Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 842 ggr
[slo]
0

Köpa kamera...

Jag är ganska ny inom fotografering och har fått lite pengar över… Tänkte investera i en digitalkamera, det är cirka 3500-4000 kronorsklassen vi pratar om. Vill ha något att växa i, men vet inte om jag ska satsa på en systemkamera eller en kompakt, storleken har inte speciellt stor betydelse. Har sneglat lite på Canon IXUS 55, men jag vet inte alls… Om jag skulle köpa den, har den massor av roliga funktioner att testa och lära sig? Är den ens värd att köpa? Finns det bättre för samma pengar? När man är student så måste man forska ordentligt :)

//Jonas

irma
0

jag har en canon powershot S2 is och den kostar ca 5 000:- och är en kamera som man kan växa i…..många finesser bl a Supermacro,,du kan gå så nära så linsen tar i motivet… jag är ingen expert inom området..långt i från..men jag är nöjd med min och jag älskar super macro läget…sen kan man göra mycket annat också som jag inte har lärt mej ännu…
en system digital kamera kan ju aldrig vara fel att ha,,,du får säkert mer svar angående det här av dom som har mer erfarenhet..
mvh/Anki

Robert
0

Nu när jag sitter med facit i hand så skulle jag kolla på service. Vad erbjuder Canon dig i service, är det enkelt att hitta information om olika serivceställen på Canons hemsida eller någon annan fabrikant och vad kostar det att reparera en zoom?

Jag har fått höra att det kostar 250 euro (c:a 2000 kr) att få en zoom reparerad på en Ixus. Zoomar som har gått sönder precis efter garantin utgång.

Jag själv har en Canon 20D som är på service. Idag skulle den ha varit klar, och då har det gått 2 arbetsveckor. Nu är de inte klara med kameran för att det har varit så många "proffskameror" på verkstaden och min har hamnat längst ned på listan. Hoppas att jag bara får den till nästa helg, och då blir det tre veckor på service.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#2 Robert, du driver väl foto.ifokus.se? Då borde du väl kunna sälla dig till skaran yrkesmän… nästan i alla fall. 
Jag lider med dig i alla fall. Jag hade min D70 på reparation några veckor, nästan direkt efter att jag fått den. Abstinensen var påtaglig. Ryckningar i höger pekfinger och tummen letade förgäves efter bländarratten…

Faxlin
0

Min Olympus kamera var jag in med till butiken när den pajade efter ett år, fick svaret att det skulle bli dyrare att laga än att köpa en ny. Så jag vinkade mina nästan 3000:- hej då och investerade i en ny i samma prisklass. dock inte av samma märke denna gång. Hoppas denna håller i alla fall. Fast nog börjar man sukta efter något bättre. hihi Svårt att inte göra det när man börjat hänga inne på foto sidan.Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robert
0

Tack för er omtanke!

Det som gör mig upprörd är att tillverkarna har inte anpassat sin verksamhet till det inflöde som finns. Om det är en verkstad som har prioriterat yrkesfolk eller kontrakterade uppdrag så ska det klart och tydligt framgå vid inlämnandet. Då har jag som konsument chans till att anlita någon annan verkstad.

För mig är det helt oacceptabelt att en kamera ska vara iväg mer än 10 arbetsdagar. Tänk om din bil skulle gå sönder och du är har den "bara" till och från jobbet. Du ringer till verkstaden och får höra att det finns så många taxibilar inne på verkstaden och de hinner inte med att ta din bil för tillfället, du får lugnt vänta några veckor till.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

När det gäller att köpa kamera så tycker jag att netonet är bra har köpt mina 2 digitalkameror därifrån och dom har 2 års garanti på grejjorna så min förra kamera olympus c1 den var inne 2 ggr och de var efter den hade blivit 1 år dessutom var de vårat fel att den pajjade men de sa inte jag:-) men den blev lagad bägge ggr utan tjafs

Sedan köpte jag min dimage z5 och där pajjade lcd skärmen efter 1 mån men det fixade dom smidigt från deras sida(netonet)däremot tog det tid hos reparatören men efter påringning så gick de snabbt.

Har även köpte andra saker på netonet bla en dvd å den blev de något mysktiskt fel på som kom bara ibland men dom bytte den var väl ingen ide att laga .

#0 ta en titt på deras sida å se om dom har din kamera dom har dessutom så att man kan köpa räntefritt i 24 mån via handelsbanken finans de har jag gjort http://www.netonnet.se/

Fasen rena reklamen för dom ,borde inte netonet göra reklam på denna sidan ??

mvh/bjorsa

[slo]
0

Hmm okej… Hur är det med Sonys grejer, har kollat lite på en DSC-W1, det är ungefär samma pris. Har läst att den funkar mindre bra med mac dock, och det tycker jag verkligen inte om eftersom jag har en mac. Om ni hade valt mellan dessa två - sonyn och canon ixus 55, vilken hade det blivit och varför? :)

//Jonas