Fint frost mönster

>irma
Själva kortet är bra men vid efterbehandlingen hade nog jag valt att ge fotografiet lite mer "tryck". På bifogad bild har jag
1. Dragit upp kontrasterna
2. Ökat färgmättnaden
3. Höjt skärpan med "Oskarp mask"
Öppna gärna båda bilderna och jämför. Programmet jag använt är PhotoShop och det tog inte mer än en minut.
Mvh // Staffan

Jag vet inte om man kan säga att det finns något rätt och fel i de här sammanhangen. Allt ligger i betraktarens ögon. Jag tycker att din bild i #2 är mycket bättre än den i #0. Kanske har det också delvis att göra med att bilden visas på en skärm från Internet - då föredrar jag nästan alltid sådant som har lite "stuns"…

// staffan

nä inget är ju egentligen rätt eller fel när det gäller foto,,som du sa..det ligger i betraktarens ögon.. men själv gillade jag frost2 som jag efterbehandlade… man ser mönstret lite mera… sen kanske jag hade kunnat tagit bilden ur en annan vinkel..

Irma, mycket bra jobbat med att notera saker som ligger nära din omgivning. Man behöver inte fara iväg till exotiska platser för att få bra bilder.
När jag tittade på bilden så är den "platt", som påpekats saknar den kontraster. Tittar du på ett histogram, vilket jag gjorde med din bild i Photoshop (fungerar med andra program också). Ta fram ett histogram och du ser att det gapar på båda ändar av histogrammet, dra in makörerna och du kommer att se att bilden får mer liv.
Läs mer här, --->till "Histogramskolan".
Hälsningar
Robert

Oj…tack för alla tips och ideér,,, har förresten laddat hem en testverison av paint shop pro X..har ju 8:an sen tidigare,,, jag ska köpa denna version då jag just har efterlyst olika funktioner som inte har funnits tidigare i 8:an… bl a historgram… jag ska läsa mer om det på histogram skolan som du Robert tipsar mej om..
/anki