Hjälp att välja kamera
Jag har fotat med en kompaktkamera i några år nu, och vill nu skaffa en systemkamera. Har aldrig haft en sådan, och behöver därför lite hjälp med att välja. När jag lärt mig kameran vill jag köpa ett objektiv (kanske 75-300mm?) så att jag kan fota fåglar. Vad borde jag ha för kamera, vill inte lägga alltför mycket pengar på den.
Mvh Elin

Bestäm vad den får kosta och gå ut och känn på olika modeller, det finns inga dåliga systemkameror och inom samma prissegment är kamerorna ganska likvärdiga så låt ditt personliga tyckande styra ditt val.
Du måste nog kolla lite i butiker och känna på kameran, det är inga jätte skillnader vad det gäller bild kvalité på kameror i liknande pris klass.
Jag gillar Sony eftersom de har inbyggd bildstabilisering vilket hjälper när man använder tele zoomar som du nämner. Det gör även att du får ett större och billigare utbud av objektiv både nytt och begagnat om du vill ha bildstabilisering.
Så kolla in prisjakt eller liknande på kameror i det pris området och testa dem, den skall funka bra i handen också.
Annars finns det massor med liknande trådar i forumet.
/Mattias

Ett tips är att titta på Pentax K-x, som har en av de bästa sensorer som finns på marknaden idag. Också Pentax har inbyggd stabilisering.
Kolla på Canon eos 1000D och Nikon d3000 och d5000 om du vill ha en kamera i den billigare prisklassen. Vill du satsa lite mer pengar så tycker jag att du ska kika på Canon eos 500d / 550d samt Nikon D90, de andra märkerna är ju också värda att testa, har ingen erfarenhet av dem alls, men finns det inte sämre utbud av objektiv på de kamerorna? Nä de ska jag inte säga någonting om, är inte insatt.. Sen beror de ju på objektiv också, ett tips är att köpa endast kamerahuset och köpa ett bättre objektiv istället.
Men säger som övriga, åk och känn på kamerorna! Jag har själv en Nikon D90, som är GRYM.. Dock vet jag ju inte hur mycket pengar du är beredd att lägga ner på kameran. Det som jag gillar med den är kontrollpanelen, där du enkelt ställer in de manuella inställningarna. Jag skulle inte överleva utan den, men det beror ju såklart på vad man vänjer sig med från början.
Good luck 

Bry dig inte om svepande omdömen om storlek på systemet. Det har ju inte någon större betydelse om det är litet eller stort, det viktiga är ju att det som man behöver och kommer att skaffa finns. Objektiv av såväl budgettyp som dyrare och bättre finns till alla de större märkena med APS-sensor, dvs Canon, Nikon, Sony, Pentax, Samsung och Sigma.
Vad som kan vara intressant om man vill satsa seriöst och tycker att det är viktigt med den absolut bästa bildkvalitén är att titta på hur de olika sensorerna kan återge motiven. Det kräver så klart lite mer kunskap, så att man vet vad man ska söka och var man kan hitta det.
Nikon D90 som just har nämnts med omdömet "grym", är en mycket bra kamera, och det kanske inte finns någon inom segmentet som är bättre. Däremot finns flera som kan ge bilder i samma klass, exempelvis Nikon D5000 och Pentax K-x, som har likvärdig sensor. Däremot skiljer de sig i övrigt i detaljer. Pentax har, som jag har påpekat ovan, stabilisering med alla objektiv, eftersom den likt Sony sitter i kamerahuset. Väljer man Nikon får man inte stabilisering annat än med de objektiv som har den inbyggd.
Av Canons modeller finns ingen billig som kan tävla med dem som har nämnts i förra stycket, men de har några dyra modeller som är jämförbara. Det ska inte uppfattas som att Canon EOS 1000D eller Nikon D3000 skulle vara dåliga kameror, men deras sensorer ligger snäppet under D90. För den som vill ha ut det yttersta av dynamiken är det värt att satsa på någon av de bättre kamerorna.
Det kan också vara viktigt hur man hanterar kameran, och där kommer såna saker som rattar och knappar och displayer in i bilden. Några kameror har en LCD på ovansidan där man kan se alla inställningar, vilket kan vara av stort värde, medan andra inte visar dem annat än på skärmen på baksidan eller i sökaren. På en del kameror är det lite krångligare att ställa Vitbalans, medan andra har det mer lättåtkomligt och intuitivt. Några kameror har en skärm som kan vikas ut så att man kan se den från olika håll, medan de flesta har en fast skärm på baksidan. Den utvikbara skärmen, tillsammans med direktvisning av bilden, kan vara mycket värdefull, särskilt när man tar småkryp och blommor och annat som är nära marken. Så finns det kameror som kan ta video, medan systemkameror i regel inte gör det.
Man får helt enkelt välja efter vilka egenskaper man ser som viktigast. Alla kameror är kompromisser på olika sätt, och det som passar en fotograf kan vara oväsentligt för en annan, och det som jag ser som mycket viktigt kan vara mindre intressant för just dig. Det är inte helt lätt att välja kamera, och om man inte har plåtat mycket tidigare, kanske man inte vet vilka egenskaper man sätter mest värde på.
Oj, tack så jättemycket! Men är det inte så att Pentax har vanliga AA-batterier, eller är det bara något jag har fått för mig?
Hur är förresten Olympus-kameror? Är det någon som har någon erfarenhet av dem?

