Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1494 ggr
Tangotime
0

OPRINZGALAXY 1:5,6 / 300 MM

Passar detta min Nikon D40? Någon som kan berätta vad det är för objektiv?

Inkanyezi
0

Om objektivet har Nikon-fattning så passar det. Det tillverkades med fattning till flera olika kameror, den vanligaste är gänga till Pentax, M42.

Det handlar om ett helt manuellt objektiv, så på en D40 har du varken AF eller någon som helst hjälp med bländarinställningen, inte ens ljusmätaren funkar.

Dessutom är det ett obiektiv som var gjort för småbild, alltså ett större format, och det är inte lika skarpt som nyare objektiv som har gjorts för DSLR. Redan då det fanns i marknaden tillhörde det bottenskiktet och var mycket billigt. Objektivet har vad som man förr kallade "bländarförval", dvs två bländarringar, en som man ställer in som stopp för den andra, som man använder när man bländar ner. På så sätt kunde man ställa skärpan med full öppning och sedan blända ner till förvalt värde utan att ta ögat från sökaren.

Jag tror inte att du skulle bli särskilt nöjd med ett sånt objektiv. Det är klumpigt att använda, eftersom man inte får någon automatik på Nikon, och det ger inte särskilt bra skärpa.

Tangotime
0

Tack så jätte mycket för snabbt och utförligt svar! Passar på att ställa en helt annan fråga! Finns det något "kul" objektiv du skulle vilja rekomendera? Jag vill helst ha ett fisheye men dom är rätt dyra. Så vet du något objektiv som ger lite effekt? Känner att jag måste göra nåt nytt annars tappar jag nog intresset snart!

Mimmi
0

Tangotime, kanske är Lensbaby något för dig?

Tangotime
0

#3 Tack för tipset! DEN verkar riktigt kul! Vet du vart man kan få tag i en sån och vad dom kostar?

Mimmi
0

De finns i de flesta fotobutiker på internet. Scandinavian Photo, Cyberphoto och så vidare.

Priset varierar beroende på vad för Lensbaby-lins du köper. Du behöver först köpa en "grund-lins" eller vad man ska kalla den. Det finns tre stycken (en ytterligare som du ska kunna fästa ditt vanliga objektiv på ska också komma i butik snart): Composer, Muse och Control Freak. Muse är den billigaste och den kostar ca. 1500 kr. De andra två kostar runt 2500 kr. De fungerar på lite olika sätt, läs runt lite så ser du nog vilken som passar dig bäst.

Man kan sedan köpa en massa tillbehör till. Bland annat vidvinkellinser, pinholelinser, bländarlameller med olika former (t.ex. hjärtan och stjärnor) och så vidare. Det brukar finnas tillbehörsktit för mellan 600 och 1300 kronor, så det varierar även där.

Tangotime
0

#5 Vad roligt! Det ska bli kul att testa! Tack för tipset!!