inte riktigt vet vad ni ska skriva, men låter det rimligt att göra så som jag tänker göra?
Sen en fråga också,, Batteri till d60, passar det på d90?
Objektiven passar väl till alla nikon kameror?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Bra bra, tänkte också att batterierna inte passar,, :)
Men kommer behöva ett extra batteri om man ska åka utomlands med klassen nästa år (:
Medarbetare på Djurfoto
#2 Kan du inte bara ta med batteriladdaren eller kommer ni inte att vara i närheten av väggutag?
Nikon D90 kommer ju inte att säljas så jättelänge till eftersom D7000 har släppts. Tror att den skulle fortsätta säljas i ungefär ett år till. Kan ju vara bra att komma ihåg så att du inte bestämmer dig för att köpa en D90 när det är försent.
Jag tycker att du ska behålla din D60 ett tag till eftersom du själv säger att du fortfarande kan utvecklas med den. En D90 blir kanske alldeles för mycket då. Uppgradera först när du börjar känna dig begränsad med den kameran du har. Kanske kan du då fortfarande köpa en D90, eller kanske en D7000 om du känner att den passar dig bättre.
Stativ, minneskort och objektiv du köper till din D60 kommer att passa även till D90, så det är inget du behöver oroa dig över. Batteriet kommer antagligen inte passa till D90, men som tur är de ju inte de så dyra.
Jodå,, det kommer säkert vara uttag på vandrarhemmet, men tänk om batteriet skulle dö mitt i dagen, inte så roligt om man kanske skulle göra något roligt och så han man inte batteri till att fotografera det
jag har också tänkt på det med att D90 kommer att försvinna inom kort.
Men om jag får fråga, vilken kamera ligger närmast D90 förutom D5000? :)
tror själv inte att jag kommer behöva byta min kamera förrän nästa år någon gång kanske, så det är ju ett tag kvar.
Men om vi tar ca 4-5 månader så hinner jag utvecklas mycket och jag tror att jag redan då har "tröttnat" på själva kameran.
Sen om jag får fråga.
Vad kan en Nikon D60 med 18-55mm objektiv, 4 gb minneskort, Uv-skydd (dock någon liten repa syns inte på bild), har gått 22732 exponeringar, väska, manual och allt sånt.
Den är även försäkrad.
Ja,, det är det jag kan komma på just nu,
jo. den är 1 år om 2 dagar :)
sen att den är som den är ,det är ju en annan sak :P
Medarbetare på Djurfoto

#5 På blocket tar de 3500-4000 ungefär :)
Jag funderar också på att köpa en d90, de har ju gått ner väldigt mycket i pris sedan de kom. Däremot har jag hört att kamerans filmfunktion inte är speciellt bra. Så om du vill ha en kamera du kan filma med också, då kanske du borde vänta och köpa en annan.
jo, men jag tror inte att jag kommer kunna få mer än kanske,, 2500 eller något ;)
jag struntar i filmen.. det är korten jag vill ta :D
Medarbetare på Djurfoto
Du är inte sugen på Nikon d7000 då, eller nikon d300(s)? =)

