Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 411 ggr
bosse
0

2 fredagar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra fredan var jag tvungen att jobba och kom då i närheten ev en damm som engelsmännen byggt för länge sen. Man berättade att det var möjligt att köra over till andra sidan och ta den vägen tillbaks till Khartoum. När jag tog detta foto, så såg jag andra expats alldeles i närheten och eftersom det inte finns så många i landet, så åkte jag över till dom. Jag möttes av en halvt hysterisk kvinna som skrek att dom inte ville ha sällskap och det var bäst att vi fortsatte. En annan kvinna och en man var mycket vänligare, så jag frågade om dom vile ha en "petirified wood" sten som gåva, eftersom jag hade hittat en hel del fina ex. Dom visste inte vad det var, men blev intresserade och till slut ville dom att min sudanske medpassagerare skulle ordna med polering och ta några till Brittiska ambassaden senare. Dom jobbade på säkerhets avdelningen där, en av dom var chef. Dom bjöd på mackor och öl, så jag blev snabbt rund under fötterna. På vägen hem stoppades vi av en civilklädd polis, som påstod att mitt visum hade gått ut. Jag hade överlåtit ratten till min medpassagerare tidigare som tur var. Jag hann precis stoppa undan ölburkarna, när vi stoppades. Polisen tog mitt pass nånstans för han kunde troligen inte läsa och när han kom tillbaks släpptes vi. Han var troligen ute efter lite mutor.

bosse
0

I går efter det att jag skjutsat tillbaks min sjuke kollega till sjukhuset, så gick jag ut på min vecko promenad längs Blue River. Det av massor av folk ute för det hade varit närmare 40C under dan. Inte så många fototillfällen dök upp tyvärr. Här ser ni en fören på en tursitbåt, en vattenskidåkare och en fiskebåt som man stakar fram.

bosse
0

Som vanligt var det massor av bilar som körde fast i sanden. Det sitter några killar där med skyfflar och "plåtplankor", som mot en avgift hjälper dom komma loss.

bosse
0

Som sagt så dök det inte upp något speciellt, så jag fotade ett fält med lök och förundrades över snabbt det växer. I september var det helt under vatten vid den årliga översvämningen.

bosse
0

En knäpp bild. Jag kunde inte låta bli att fota och jämföra skillnaden mellan solbrännan på benet och vänster hand. Den högra är något brunare.

bosse
0

På torsdag kväll hade jag fotat solnedgången och rök från en skorsten. Miljöförstöringen här är inte så illa ännu om man bortser från alla plastflaskor och påsar.

bosse
0

Något senare norrut.

bosse
0

Västerut.

bosse
0

Fredagens soluppgång.

bosse

beem
0

Vilka läckra bilder på solnedgång och uppgång.

Fältet med lök är fantastisk - det blir en hel del där.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

bosse
0

Aha, då får jag lägga in ytterligare 2 vackra soluppgångar.

bosse
0

By the way, min kamera kom imorse från Byblos. Bra att ha kontakt med libanes maffian.

bosse