Pentax använder batterier med formfaktor AA (R6), och det finns olika typer som man kan använda, vanligast är kanske NiMH.
Olympus kameror är likt övriga mycket bra, och de har likt Panasonics nyare kameror en något mindre sensor än andra fabrikat. Det finns flera spegellösa kameror både från Olympus och Panasonic med 4/3-sensor, som när det gäller bildkvalité är likvärdiga. Olympus har i likhet med Pentax och Sony stabilisering i kamerahuset.
Ganska få här använder Olympus; gurin är en av dem som gör det. Själv har jag en Panasonic med samma sensorstorlek. Utöver Olympus och Panasonic har också Sony och Samsung kommit med spegellösa systemkameror.
Än är inte utbudet av objektiv för de spegellösa särskilt stort, men det kommer troligen att ändras med tiden. Olympus objektiv passar med adapter också på de spegellösa, och det går att anpassa i stort sett alla objektiv. Till min Panasonic har jag till exempel mina gamla Zeiss-objektiv från den Contax som jag inte längre fotograferar med, och jag har också en adapter så att jag kan sätta på Pentax-objektiv med gänga. För den som har bra äldre objektiv kan det vara en bra idé att välja en kamera som de kan anpassas till. Det går också med Pentax/Samsung, och Sony DSLR-kameror kan använda äldre Minolta-objektiv också med autofokus.
Nu har jag varit och tittat på kameror i en affär, och valet står nu mellan 5 olika: Pentax K-x, Canon eos 500d, Nikon d3000, Canon eos 1000d och Olympus e-520. Den som kändes bäst i handen var Olympus e-520, men även Pentax K-x kändes bra. Nackdelen med Pentax är att den har vanliga batterier, vilket jag inte riktigt tycker om. Nu behöver jag råd, vilken av dessa fem ska jag välja?
Om valet står bland de uppräknade så är Pentax K-x den som är klart bäst och antagligen den som ger mest kamera för pengarna. Olympusen är lite gammal och ligger lite efter de andra, men 10 mpix räcker långt och köper du den med två kitobjektiv så täcker du upp en stor brännvidd och kan med dem lära dig var just du fotar så att du sedan kan välja ett eller flera bättre objektiv. Själv hävdar jag att bland det allra viktigaste är att kameran ligger bra i handen. I annat fall kommer du inte att använda den.
I mitt fall använder jag mycket oftare min gamla Olympus E1 än min nyare E500 trots att prestandan anses vara betydligt högre på E500. Det är känslan av att hålla den i handen som väger över.
Att Pentax använder vanliga batterier är en fördel och ingen nackdel. Du kan alltid stanna vid en bensinmack och köpa fler om så skulle vara. Ett par omgångar Eneloop som mingdie skriver och en snabb laddare och du är hemma. Ingen skulle vara gladare än jag om jag kunde använda samma batterier i kamera och i blixt.
mvh/gurin
När jag skulle köpa min kamera så stod det mellan D90:n, Canon eos 550D och canon eos 50D. Eftersom D90:n var så grymt härlig att hålla i, och att pappa har objektiv till Nikon så blev det den.
Men jag hade nog varit lika nöjd om jag valde en av de andra kamerorna, för det handlar ju egentligen bara om hur man lär sig kameran. Min kompis har en Canon som jag inte alls kan ställa in, haha ;) Men hade jag köpt en Canon så hade jag inte fattat ett smack av Nikon. Bildkvalitén är nog ungefär lika på alla kamerorna.
Så jag tror att du kommer att bli nöjd med vilken kamera du än väljer, om Olympusen känns bäst så skulle jag nog ha kört på den.
#9 Tack - bra tips om batterier! :-)
/L
Jag har använt Pentax systemkamera med AA-batterier ganska länge nu. En K200D, föregångaren till K-x. Batterierna är absolut inget problem, hellre en fördel. Laddbara räcker länge, kostar inte mycket (= man kan ha flera uppsättningar), själva laddaren billig (skaffa flera, en hemma, en på jobbet o.s.v.). Skulle man trots allt missa så man står med urladdade batterier är det bara att köpa engångs på vilken mack eller iCA-butik som helst.
Okej, tack så mycket. Och nu kommer jag med en ännu en modell: Olympus e-620. Hur är den, bättre eller sämre än Pentax k-x?