Emellanåt dyker en sån här tråd upp. "Uppgradering", ibland från någon som anser sig ha "vuxit ur" sin systemkamera, och ofta med önskemål om något som är "bättre". Missförstå mig inte; det är skillnad mellan olika kameror, men den är ganska liten, så länge man håller sig inom samma sensorstorlek.
Nikon D90 har en bättre sensor än de flesta andra, och samma sitter i D5000 och i Pentax K-x. Skillnaden jämfört med andra DX-kameror är att den har större dynamik. Därutöver finns så klart andra skillnader i ergonomi bland annat.
Men man bör ha klart för sig att det är ungefär som att byta bil. Man får en ny, som duger precis lika bra att ta sig från A till B med.
Skillnader i ergonomi kan vara så stora att man hellre väljer en kamera än en annan, men när man redan har en, så är det ett dyrt nöje att byta, om det bara är för någon liten detalj. Helt klart är en D90 en bättre kamera än D60, men den bjuder inte på mer att "utvecklas" med. Alla systemkameror, utan något undantag, räcker hela vägen fram för att utvecklas som fotograf.
Bland skillnaderna som kan vara mer eller mindre relevanta är exempelvis att den har ett fönster på ovansidan som visar inställningar, och att den har live-view och att den kan ta alla objektiv med AF, också de som inte har inbyggd motor.
En likhet till finns när man jämför med att byta bil. Nyare kameror är bättre på mer än ett sätt än äldre, eftersom tekniken hela tiden går framåt. Priserna är också ganska stadigt på väg neråt i realvärde, så en bättre kamera kan bli billigare längre fram, och kanske reellt mycket bättre än de som finns nu. Det händer mycket med sensorerna, om vi bara tittar ett par tre år bakåt, så syns trenden tydligt. Högre Upplösning, mer dynamik, vilket ger möjlighet till högre känslighet, och bättre AF och ljusmätning.
Om du tänker dig att stanna i Nikon-systemet, så är det bättre att du investerar i riktigt bra obektiv så länge; inte de billigaste, utan riktigt bra. Då kommer du att kunna få mer nytta av en senare uppgradering, eftersom en sensor med bättre egenskaper och ett nyare firmware kommer att kunna göra bättre objektiv mer rättvisa.
Om du å andra sidan inte tänker skaffa riktigt bra objektiv, så är det inte heller så hemskt mycket idé i att gradera upp kamerahuset. Det du har är väldigt väl anpassat till normalzoomen.
Men min grundtanke är ändå, att du borde jobba mer med kameran du har innan du kanske så småningom bestämmer dig för att skaffa en ny. Vinsten med en ny kamera är ganska subtil om det inte är någonting specifikt man saknar; som exempelvis live-view med vridbar skärm, eller om man har lärt sig utnyttja dynamiken ordentligt, att man kan vilja ha högre dynamik. Eller att andra egenskaper är så viktiga att man ser det som motiverat at byta. Jag har inte sett att du har presenterat någonting specifikt, som kan ge ledning i frågan om uppgradera eller inte.
oj, det va ett långt inlägg.
kommer inte ihåg vad du har skrivit i hela, men jag kan iaf säga att jag har verkligen inte råd att köpa riktigt bra objektiv.. tyvärr,
Men jag vill ha en kamera som går snabbare än min.
Jag anser att det är något fel på min kamera, men det är jag det.
den går långsamare än dom flesta andra och låter mycket mer.
Om jag vill fånga katter i rörelse, tillexempel, så klarar oftast inte min kamera av det.
Oavsätt inställningar, men syrrans kamera, en Nikon D40, kan fånga katterna i rörelse med rätt inställningar.
så jag har ingen aning om hur jag ska göra.
men tror att jag tar och köper ett macroobjektiv innan jag köper en ny kamera.
Dessutom vet jag mycket väl att jag kan fortfarande utvecklas med min kamera, men jag vet inte..
Medarbetare på Djurfoto

