Hjälp mig välja
Jag har inte kunna bestämma mig för vilken kamera jag skall välja. Det står mellan två kameror.
En Sony dsc-wx1 eller en dsc-wx5. Det är syskonmodeller men skiljer lite åt. Jag har fastnat för wx5:an för att den är lite "bulligare" än wx1:an. Sötare enligt mig.
Wx5:an har dessutom en bättre zoomknapp än ettan vilket tilltalar mig och mina tummar bättre. Men den har inte riktigt kommit ut i den nordiska marknaden än.
Wx1:an har jag just nu hemma för jag beställde den då den var kraftigt nedsatt i en kampanj på netanttila. Samma egenskaper plus ansiktsigenkänning. Den är mer platt på framsidan och således lite smalare. Den fanns bara i svart och wx5:an fanns i brunt som jag kikat in på.
Vilken skall jag välja? Så svårt och alla saker jag skall köpa har jag kraftigta beslutsångestar för så detta är inget undantag. Kom med för och nackdelar är ni snälla. Infallsvinklar och liknande. Mannen är inte till hjälp angående detta.
Anledningen till att jag också vill ha den bruna är att jag tror att det inte kommer att vara så många kommer köpa den då brun är en udda färg, anser jag.
Rolig sketch. :D
Alla väljer vi saker efter olika kriterier.
Udda färg eller "sötare" än inte för mig några aktuella kriterier när det gäller att köpa en kamera. Designen (som du säger, ena passar din hand/tummar bättre) är i mitt tycke ett betydligt bättre kriterie.
Rent tekniskt tycker jag att 5:an har bättre specifikationer med lite bättre Upplösning, kan filma i lite större format samt ta lite fler bilder / s i sekvenstagningen vilket är för mig en ganska viktig faktor.
Men, utan att veta vad du skall ha kameran till osv så kan jag inte heller råda dig till vilken du skall köpa, och om inte ovanstående saker är viktiga för dig skall du inte heller lyssna på vilken jag tycker har bäst spec.
Men fick för mig att du köpte ny kamera för ett tag sedan, inte nöjd med den?
mvh Martin
Jo visst köpte jag en för ett tag sedan men jag klarade inte av den och den blev för tung för mina tummar. Det var en eos 450d.
//
Orkade inte vänta 1-1,5 vecka ytterligare på femman så jag öppnade kartongen jag hade hemma. Blev lite besviken på skuggorna efter objektivet när den stack ut vid blixttagning. Jaja nu får jag behålla den och lära mig att inte ta bild med blixt. Mannen tyckte inte att mina kriterier var värda att slänga ut 130€ mer för femman.
SÅ besviken på kamera och jag önskade att jag aldrig öppnade kartongen. Varje bild med blixt får jag en svart skugga längst ner till vänster. 
Jag känner inget hopp för dom andra kamerorna heller. Det känns hopplöst och ännu svårare.
Kan du inte lägga in något bildexempel? Det känns spontant som att något är fel om du får en skugga med på bilden på samma ställe varje gång du tar en bild med kameran…
Har du läst manualen? Provat att googla om det är fler som har samma fel?
mvh Martin
Tyvärr har jag inga bilder för två minneskort blev förstörda i en minneskortläsare/adapter. :(
Det är fler som har fått samma fel och det är några styckna på prisjakt.nu som har skrivit om detta men jag hade hoppas på att dom inte visste hur man fotade.
#9 Om man redigerar bilderna när dom fortfarande är kvar på kortet händer det förr eller senare att korten blir corrupta. Det bästa är att kopiera över bilderna till en mapp i datorn och därifrån öppna dom i sitt redigeringsprogram.
Det är det jag gör men den där mojängen som tar minneskorten förstörde hela kortet. Två dessutom.Den har dessutom förstört en till i somras. Kopierar alltid över bilderna till datorn innan jag ändrar på dom. 
Det är den här mojängen som förstörde korten.
#11 Du har inte funderat på att den rimligen måste vara sönder eller ha något annat fel, för det normala är inte att kortläsare förstör korten? Kanske dags att sluta använda den, innan den tar fjärde kortet. Bara ett tips. :o)
mvh Martin

#12 Hur förstörde den korten?
Det står i både kameran och datorn att filen är okänd och/eller förstörd. Det står i datorn att den skall formateras om men jag väljer abryt. Kortet funkade i början men blev så när jag stoppade i den i den där mojängen. (minneskortsläsaren)
I kamerans står den filformat fel eller nåt sånt. Så jag kan inte ens kolla bilderna via kabeln.
När vi försökte med low-format och liknande saker så finns det bara 238MB kvar på kortet. Ett 4gb annars men inte ens det funkade.

Jag har haft precis samma fel med en annan minneskortsläsare, och det berodde inte på minneskortsläsaren, utan det var operativsystemet, Windows, som har någon bugg när man kopplar till USB-enheter. Innehållet på kortet ändrades när kortet anslöts till datorn, och något fel i filhanteringen gjorde att det som var på kortet blev korrupt. Troligen hänger det ihop med att Windows skriver på kortet när det sätts in, för minneskortsläsaren hittar inte på sånt.
Formaterade du kortet i datorn?
Jag formaterade den i kameran innan jag började använda den. Gick inte ens efter att det blivit korrupt. Försökte att formatera den i datorn men det gick inte heller. Har haft Memory stick pro duo förut i datorn så det har funkat tidigare. Även i i min lappis men inte just dessa kort.
Vi fick skicka tillbaka dom iaf.
Lite OT, men finns det några fördelar med att använda minneskortsläsare? 
Jag brukar alltid köra över bilderna direkt från kameran.

Det finns flera fördelar, beroende på hur man arbetar, men så klart kan någon se dem som nackdelar. En av fördelarna inser man ju lätt om man har mer än ett minneskort, eftersom man dels inte behöver ha kameran framme, och att man inte heller behöver ha batteriet laddat. Väldigt få kameror klarar att föra över bilder utan att ha batteriet laddat.
En annan fördel när man jobbar i studio är att man inte behöver ansluta kameran och i de flesta fall inte heller ta bort den från stativet för att föra över bilder. Man bara plockar ur minneskortet.
Men det handlar så klart om bekvämlighet, för någon kan det framstå som bekvämare att ha kortet i kameran och aldrig plocka ur det.
Om kortet har blivit korrupt, så att det inte går att läsa filerna, kan man ändå få ut bilderna om de är i jpeg-format och man alltid formaterar kortet innan man börjar fotografera på det, och om man inte har raderat bilder som har tagits före andra bilder på kortet. Den räddningen går bara att göra med korläsare.
Och det kan vara bra att veta, att när man får ett sånt meddelande som Ylva nämner, så är i regel inte bilderna förlorade, det är bara filsystemet som har kraschat. Filerna finns i regel kvar, åtminstone de flesta. Det som kan hindra återställning av filerna är om man har raderat filer på kortet och sedan tagit fler bilder. Man kan till och med få fram bilderna från ett kort som man har formaterat.
JO på nåt nätt får man ju fram bilderna men eftersom vi inte har redskapen så lämnade vi tillbaka dom så får vi nya. 

"Redskapen" är helt enkelt kortläsaren och ett av alla program som man fritt kan ladda hem från nätet.
Tjo vi har letat. Eller min man rättare sagt.
Inte ens han lyckades få reda på nånting fast han googlade och sökte. Han är annars kunnig i sånt här. När jag får dom nya korten skall jag använda mig av usb-sladden istället eller adaptern till lappisen för där borde den funka med windows vista.