Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 428 ggr
Matilda
0

Skulle behöva lite hjälp...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och antar att det är hit jag kan vända mig när det gäller foton. Är det någon här som skulle kunna ta bort tråden som är framför på denna bifogade bild?

Skulle vara väldigt snällt Glad

Mvh Matilda

Kaj
0

Det går att fixa mha Photoshop men det är väldigt pillrigt.

Man kan tex skära ut en del ovanför tråden vid varje övergång och skapa ett nytt lager av det. Detta lager drar man sedan ner över tråden så täcks den och blir tråden försvinner.

Det pillriga blir på ställen som inte har en klar bild ovanför som man kan skära ut så att det passar. Dvs blir så likt som möjligt att placera över tråden.
Allt detta kan man finmanipulera genom att använda förstorningsglaset i Photoshop så att man kommer så nära pixelupplösning som möjligt. Då är det lättare att skär ut små små bitar av bilden och placeraöver tråden men det tar ju tid.

Någon som har lite tid att hjälpa Matilda med detta eller ännu bättre - har ett annat och lättare alternativ till att fixa detta?

Robert
0

Det var pillrigt. Nu gjorde jag det på bakgrunden, och som föreslagits här ovan så är det bäst med ett nytt lager.

Robert

Kaj
0

Och jag hade bara tid med hästen inte hela bakgrunden till vänster. Roberts är alltså bättre eftersom han orkade med hela bakgrunden även till vänster också.

Bra jobbat Robert

Matilda
0

Tack båda två för att ni tog er tid och hjälpte mig Skrattande

Har provat på photoshop några gånger tidigare, men är inte speciellt duktigt. Kan ju bero på att jag inte lagt ner så mycket tid Flört

Mvh Matilda

Fotord
0

Det här var ju så spännande att jag också måste testa.

1. Tar bort tråden med klonstämpel. Snor från områden precis ovanför och under. Minsta möjliga hårdhet för att slippa kanter.
  2. Bytte objektiv och körde med bländare 2,8 istället för ett kortare skärpedjup ;-) (gaussisk oskärpa på bakgrund och tonad oskärpa på hals och bog).
  3. Lade på ett lätt varmtonat filter för att dämpa blåsticket.
  4. Svag vinjettering för att  fokus ska hamna bläsen istället för granarna.
  5. Justerade nivåerna för bättre svärta och en svag S-formad kurva i slutet för att "feta till det".  

Tyvärr var jpeg komprimeringen ganska stark så det ser lite konstigt ut runt öronen och liknande.

Tom
0

fotord, Snyggt! Jag är imponerad!

Tom

precis
0

klart det är pillrigt, fotot har alldeles för dålig Upplösning o jpg-packning från början…

kan jag få höra hur mycket tid var o en la ner?

Fotord
0

Svårt att säga. Jag tog det som ett litet avbrott när jag retuschade ett annat jobb. Mellan 3-5 minuter kanske? Det kan å andra sidan vara mycket längre eftersom tiden flyger iväg när jag sitter framför datorn… som man kan se på tidpunkten för detta inlägget. Jag har aldrig testat det men jag tror man skulle kunna dämpa jpegkomprimeringen något genom att först lägga svar oskärpa och sedan skärpa upp bilden igen.

Tittar man lite närmare på orginalfotot så kan man se att det är rejäla block ovan och nedanför tråden som har blivit påverkade och det är svårt att jobba med.

[slo]
0

fotord, testa ha några pixlar ludd på markeringen innan du gör vinjett, som det är nu syns det om man "letar fel" runt öron och längs nacken på hästen att det är manipulerat. Men jag är imponerad, det var snyggt gjort ändå :)

//Jonas

Robert
0

#5, stiligt, jag tycker du lyckades bra vid kanten av fällen som hästen har över sin rygg. Fin idé vad det gäller att dra upp kontrasterna och slå ut bakgrunden.

Jag tror jag höll på en halvtimme med min bild. Jag var noga med vecken på fällen. Nu var jag tvungen att prova och fixa till kontrasten och slå ut bakgrunden. Jag lånade #5 del för kanten som var bättre.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#9 Pixlarna runt öronen kommer inte från vinjetteringen utan från det faktum att den gaussiska oskärpan döljer "pixlingen" som finns över hela bilden. Jag har lagt på en lagom oskäpa över hela bilden och sedan målat bort den med ett maskeringslager. När jag målar använder jag mig oftast av en penna med minsta möjliga styrka (maximalt med ludd). Problemet oskärpan är att man får "fluff" där det inte ska vara och då måste man måla bort oskärpan utanför markeringen en bit. Har man en hög jpegkomprimering syns det direkt. Speciellt om man jobbar lite slarvigt som jag gjort i detta fall.

Angående vinjetteringen så passar jag in en eliptisk markering över hela bilden så den nästan rör kanterna. Går över till snabbmaskläge (kortkomando Q i PS). Lägger på maximal gaussisk oskärpa, går ur snabbmaskläget igen (kortkommando Q igen), inverterar markeringen (ctrl-shift-i). Lägger ett justeringslager där jag drar mörkpunkten och medelgrå mot det ljusa hållet så att det mörka området "klipper".
Katrin Eismann har med det i sin bok även om jag fått tipset (inte personligen) av Christel Eldrim, http://www.estethia.se

Staffan
0

Snyggt jobbat fotord. När man väl börjar använda klonstämpeln så klarar man sig inte utan den.

// staffan

Fotord
0

En kollega till mig funderade på att starta intresseföreningen "klonstämpelns vänner". Jag kan tänka mig bli medlem, ja. :-D
Det är fruktansvärt vanebildande. Det "misstag" man ofta gör är att man trycker på med för mycket kräm när man använder den. Då ser man lätt kanterna. En "mjuk" pensel och ett färgtryck på 20-40%. Då smyger man in den lätt.
Nu är jag lite såld på "plåstret" i PS. Det är superbt när man retuscherar rynkor, veck och i det här fallet hästtäcke.

Staffan
0

Plåstret? Vad är det för någonting?

Kiara
0

#10 det blåa hästen har på ryggen är ett täckeHemlisfäll det är hästens päls kallas också för hårrem.

Fotord
0

Jag vet faktiskt inte vad det heter. Det ser ut som ett plåster. Fungerar ungefär som klonstämpeln men lite "smartare".
Den kopierar strukturen från ett angivet område men tar färgtonen från området man målar på. Om du exempelvis retuschar ett ansikte så kan du ta och kopiera hud från ena sidan ansiktet och måla på det andra utan att det blir olika nyanser. Nackdelen är om man målar för nära områden med hög kontrast och andra färger. Då läcker dessa in i det målade området med tveksamt resultat.

Staffan
0

Coolt, det hade jag ingen aning om!

Tack för ditt svar - nu ger jag mig in i PhotoShop… :)

// staffan

Robert
0

#11, skulle du kunna visa med en bild hur du har markerat. Jag har lite svårt att förstå emellanåt. Tack på förhand!

Robert

leolejon
0

#16 Plåstret = Lagningspensel.
Skitbra verktyg!

Kiara
0

Hemlis

Fotord
0

#18: Sitter med fel version just nu men bifogar markeringen jag utgår ifrån. Har jag tid så lägger jag upp en "how-to" på min hemsida i helgen.

#19, 20: Tack! :-)