Har du provat att sätta syrrans objektiv på din kamera och se om den blir bättre av det? Du har klagat på seghet och oljud förut, och det kan ju vara så simpelt som att det är något fel på ditt objektiv. Motorn till autofokus sitter ju inte i kamerahuset, utan den sitter i objektivet, och också en del av logiken för att hitta fokus är inbyggd i objektivet. Det kan bli som en helt annan kamera om man skiftar objektiv.
Jag säger inte att det är så, men eftersom tydligen din syster har en kamera med objektiv som funkar bra och som passar, så är det ju en ganska enkel sak att kolla om det är ditt objektiv som strular.
Och om det verkligen är fel på kameran, så är det väl inte riktigt schysst att sälja den utan att tala om för köparen hur det står till? Ett fel påverkar så klart också priset man kan få ut.
Men för att du ska få reda på om det är ditt objektiv som är segt, vore nog det enklaste om du och din syster provar att byta objektiv med varann, för att se om hennes kamera blir trög med ditt objektiv och din blir pigg av hennes.
jag har inte råd med något utav dom.
men han sa ju att jag skulle satsa på riktigt bra objektiv och det är riktigt bra objektiv jag inte har råd med.
Vi har faktiskt testat det.
men det är inte VR i hennes objektiv, men jag tror att det är objektivet som låter eftersom att det lät även i hennes kamera.
Men det va fortfarande samma "snabbhet" i hennes kamera.
Min va nog som vanligt tror jag.
Jag vet inte alls vad det är som är fel.
Men om kameran säljs så är det inom släkten, min systers barn skulle få köpa den isf.
Fast, med 70-300mm objektivet så låter den lika mycket och lika seg.
Medarbetare på Djurfoto
Förlåt, missade dig.
Men en D300s hade inte varit fel, men det är pengarna som sätter stopp för det "/
Medarbetare på Djurfoto
lite billigare objektiv (t.ex. kitobjektiv) låter ofta när dom försöker fokusera, det behöver inte igentligen betyda att nått är fel. Har kameran sen dessutom av någon anledning svårt att hitta rätt fokus så låter det ännu mer eftersom objektivet jagar runt efter fokus. Jag är inte sä hemma på nikons inställningar men kan det inte vara sä att kameran stär ställd i nått läge som inte fungerar sä bra med det du försöker fotografera?
t.e fel fokuspunkter eller att du försöker fota nått som rör sig snabbt utan att ha autofokusen ställd för att följa med rörliga mål eller nått liknande. är inte så hemma på nikons menyer och inställningar men jag kan säga att det är inte alls svårt att hitta pä saker i canons autofokus inställningar som kan ställa till det rejält när man fotar nått som rör sig…
kan du beskriva lite nogrannare vad om händer, vad du försöker fotografera och vad reultatet blir?
(ha överesende med eventuella konstiga stavningar, skriver pä en mobil och kommer inte riktigt överrens med mini tangentbordet…)
jo, jag funderar på det.
spara hade jag ju tänkt att göra i vilket fall som hellst.
Men jag får se vad jag gör :)
låter ju helt normalt när jag fokuserar och allt, men när jag väl taar kortet så låter den.
Jag fotar med manuella inställningar, på P läget iaf än så länge vilket fungerar bra i dom flesta fallen.
Även med hästar som rör sig.
Men inte katter, dom är för snabba för min kamera.
Hur ska jag förklara?
jag kan förklara lite imorgon, måste sova nu 
Medarbetare på Djurfoto
Jobbiga frågor du ställer.
Men jag fokuserar, katten hoppar iväg, jag tar kort och det går långsamt och sen blir det suddig bild.
Medarbetare på Djurfoto

#19. jag har läst igenom hela tråden och får den uppfattningen att du igentligen inte har en susning om förhållandet slutartid, bländare, iso.
Dessa tre storheter är vad du har att jobba med och för att lyckas med dina föresatser krävs det att du lär dig hur tid, bländare, iso samverkar.
Nu tänker inte jag skriva en hel roman om hur det funkar här men det finns en sida som vänder sig till nybörjare och på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt förklarar de mest grundläggande termerna.
Ta dig tid att lära dig grunderna, så gör du mer för din fotografi än du någonsin kan köpa för pengar. Lycka till!
jag håller på att lära mig om det så det vet jag redan.
Men på vilket sätt verkar det som att jag inte förstår det? 
Medarbetare på Djurfoto

