Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3250 ggr
noway
0

Köpa begagnad kamera?

Alltså jag är otroligt sugen på att köpa en D700 alt. en D3 men tyvärr så räcker inte min budget till någon av de två kamerorna så därför har jag börjat fundera på att köpa en begagnad kamera men vad bör jag i så fall tänka att kolla på innan köp?

Skulle du kunna tänka dig att själv köpa en begagnad kamera?

Inkanyezi
0

Eftersom jag under många år har jobbat med att köpa in kameror och sälja begagnat, sä visst skulle jag kunna tänka mig att köpa begagnat.

Däremot kanske jag inte är villig att betala så högt pris som ibland begärs för begagnat. ett riktvärde är ungefär hälften av nypris för grejer som fortfarande finns i handeln och lägre för grejer som är äldre, om det inte finns särskilda skäl som talar för att betala mer; exempelvis att man väldigt gärna vill ha just en viss sak och den är svår att få tag på.

När jag köpte för att sälja låg så klart inköpspriset lägre och salupriset högre, men när du köper i en affär får du garanti, och det innebär en kostnad. Även om man har gått igenom en apparat och den fungerar väl, kan den ha fel eller gå sönder inom kort tid, så att den måste repareras.

Och det är en risk man tar när man köper begagnat privat. Man kan knappast räkna med att få garanti. Men jag skulle ändå inte vara rädd för att köpa begagnat, men man ska vara klar över att det kan bli en dålig affär, så om man inte har råd att eventuellt förlora på affären bör man avstå.

Annars är det tämligen enkelt. Man kollar att grejen funkar och gör upp affären mellan fyra ögon. Jag skulle inte köpa privat över nätet.

gurin
0

Ja, visst. Jag har köpt både nytt och begagnat.

Med tanke på vad det är för grejor du vill ha bör du ha koll på vem det är som säljer. Det är bättre grejor så de borde hålla ett bra tag. Men är det ett proffs som säljer kan de ha vara mer eller mindre slutkörda.

Det är inte många som säljer toppmodellerna innan det finns något att uppgradera till om de inte närmar sig slutet.

Halva nypriset som Inkan skriver är nog korrekt.

mvh/gurin