Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1893 ggr
queenlinnea
0

Pris på en D40

Hej!

Jag har en fråga angående min Nikon D40. Jag planerar att sälja den någon gång efter jul, då är den ungefär ett och ett halvt år gammal. Som den är nu så har jag vårdat den som mitt eget barn och den är i fint skick. Nu till min fråga då. Hur mycket kan jag tänkas sälja den för? Jaghar letat runt och sökt och jämfört priser o.s.v. men är totalt förrvirrad. Så jag bestämde mig för att fråga här.

Mvh Linnea

Inkanyezi
0

Frågan har varit uppe förr, och man ska inte räkna med att få mer än ungefär 60% av lägsta nypris på likvärdig, och eftersom D60, som är något bättre, nu går för strax under 4000 kan man gissa att omkring 2000 är rimligt. Bästa pris får man sannolikt ut på Tradera. D40 såldes ut för strax under 3000 kr.

EmelieJolly
0

D60 säljs inte ens längre i butiker. Möjligtvis på blocket. Jag tycker 1000-1500 kr verkar bra då det har kommit tre efterföljare efter den…

queenlinnea
0

#1 Okej. Tack för svaret!

Tillbom
0

Jag tänkte sälja min d40 för några veckor sedan och blev då erbjuden 3000 för den. Jag tycker att 1000-1500 är väldigt lågt då detta fortfarande är en relativt bra kamera. Tror absolut att du kan få mellan 2500 och 3000 för den om den är i fint skick.

EmelieJolly
0

eftersom att nikon d3000 kostar ungefär 3700 nu så tror jag absolut inte att folk vill ha en så pass mycket sämre kamera för bara 700 kr billigare.. isåfall vet köparen nog inget om kameror..

Inkanyezi
0

Nja, #5 vet nog inte så mycket om kameror, om man ska döma efter uttalandet "så pass mycket sämre kamera". Det är tveksamt om D3000 är bättre än D60, det kan diskuteras. När man tittar på DxOMarks så är data för D60 något bättre än de hos D3000, men skillnaden är så liten att det kan bero på tillfälligheter och knappast har någon betydelse.I mina ögon är de två kamerorna likvärdiga, men det kan ju finnas andra idéer. Båda har det som behövs för att få bra bilder, och troligen har de samma sensor.

Däremot är det ganska osannolikt att man hittar någon som betalar så mycket som 3000 för en begagnad kamera i den här klassen, eftersom det ligger för nära nypriset för att vara riktigt intressant för de flesta. Men hur man än vänder på det så gäller det så klart att hitta den som är villig att lägga ut vad man begär, och det är alltid lättare att hitta en köpare om priset är lägre. Men att gå ner så långt som till en tusenlapp tror jag vore dumt. Och jag tror inte att det är lätt att få mycket mer än tvåtusen.

När jag tittar efter sålda begagnade hittar jag en med två objektiv såld för 2900 kronor, och flera som har begärts högre bud för, men som inte är bekräftat att de skulle vara sålda. Så jag gissar att omkring 2000 för en grundutrustning är ett pris som är möjligt, och om man vill ha mer blir det svårare att hitta en köpare.