#19 Om kameran har fokuserat och du trycker av, ska det inte gå segt, det ska inte låta, utan den ska lösa ut lika kvickt som en grisblink. Endera har du inte fokuserat, och då dröjer det lite grann, men inte särskilt länge när det är bra ljus, men i alla fall tillräckligt länge för att man ska uppleva det som segt; dock långt ifrån lika segt som med en kompaktkamera.
Fokuseringen görs normalt när man lägger fingret på knappen och trycker ner till det första läget. vanligen brukar det bara klicka till, och man ser i sökaren hur motivet "hoppar" in i skärpa. När man sedan trycker knappen i botten, så löser kameran ut precis när läget växlar mellan halvt och helt nertryckt, när knappen liksom klickar till. Om din kamera inte funkar på det sättet så är det något som är fel.
jag får fokus men det blir ändå suddigt.
Den fungerar som en normal D40 gör, säkert normal D60 med, med avtryck osv.. bara det att det är något som gör att det blir suddigt.
Men jag kan ju inte säga att kameran är dålig på andra bilder utan det är när det just är katter.. vet inte varför men.
Vet inte riktigt om man kan jämnföra en D60 med en D5000 men på D5000 räcker det att fokusera och sen komma åt knappen lite för mycket så har den tagit typ 4 bilden innan man vet ordet av det.
Medans min, fokusera, klicka ner knappen, klicka ner knappen, klicka ner knappen.
och så går det lika "långsamt" varje gång, spelar ingen roll om jag har världens bästa ljus eller om jag har högsta iso och exponerat massor.
Det är samma varje gång.
Förutom om jag vill ha riktigt lång slutartid såklart men det är ju en annan sak.
sen är det väl säkert så att på dom flesta kamerorna måste man trycka ner knappen en hel del gånger.
Men om vi tar min kamera, jag har på P läget, fixat inställningar tar en serietagnings sak, vet inte vad det heter just nu, och får ca 10-15 bilder innan den "väntar" på att kunna ta fler bilder, typ så.
Medans syrrans D40 kan man ha samma, fast kunna ta många bilder utan att behöva "vänta" på fler bilder.
(Om man kollar i sökaren så står det ju hur många bilder man kan ta, eller vvad det nu än är.)
Känns som att jag klagar väldigt mycket, säg till om det blir för mycket.
Jag vet ju hur min kamera fungerar men det vet inte ni så jag kan sitta och förklara och allt i evigheter men ni vet fortfarande inte hur kameran är.
Tar denna bilden bara, fokuserat, katt sprungit iväg, jag klickat på knappen, och bilden suddig.
Bilden är mörk, jag vet.. jag har underexponerat så det står härliga till pga. att jag vill att kameran ska gå snabbare.
Medarbetare på Djurfoto

På bilden som du har lagt upp är det skakningsoskärpa, men det ser ut som om kameran inte har missat på skärpeinställningen.
Men om det är frågan om att ta flera bilder i rask följd, kan det vara så att du endera spar RAW (NEF), som tar betydligt längre tid och gör serietagning långsam, eller att du helt enktelt har ett långsamt minneskort om du tar jpeg. Minneskortet sätter gränsen när de första bilderna i en serie är tagna.
Om du tittar noga på bilden som du har lagt upp, så är det ett grässtrå som ligger nära horisontellt, och som ser skarpt ut, och en del små ljusa fläckar som har dragits ut nästan horisontellt. Nu stämmer ju det med kattens rörelse, så där har du följt, men eftesom Exif saknas i bilden kan jag inte se vilka data som gäller för exponeringen.
Din kamera har samma begränsningar som andra när det gäller svagt ljus, och det kan helt enkelt ha varit för svagt för kort slutartid och mindre bländare för att få skärpedjup. Det är alltid en avvägning, och man kan ställa upp ISO till 800 utan att tappa bildkvalité när man spar jpeg. Vid högre ISO än så blir det dynamiska omfånget mindre, men bilderna blir skarpare, även om de visar upp lite mer brus. Det är inte fel med brus; det hör till, när man måste använda högt ISO.
Till stor del hänger dina problem med kameran ihop med saker som du måste lära dig, oavsett vilken kamera du så småningom väljer. Om den här bilden är typisk för problemen som du har, så är det inte troligt att det beror på kameran, om det inte helt enkelt är fel på den.

kan säga att min D60 oxå håller på att ge upp.
Ibland när jag fokuserat klart ( kanske ett halvt steg före hästen hoppar) , sedan när jag klickar för att ta, tas bilden först efter typ en halv sekund.
Så var min aldrig förut, men blir värre och värre. Men jag antar att den börjar ha gjort sitt så småningom. :)