#14 Din fråga är svårare att svara på än den om Expressen och Aftonbladet i sketchen med Gösta Ekman. Den är inte bättre eller sämre än Pentax K-x, den är annorlunda.
Pentax K-x har den för tillfället bästa sensorn i APS-format sett till dynamiken, medan Canon har en sensor med något högre Upplösning i 550D och 7D. Samma sensor som Pentax K-x sitter i Nikon D5000 och D90. De två sensorerna är de för tillfället bästa, Canons med lite högre Upplösning, men med något lägre dynamik, och därmed kan man inte heller få lika högt ISO.
Olympus har en mindre sensor och kräver därmed bättre optik för att ge riktigt skarpa bilder, och deras egna objektiv är skarpare än det mesta av andra fabrikat. Den blir lite lättare att bära på, särskilt om man har flera objektiv, genom att den är något mindre, och framför allt genom att objektiven är mindre och lättare. Den har inte lika hög dynamik som Pentax K-x, men fullt tillräckligt för praktiskt taget alla användare. (Hög dynamik är av värde för den som lär sig zonsystemet och framkallar från RAW.)
Så för många fotografer är Olympus att föredra genom att objektiven är mycket bra och att den är lättare att bära på än andra kameror. För andra kan den höga dynamiken hos Pentax K-x vara av så stort värde att man gärna släpar på något extra kilo glas om man har flera objektiv. Gemensamt för dem, till skillnad från de två stora märkena, är att de har stabilisering med alla objektiv, också om man sätter på gamla gluggar från för längesen.
Tack så jättemycket för all hjälp! Det blev till slut en Olympus e-620, då den var väldigt billig på elgiganten.
Vad kul! Grattis till köpet :]
Hej och Grattis till ditt köp!
Jag har läst den här tråden för jag är också på väg att köpa en kamera. För mig är valet något enklare eftersom jag har en del gamla objektiv med Pentax-K fattning som, om jag fattat det rätt, skall passa rätt på dagens Pentax digitalkameror. Sedan läser jag här i tråden att Pentax K-x skall ha en så bra sensor vilket inte försämrar utgångsläget.
Men sedan är jag av den underbara uppfattningen "ju dyrare ju bättre", nä jag skojar bara, men jag tittar även på Pentax K-7.
Så min fråga är om jag skall välja mellan Pentax K-x och Pentax K-7 var hamnar jag då? Har K-7:an också den bra sensorn, eller kanske rent av en bättre?
Tacksam för alla tips!
Tack tack :) Är jättenöjd hittills :D
#18, jag kom också på att jag hade några väldigt gamla objektiv (Olympus), och sannolikheten att de passar på en ny kamera är ju större om den är en Olympus. Så när jag kom på det blev ju mitt val också ganska lätt :D

