Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 2806 ggr
majlar
2010-09-29 11:37
0

Gröna Lund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vore kul med liet respons,

Tagen med Nikon d60

Inkanyezi
2010-09-29 11:57
0

Ser ut att ha tagits till exempel från djurgårdsfärjan.

När man tar något så högt som hundrameterstornet på nära håll, får man det som brukar kallas "störtande linjer". Man får alltså perspektiv som om hela världen hade lutat bortåt, men det är ju kameran som är riktad uppåt. Det går att korrigera med bildbehandling, så att vertikala linjer blir vertikala.Man tänjer ut bilden åt båda håll upptill och trycker ihop den lite nertill från båda håll, tills lodrätt blir lodrätt överallt, och sedan beskär man efter bredden som bilden fick nertill.

De enklaste programmen klarar inte den sortens korrigering, men Gimp och Elements har såna verktyg, och de finns också i många RAW-konverterare.

Och för att inte tappa skärpa när man lägger upp en bild är det lämpligt att dra ner den till ett format där servern inte minskar ner den. 800 pixlar på kortaste sidan brukar vara lagom. Om man lägger upp den i kamerans Upplösning, så krymps den av ett skript i servern, som också kastar bort Metadata (EXIF).

majlar
2010-09-29 13:27
0

Tackar så mycket för feedback. Tyckte också att tornen lutade. Nu ska jag se över om jag klarar att ändra den. Det ska bli spännande. Återkommer med bilden om jag klarar av det.Kyss

majlar
2010-09-29 15:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om det blev bättre men nu har jag gjort som du sa. Hoppas du vill ge respons igen.

Inkanyezi
2010-09-29 15:30
0

Oj, jag hade inte tänkt ge någon kritik på själva bilden, men nu är den faktiskt tekniskt närmast perfekt. Bra jobbat.

Om det är något att säga om bilden, tycker jag att man kan få en mer sammanhållen komposition från en position lite närmre Nybroviken, så att tornen och den höga åkattraktionen bildar en diagonallinje i bilden, och man tar med mer till vänster och mindre till höger. Om man inte själv kör båten kan det så klart vara knepigt att hamna i rätt läge.

majlar
2010-09-29 17:36
0

Tack så mycket, det var kul att höra. Det värsta är att jag inte har den tekniska erfarenheten att se vad som är fel på bilden.

Får fortsätta be om hjälp här. Till slut kanske det kommer av sig själv, efter en massa övningKyss

DesK
2010-09-29 21:35
0

Fin bild med den vackert nästan klarblå himlen. Instämmer med Inkanyezi att en bild tagen mer från Nybroviken kunde varitt ännu bättre Glad

(Majlar, jag tog bort din dubbelpost)

/Désirée