Nej, inte blir kameran slöare med tiden, men det kan hänga ihop med inställningar för framkallning, skrivhastighet och vilket minneskort man använder. Minneskort kan också med tiden bli sämre, så att skrivningen blir slöare, vilket är en källa till att farten går ner när grejerna är äldre. Kameran blir inte långsammare, men om man tar flera exponeringar i rask följd, kan kameran bli långsammare än man har upplevt tidigare.
Det som kan sänka hastigheten är framför allt brusreducering och Active D-lighting, och om de är på, så kan det vara att kameran inte är färdig för nästa exponering när man upplever tröghet.
Så prova att inte använda brusreducering och Active D-lighting, och stäng också av automatisk visning av bilden efter tagning, och se om kameran inte blir lite piggare. Skaffa dessutom ett riktigt snabbt minneskort, för att vara säker på att det inte är en flaskhals.
Tiden mellan knapptryck och tagning ska knappt märkas, men D60 är slö när man tar många bilder i följd, och det kan man hjälpa upp genom att se till att sparandet går så fort som möjligt.
ja, jag vet inte vad jag ska svara men jag känner egentligen att det inte leder någongstans så jag ger upp.
Jag lever med kameran jag har så får jag se om jag köper ny så småningom.
kan säga att jag har prövat med syrrans minneskort, det är något snabbare än mitt, det hjälper inte ett dugg.
Medarbetare på Djurfoto

Inget av tipsen du har fått här påverkar tiden mellan att du trycker på knappen och kameran löser ut, annat än när du har tagit flera bilder i rask följd, vilket kan göra att det dröjer innan kameran är färdig att ta en ny bild.
Men det är lite uppgivet att du inte tar reda på hur din kamera fungerar. Det går helt säkert att få ut mycket mer ur den bara du tar reda på var felet ligger.
det är väl mig det är fel på, eftersom att nikon själva säger att det inte är något fel så är det väl antagligen inget fel.
Medarbetare på Djurfoto

Jag har inte ens antytt att det skulle vara något fel på dig, men det är alldeles klart att du har väldigt vaga begrepp om hur kameran fungerar. Det handlar om en mycket avancerad produkt, med både elektriska och mekaniska funktioner, och där slutresultatet beror på samverkan mellan en himla massa olika delar, där man kan ställa in på hundratals olika sätt. Det går troligen att få kameran att fungera smidigt om man vet var hindren ligger.
Och dessvärre är du inte särskilt hjälpsam med att ta reda på det.
I förlängningen innebär det troligen att du kan få svårigheter av liknande slag om du skaffar en annan kamera. Det är inte lättare att fotografera med en mer avancerad kamera. Det är oftast lättare att ställa in fel ju mer avancerad kameran är.
nej, men jag säger att det är fel på mig..
Men hur ska vi kunna ta reda på det då?
Medarbetare på Djurfoto

#31 Å, det är helt och hållet ditt problem.
Va ute och fotograferade idag eftersom att det var jätte fint väder.
jag tog kort på träden och lite annat.
Men jag märkte väl att det är mig det är fel på, så skakig som jag är så blir bilderna suddiga när jag tar kort på katter.
En katt sprang förbi mig, nästan iaf en två bort kanske, och jag fokuserade, katten sprang (långsamt) jag tog kortet och bilden suddig.
Men det är för att jag är för skakig på min hand.
Eller,, jag skojade..
kollar jag på bilden nu så blev det bra fokus på kroppen men inte huvudet, tyckte att hela bilden va suddig innan.
Men jag vet inte alls vad det är som är fel och kommer antagligen aldrig få veta det eftersom att nikon själva säger att det inte är något fel så kanske det inte är det.
Kan vara jag som tycker det bara, kan vara så att alla D60 är så som min är.. det är det ingen som vet.
Är Exif med i bilden?
Medarbetare på Djurfoto
usch vilken kvalié det blir :(
Medarbetare på Djurfoto

