Kritik: kanin & nyckelpiga
ljusa upp bild 1 :)

Kaninbilden lider en hel del av att kameran har exponerat efter några mycket ljusa fält i bakgrunden. Det är ett knepigt ljus, eftersom kaninen och fällen som den sitter på främst är belysta av himmelsljus som är ganska blått. Man skulle då ha behövt ställa vitbalansen efter det blåare himmelsljuset, och ännu hellre ha tagit i råformat (RAW), så att man kan justera Vitbalans efteråt.
Eftersom bakgrundens ljusaste toner knappast innehåller viktig bildinformation, kan man låta dem bli urfrätta utan att bilden blir lidande. Därför tar man gärna en sån här bild med lite kompensation mot plus, eftersom det gör skuggorna ljusare, så att det blir mindre brus där och bättre kontrast.
Jag har tagit in bilden i RAW Therapee, och ställt Vitbalans efter kaninens bringa, vilket visar att fällen kanske inte är så vit som man skulle kunna tro. Kurvan har jag dragit så att bakgrunden blir nära urfrätt och kontrasten ökar i det mörkare. Jag drog kurvan så långt att det fortfarande finns teckning kvar i fällen och ökade kontrasten lite i det mörkaste genom att krumma kurvan uppåt. En sån ändring ger bättre resultat om man har råfilen, eftersom alla ändringar av toner leder till posterisering när man bara har åtta bitar från en jpeg att jobba med. Råfilen har tolv relevanta bitar och blir inte posteriserad i samma grad. Om exponeringen hade varit mellan ett och två steg mer, skulle det ljusa bli mer urfrätt, men kaninen skulle framträda bättre.