Kritik - Min Kompis
Gud vilken dålig kvalité det blev på bilderna då :o
Aja,, dom är verkligen inte så dåliga i vanliga fall
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Om du gör bilderna max 800px på bredaste sidan så skalar inte iFokus ner bilderna och kvalliteten behålls.
jag gjorde ju 900.. aja,, får väl spara om dom då
Medarbetare på Djurfoto

Nja, det ser inte ut som om iFokus har krympt bilden, den har Exif kvar.
Jag skulle snarare tro att du kanske glömde lägga på skärpa när du skalade ner bilden? När man minskar storlek måste man i regel lägga på lite skärpa för att bilden ska se bra ut. Ungefär radie 2 och 0,3 i skärpa är ofta lagom på en bild i den storleken.
kan vara så ja, för det ser likadant ut på båda bilderna.
Dom jag har i datorn då alltså.
men jag har ingen aning om hur jag ska lägga på med skärpa 
Jag har Photoshop elements 7 men har även CS4 (kan dock inte det programmet)
Medarbetare på Djurfoto

Verktyget heter "Oskarp Mask" och du får prova dig fram.
Hum okej,, jag får väl leta.. har de på engeslka
Medarbetare på Djurfoto

Ligger under: Filter > Sharpen > Unsharp Mask

Oavsett vilket språk du har PS på så borde det stå i manualen du fick med när du köpte programmet.

Nix Geronimo, den manualen är ganska bristfällig. Man kan hitta det i hjälpen, men manualen är egentligen bara ett hopvikt blad som talar om hur man ska installera programmet och komma igång, åtminstone om det är som i min version.
Och Moalinn, i Elements är det så klart inte samma värden som i Gimp.
Mängden ställs i procent, och värden mellan 30% ich 40% är ofta lagom. Det finns också ett värde för Treshold, tröskel, som du behöver dra upp om du har använt högt ISO och bruset blir skarpare. Det kan också hjälpa om man ökar radien om man får bruset för skarpt. Radien beror mest på storleken på den slutliga bilden. Vid 800 pixlar på kortaste sidan kan en radie strax under 2 vara bra på mycket detaljerade bilder, men annars kanske mellan 2 och 3. Större radie kräver i regel större bild och används för större betraktningsavstånd.
Oskarp mask kan också användas för lokal kontrastförstärkning utan att ändra den globala kontrasten, om man har motiv med hög kontrast som man har tryckt ihop kontrasten i för att inte bränna högdagrar. Det ger en effekt som liknar "tone mapping" i HDR-program. För att öka lokal kontrast använder man mycket stor radie på filtret.
Okej, tack :)
jag har inte sagt något om gimp?
Men kritik på bilderna vill jag ha, om det finns något att kritisera förstås.
Medarbetare på Djurfoto
Nja, någon manual till Photoshop får man då rakt inte med. Inte till den jag inhandlade i alla fall. Photoshopböcker får man allt köpa till. Jag har minst tre och ingen av dem svarar enkelt på de frågor jag brukar ställa.
Hustrun brukar vara mer hjälpsam, men hon gick en hel kurs i Photoshop på högskolenivå, till och med. Tänk vad många det är som tjänar sitt uppehälle på att Adobe inte skickar med någon vettig manual. Sedan kan man ju undra hur en sådan skulle se ut. Photoshop The Ultimate 4000 sidor, kanske.
mvh/gurin
#13 Det är just detta som borde få folk att skippa Photoshop - först ska man köpa själva programmet för cirka 10000 kronor och sedan måste man dessutom köpa en manual för cirka 500 kronor för att över huvud taget kunna använda programmet. Rena vansinnet! Den vanlige hobbyfotografen har mängder av gratis program med manualer att välja mellan.
/Désirée

Nja, Elements är inte fullt så dyr. Jag tror jag fick min för 39 dollar, version 3.
Jag är väl inte direkt nöjd med den och använder den sällan numera. Den saknar en bra kontroll av Vitbalans, så där använder jag i stället RAW Therapee om jag behöver justera färgen på en jpeg. Gimp har ju inte heller något riktigt bra verktyg för att justera färgbalansen.
Men det var en stor kartong den kom i, och inuti kartongen var det bara ett fodral med en cd och ett stort hopvikt blad med bilder och instruktioner om hur man skulle installera mjukvaran. Absolut ingenting om hur den används.
#15 Eftersom det står Photoshop ovan antog jag naturligtvis att det var just Photoshop som menades. Hade vederbörande menat Photoshop Elements hade denne sannolikt skrivit det. Det finns ju en hel drös med plånboksvänliga eller gratis bildbehandlingsprogram att hämta på nätet. Därför förstår jag absolut inte varför folk envisas med att köpa eller snarare (som det vanligen verkar) piratkopiera Photoshop.
/Désirée
Nu blir det lite OT här, men när jag köpte mitt första Elements 6 följde det med en användarhandbok på 180 sidor och en CD med övningsexempel och bilder. Tyvärr har Adobe slutat skicka med denna riktigt bra bok, och i senare versioner 7 & 8 ingick ingenting. Skulle inte tro att den nya version 9 har någon bok heller.
Visst finns det många gratisprogram, men PS är ändå PS, och Gimp har ett krångligt gränssnitt tycker iaf jag, det lilla jag har tittat på det. I nya Elements 9 finns nu också lagermask som många har saknat från stora PS.
Photoshop Elements har ett okej pris som de flesta kan ha råd med. Nu har jag googlat lite på manualer både till Photoshop och till Elements och det verkar finnas massor av sånna på nätet. Sannolikt är det därför de inte längre skickar med några böcker.
Gimps gränssnitt är det många som har lite svårt med, som med så mycket annat är det nog en vanesak. Har för mig att jag har läst nånstans att de håller på att göra om gränssnittet till Gimp.
Tråden blev något kapad, så nu föreslår jag att vi återgår till trådens ämne och kritiserar Moalinns 2 bilder.
Jag tycker båda bilderna har en fin kvällsstämning och får du på lite mer skärpa blir de riktigt bra. Bild 1 ger lite romantikkänsla och bild 2 får mig att le 
/Désirée

Jag tycker att den andra bilden är väldigt kul, och jag tror att du skulle kunna lägga ner lite mer jobb på det temat. Det betyder så klart att du får släpa ut kamera och kompis igen. Det jag tänker mig är att välja en smalare vinkel, lite längre brännvidd, på lite längre håll, så att förgrunden inte kommer med i bild, utan att hon "flyger" över vattnet. Så kan man kanske använda blixten för att lätta skuggsidan; inte för mycket, utan precis så mycket att man får bättre teckning i solgatan i vattnet och det som nu är urfrätt i himlen invid solen. Jag vet inte om det går att göra det, det finns ju begränsningar när det gäller slutartid, men det kan vara värt att försöka.
jag har ingen lust att kommentera allt detta om photoshop :)
tack för kritiken.
första gången jag ens har försökt fotografera i solnedgång så jag visste inte alls hur jag skulle göra :P
tack för kritiken :D
Jag ska allt släpa med kamera och kompis igen och testa det du sa, tror att det kan bli ännu bättre.
Ska iaf försöka :)
Medarbetare på Djurfoto