Exif finns med, och den visar att du har ställt ISO på 200 och använt bländare 5 på din telezoom vid en brännvidd av 145 mm. slutartiden, med kompensering på -1,33 oxh kameran har valt exponeringstiden 1/320 sekund.
Bilden har så bra skärpa man kan begära. Det syns att du har följt kattens rörelse, eftersom katten är skarp och gräset oskarpt.
Exponeringstiden är ganska lång för att ta med så lång brännvidd på fri hand, så det behövs tur för att få skarpt. Då du använder tele kan det vara bra att öka ISO och godta en del brus för att få skarpare. Med två steg högre ISO kan du få dubbelt så snabb tid och större skärpedjup genom att blända ner ett steg. Både kortare tid och nerbländning kan göra att det blir skarpare. När man kommer över ISO 1000 börjar dynamiken minska, men vid 800 har man drygt åtta stegs dynamik på D60.
Helt klart klarar din kamera att ställa skärpan.
Jo, kanske det..
Medarbetare på Djurfoto
kan man välja exponeringstid i någon av inställningarna ?
P, S, A, eller M?
Eller,, jag kan ta fram manualen och läsa kom jag på :)
Medarbetare på Djurfoto
jag kan säga såhär, jag har läst manualen nu..
på P ändrar man ju exponering och iso
S ändrar man slutartid, men jag förstår mig inte alls på den där saken så jag håller mig till P så länge det går.
Medarbetare på Djurfoto

När man tar manuellt väljer man själv både tid och bländare.
När kameran står på A väljer man bländare och låter kameran sköta tiden.
Läget S betyder att man väljer tid och låter kameran sköta bländaren.
Och P betyder att kameran väljer såväl tid som bländare.
När man ställer på något annat än Auto ställer kameran in sig på ISO 200, men på Auto väljer kameran själv ISO. Det betyder att när du använder något av lägena PASM måste du också välja ISO om du vill ha något annat än 200.
Det smidigaste för att få snabbast möjliga slutartid är inte att använda läget S, utan att i stället använda läget A och välja stor bländare. Kameran visar i sökaren vilken tid den kommer att använda, så det är ganska enkelt att ha koll på vilken tid det blir. Om det är för lång tid, ställer man lämpligen upp ISO, och mitt förslag är att du kan använda 800 för katten. Det blir inte nämnvärd förlust av kvalité, snarare tvärtom eftersom bilderna blir skarpare.
Att man inte använder S för att kontrollera slutartiden beror på att det är risk att bilderna blir underexponerade om bländaren inte räcker till. På läget A kommer kameran alltid att kunna hitta en exponeringstid. Så man använder A och håller koll på slutartiden i sökaren. Om den blir för lång, så höjer man ISO, och om den är kortare än man behöver kan man minska bländaren.
Om du utgår ifrån att du ska ta med 800 i dagsljus när du använder ditt tele, så kommer du att få korta slutartider om du inte bländar ner för mycket. Ett stegs nedbländning ökar skärpedjupet lite grann och förbättrar i regel skärpan. Optimal skärpa brukar objektivet ge när man bländar ner två steg, men det är ju en balansgång, för om du ökar ISO över 1000 blir bilderna märkbart brusiga och tappar dynamiskt omfång.
jo, men jag vet inte hur A läget fungerar heller så antingen får jag ta mig tid att lära mig och försöka förstå det eller fortsätta att använda P.
Men jag kommer inte att använda A på tysta ställen.
för gu så det lät, antagligen objektivet, när jag tog kortet.
Jag brukar oftast ändra iso men jag vet inte varför jag inte gjorde det idag.
Jag brukar ha lågt iso i bra ljus med 18-55mm så jag har väl inte riktigt vänjt mig än vid att behöva öka iso med 70-300mm objektivet.
Även om jag har haft det i sen juni, eller juli kommer inte ihåg, så har jag väl inte riktigt fått in den vanan att göra det.
Men brukar iaf höja ISO och underexponera massor, om det är i skymning då.
i dagsljus höjer jag iso och underexponerar en aning.
ja, jag vet inte just nu. jag har inte riktigt haft jätte bra väder här så jag har inte fotograferat på länge, mer än idag då, så jag vet inte riktigt hur det är jag brukar göra.
Medarbetare på Djurfoto