#18 Det kommer ju nya kameror hela tiden, och de blir bättre och bättre, så en som är lite äldre har inte alltid fullt lika god prestanda.
Här kan du se en jämförelse mellan sensorerna i Nikon D90, Pentax K7 och K-x:
K7 ser inte ut att ha samma sensor. D90 och K-x är väldigt lika och har bättre värden på några punkter, främst dynamiken.
Grattis till köpet! Ännu en Olympus-kompis!
Vi blir bara fler och fler!
#18 Om du är nyare på fotografering så kommer K-X att bli en bra kamera. K-7 har många fördelar som en mer erfaren fotograf uppskattar men kanske inte är nödvändigt för alla.
K-X är lite bättre än K-7 på höga ISO fast upplösningen är bättre på K-7 men det märks inte förän man börjar skriva ut lite större bilder. Så sensorn är bättre på K-7 men skillnaden är väldigt liten.
Du kan använda dina gamla objektiv på dom nya kamerorna. Pentax har fördelen att du kan använda alla objektiv från 40-talet och framåt. Men samtidigt så är det inte alla objektiv som är bra. Vilka gamla objektiv har du?
Det bästa med K-X är att det är en ingångskamera som har mycket högre specifikationer än både Nikon och Canons ingångskameror. Du har också skakredusering i kamerahuset vilket gör att det fungerar med dina gamla objektiv.
Hej igen och tack för alla tips!
Det blev en K-7 i alla fall och den är verkligen liten och härlig att hålla i, mycket längre än så har jag inte kommit. Jag har skrivit ut hela manualen på 340 sidor (tur man jobbar på tryckeri :) och har nu en diger lunta att läsa.
Bland det första jag gjorde innan jag ens laddat batteriet var att prova om de gamla objektiven passade rent fysiskt och det gjorde dom.
Men lite senare när jag laddat batteriet och hade ström i kameran så provade jag igen, nu med sämre resultat. När jag startar kameran efter att ha satt dit ett av de gamla objektiven så blinkar F-- (som normalt visar bländar talet) och det går inte att ta några kort.
Jag har provat att stänga av autofocus men det hjälper inte. Jag skall sätta mig med manualen och se om jag kan läsa mig till vad felet är, men tänkte att jag lägger frågan här under tiden.
Det kanske inte är rätt plats i forumet för den här frågan men det verkar ju vara många duktiga människor här i tråden så jag gör ett försök.
Som sagt tack igen för alla råd.

Om objektiven inte har någon elektrisk koppling till kameran, måste kameran vara inställd på att ta utan objektiv för att det ska funka. Jag har inte bruxisen till K-7, så jag vet inte var man hittar det i menyerna, och jag vet inte heller om kameran klarar att använda automatiken på något sätt, men på många kameror kan man använda läget A, och blända ner objektivet, så ställer kameran slutaren själv.
Och kameran märker själv att det inte är autofokus, så just den grejen behöver man inte ställa om med gamla objektiv, men många kameror löser helt enkelt inte ut om man inte har ställt in att kunna ta utan objektiv.
Post Edit: Jag har laddat hem manualen nu, och det står i slutet i Appendix hur man ska göra med objektiv som inte har styrning från kamerahuset. De funkar i läget A, så att man kan ställa in bländaren med bländarringen och kameran väljer slutartid.
Tydligen ska det i någon meny finnas "använda bländarring", och det ska ställas in på "tillåtet".
Hej igen!
Glöm ovanstående fråga, jag hittade inställningen efter mångt och mycket.
Man var tvungen att tillåta bländaringar. När det var gjort funkar det fint, fast med vissa begränsningar.
Den här kameran är dunder 
Ha så kul med den nya leksaken.
mvh/gurin