Manuell= mörkt utan blixt?
Hej!
Jag har en Nikon D3000
När jag har på manuellt och fotar utan blixt blir det jätte mörka bilder.
Har jag missat någon inställning eller gjort nåt fel?
Jag köpte kameran igår så jag har inte riktigt koll på allt 
Tack på förhand!
//Johanna

Börja med at noga läsa igenom manualen, gärna med kameran framför dig så du kan "pilla" medans du läser.
Sedan kan ett besök HÄR ge dig lite förståelse för sammanhanget mellan Tid, Bländare och Iso.

Jag har läst men har inte hittat det :/

Ställ in kameran på P = Full automatik och börja med att bekanta dig med den, lär dig sedan förhållandet mellan bländare, slutartid och iso samt hur de påverkar varandra. Där har du god hjälp av länken i mitt förra inlägg.

#3 Tack!

Jag hittade det nu! :)
Hehe, vad dum jag känner mig nu… 

Lycka till med nya kameran! 
Om man ställer in kameran på Manuellt och inte vet hur inställningarna fungerar så kanske man ska lära sig det först
D kanske kan det, men jag kan ta det lite kort, då har jag en bra anledning att inte göra läxan ;]
Att fotografera manuellt handlar om att själv reglera hur mycket ljus som ska komma in i kameran.
Bländaren är ett sk f-tal. Desto lägre f-tal, ju kortare skärpedjup får du (suddig bakgrund, endast motivet i fokus). Ett lågt f-tal är en STOR bländare och ett högt f-tal är en LITEN bländare, inte tvärtom som man kan tro :]
Slutartid är som det låter, tiden tills kameran fryser bilden. Om du har en lång slutartid så hinner kameran ta in mer ljus, men det tar längre tid att frysa bilden, så om du har ett rörligt motiv eller är skakig på handen så kan motivet bli oskarpt. Tvärtom med kortslutartid, kameran tar inte in lika mycket ljus, men bildn blir skarpare.
ISO=ljuskänslighet. Desto lägre ISO, desto bättre, eftersom ju högre ISO, ju mer brud får du i bilden.

#6 Tack!
#7 Tack så mkt! :)
Men om jag tex. fota en hoppande eller galopperande häst vad ska jag ha för slutartid och bländare?
#8 Det går inte att säga något exakt. Allt beror på vilka effekter och vad du är ute efter. Slutaren måste ha en viss mängd ljus för att man skall kunna se något på bilden, så ju mörkare miljö du är i ju längre slutartid måste du ha. ELLER, så måste du justera bländaren så att du släpper in mer ljus. Eller, så får du justera ISO-talet.
Men du skall ner på ganska snabba slutartider för att få bra actionbilder på hästhoppning osv. Ett tips kan vara att ta bilder på P-läget eller på sportläget om det finns något sådant på kameran, och se vilka värden bilderna får på bländare respektive slutare. Så har du något att utgå från.
mvh Martin

#9 Okej, tack! Det hjälpte mkt :)
Om du inte vill ha effekten av fartbilder, på t ex vattenfall kan det vara kul med långa slutartider, men de kanske inte blir lika bra på hästar, jag vet inte men prova! :)

#11 Ja, det ska jag göra! :)
Ska på en hopptävling och fota med min kompis och hon har också Nikon D3000, så hon får hjälpa mig lite :3