Läget A påverkar inte ljudet ett endaste dugg. Det enda läget A gör är att ställa slutartiden med hjälp av ljusmätaren. Om det är något som kan få objektivet tystare är att fokusera manuellt och stänga av VR, men det kanske inte är någon bra idé alls. VR låter som en mycket liten skallra om man är en aning skakig, och hur AF låter är ju ganska lätt att kolla. AF aktiveras ju när du trycker halvvägs på knappen. Sedan låter det inte alls när man tar bilden.
Om du har släppt upp knappen så kommer ju kameran att fokusera igen, och då kan det klicka till lite innan bilden tas, men jag har väldigt svårt att förstå att du skulle ha så starkt ljud på din kamera. Det som brukar låta mest är spegel och slutarmekanism, och det klappar ju till klart hörbart, men att använda läge A kan inte påverka ljudet.
Men det finns ett AF-läge där kameran fokuserar hela tiden. Det är kanske det som du har ställt in? Det vanligaste läget är AF-S, men D60 har AF-A som standardinställning, så den slår själv om till AF-C när det verkar behövas. Då låter autofokusen mer. Du kanske skulle pröva att själv ställa in det läge som du tror passar för att kameran ska göra det du vill? Visserligen är AF-A och AF-C säkert bra när du knäpper katten, eftersom skärpan ställs in när du följer rörliga saker, men om avståndet inte ändras från att du ställer skärpan till att du tar bilden, kanske AF-S är en bättre inställning. Den borde i vart fall göra objektivet tyst.
jo, på min låter det mer..
Det är mer ett klick ljud när jag kör på A. jag har som sagt va ingen aning om varför den låter mer men jag tycker att den gör det iaf..
Lite mer som , klick klick och på P donk donk..
Ah,, det är typ så.. svårt att förklara :p
Medarbetare på Djurfoto

Det är normalt att det låter klick-klick när du rör kameran och AF står i läget AF-A eller AF-C. Det ska den göra. Däremot om du har den på AF-S så ska den bara klicka när du halvtrycker knappen, sen är den tyst.
De olika AF-inställningarna har ingenting men A på ratten PASM att göra.
Nikon rekommenderar att man använder AF-A eller AF-C för rörliga objekt, medan AF-S är särskilt bra för stillastående objekt, och när man komponerar om bilden innan man knäpper. När man använder AF-S på exempelvis en katt, gäller ju att den måste vara på samma avstånd när man knäpper som när man ställde skärpan. Annars blir den ju oskarp. Så i många fall är lägena AF-A eller AF-C att föredra, men då låter autofokusen mer, och den drar också mer batteri.
bra, men jag vill ändå inte ha det på tysta ställen då jag tycker det är pinsamt om man sitter och håller på att fotografera med en kamera som låter.
Jag använder ju AF-S men ändrar ibland till AF-A tror jag att det är.
Jag har ju gått på en såndär nikon kurs sak så jag vet allt en hel del.
Det va så jag kom på att fotografera manuellt.
MEn om jag bara ska fotografera här hemma kan jag ju alltid använda AF-A eller AF-C om det tar mer på batteriet, vågar inte riktigt göra det om man är ute och fotograferar på tävling eller något då.
Medarbetare på Djurfoto

Om du tar hästtävlingar är det inte alltid smartast att ha följande autofokus (AF-C), utan man kan faktiskt låsa fokus till avståndet där man vet att hästen kommer att vara när man tar bilden. Om du ska ta den när den hoppar, kan du ju fokusera på hindret och knäppa när hästen är i rätt läge. Ibland kan det funka bättre att fokusera manuellt. När man följer ett rörligt objekt, måste det ju hela tiden täcka autofokuspunkterna för att man ska vara säker på att kameran fokuserar rätt.
Och om man tänker ta vid ett visst hinder är det ju ganska enkelt att låsa fokus på det avståndet.
Annars funkar ju AF-A ganska bra. Man kan fokusera på orörliga motiv och sedan ändra kompositionen, och man kan också följa sånt som rör sig. Men det låter, som du har märkt. Klickar kanske hela tiden, och det är normalt.
sant,, det har jag inte tänkt på faktiskt.
Ska fotografera kompisen som tävlar i helgen, islandshästtävling då och dom springer ju bara runt, runt, och runt.. typ så.
tänker om man ska följa dom och ta kort eller är det bara att rtycka på knappen när det väl är det stellet.. eller ah,, jag vet inte hur jag ska förklara :p
Tack för att du delar med dig utav det du kan .. jag är jätte tacksam för detta! 
Medarbetare på Djurfoto