Vad sägs om detta?
Hej!
Är lite sugen på att införskaffa ett objektiv med minst 300mm, och gärna Macro. Detta för att jag både gillar att fotografera fåglar (vilka inte alltid vill komma särskilt nära), och närbilder. Jag har en Nikon D90.
Hittade detta:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=240050335
Jag undrar då självklart följande:
Vad har folk för erfarenheter av Sigma i allmänhet? 2000 spänn är inte särskilt mycket för ett objektiv, så kanske det inte är ett särskilt bra objektiv. Är det inte bra kan man ju lika gärna strunta i det, och vänta tills man har mer pengar för att köpa ett Nikkor.
Vad säger folk?
Tack!
Jag har ingen erfarenhet av objektivet, men här finns en recension.
Det är inget "riktigt" macro-objektiv, det har avbildningsskala 1:2.
Om det är ljust räcker väl bländaren till, men i skymning kan det nog vara värre.
Men det finns kanske nån här som har testat och kan berätta egna erfarenheter.
Hur lågt bländartal bör man kunna få ner objektivet i för att det ska vara bra Macro?
Men vad gäller Sigma i allmänhet, vad har folk för erfarenheter? Är det bra grejor?
Tack för svar i alla fall, Rosino :)

#2 "Bländartalet" och "bra macro" har inte ett skvatt med varandra att göra.
När man tar extrema närbilder är det ofta bra att kunna blända ner ordentligt, och det är lite olika på hur skarpt det kan bli vid kraftig nerbländning. En längre brännvidd har bättre förutsättningar för att ge bra skärpa när den bländas ner, eftersom öppningen i absoluta mått blir större än på en kortare brännvidd.
Men det som jag ser som ett problem med ett sånt här objektiv om man tänker sig att fotografera fåglar, är att den modellen du pekar på saknar stabilisering. När man tar på fri hand har stabilisering stor betydelse, och det kan innebära att man klarar sig med mindre öppning på objektivet, eftersom man kan använda längre tid än med ett ostabiliserat objektiv. Det är särskilt viktigt på så lång brännvidd som 300 mm.
Annars är kvalitén på det objektivet bra. Det kan ge skarpa bilder, om man bara kan hålla kameran still när man knäpper.
#3 Skulle du rekommendera att jag lade en extra peng på att få något liknande fast med stabilisering, då? Du råkar inte ha något förslag på ett?
Annars kör jag med ett enbensstativ när jag är ute och fotar fåglar, vilket faktiskt är en jäkla skillnad. Men det är klart, en stabilisator är ju aldrig fel, antar jag.
Tack så mycket för svaren!