Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1923 ggr
Peak303
0

Inställnings hjälp..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om någon hade kunnat förklara hur jag ställer in så man kan ta bättre bilder på vattendroppar utan att det blir suddigt med en Nikon D5000.

Här är en bild jag tog ganska nöjd men stör mig lite på vattendropparna att dom e suddiga :S

(Kanske hamade i fel grupp?)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

ssofia
0

För att få skarpa vattendroppar krävs en kort slutartid.

Vad slutartid är och hur det fungerar tas alltid upp i instruktionsboken, så kika där.

Peak303
0

#1, ok tack. SKa göra det (Y)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nja, det kanske inte går att kombinera väldigt kort slutartid med blixten. Nikon D5000 har 1/200 som kortaste tid med blixt.

När man tar vatten som faller så här är det egentligen bara blixten som kan frysa rörelsen, så att dropparna blir skarpa. Om det är alltför lång slutartid, så kan man få rörelseoskärpa om ljuset där man fotograferar är starkt.

Så slutartiden bör vara den kortaste som kameran kan ta med blixt, och ljuset i köket får inte vara för starkt. Man kan ta på kvällen eller fälla för persienner, så kommer inte dagsljuset att påverka bilden så mycket, och dropparna kan bli skarpare.

En sak till. Om ljuset är svagt kan kameran få svårt att ställa skärpan. Då är det bättre att ställa in skärpan manuellt, så kan man få den att ligga där man vill.

LFCFredda
0

@ Inkanyezi

Din bild avser kortaste slutartid med inbyggd blixt. Kan man få kortare slutartider med extern blixt och D5000?

Inkanyezi
0

#4 Ingen aning, rättare sagt inte helt säker, det får du prova.

Jag har fått veta att det finns systemkameror som inte använder ridåslutare, men jag har också sett exempel på att det finns såna som har en mekanisk slutare som inte täcker av hela sensorn vid korta tider (ridåslutare).

Ridåslutarens funktionssätt är att det är två gardiner, en som dras ifrån, och en som dras för. Vid korta tider hinner inte den som dras ifrån öppna helt framför bildrutan innan den som dras för börjar löpa, så att vid mycket korta tider är det bara en smal springa som löper över bildrutan. Om man då tar med elektronblixt kommer bara den lilla springan där den just då befinner sig att bli belyst.

Som jag tolkar informationen i bruksanvisningen och specifikationerna, har Nikon D5000 en ridåslutare, och då kommer inte hela rutan att exponeras även om blixten löser ut när man ställer in kortare tid än 1/200.

Om du har en extern blixt är det ju lätt att kolla.

På den tiden då jag fotograferade med blixt i växlande miljöer, också utomhus i solsken, använde jag en kamera med centralslutare. Det var ett av de främsta säljargumenten också när Hasselblad övergav ridåslutaren till förmån för centralslutare på femtiotalet; man kunde fotografera med blixt på alla slutartider.

Så stalltipset är att du kanske får blixten att lösa ut, men att en del av sensorn kommer att vara skuggad av slutaren när blixten brinner av.

LFCFredda
0

Ok, tackar för svaret.