Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2590 ggr
Robert
0

Filter för svartvit fotografering

Vad jag förstår så finns det olika typer utav färgfilter som man kan använda när man fotograferar i svartvitt. Det ska vara ett filter som man skruvar fast frampå objektivet. 

Det finns tydligen olika färger man kan använda sig utav. Jag tror att jag har läst någonstans att der är främst färgerna som grönt, rött, gult och blått som används.

Men varför använder man sig utav färgfilter när man fotograferar i svartvitt? Hur kan en färg påverka en svartvit film, för en en svartvit film uppfattar väl bara gråskalan av ett ljus?

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Det är för att ändra på kontrasterna. Om jag minns rätt så ger ett orangefilter dramatiska moln på himeln (dm där är några förståss).

I Picasa finns där "Filterd B&W". Där är de vanliga färgfilterna färdiga, bara klicka och testa.

Robert
0

#1, tack för svaret, blir molnen mörkare och himmeln ljusare?

Hälsningar

Robert

BMJ
0

När du fotgraferar digitalt så behövs inga filter. Det löser man i bildredigeringsprogrammet. På den gamla goda tiden när man hade sk film i kameran så påverkade man framför allt kontrasten i bilden med färgfilter. Filtrena fungerar så att ljus av den färg filtret har släpps igenom och sen begränsas övriga färger. Ju närmare komplementfärgen man kommer desto mer stoppas färgen. Ett gulfilter släpper alltså igenom gul färg men minskar på den blå. Effekten blir att en blå himmel blir mörkare och då framträder molnen bättre. Man använder filtret ofta i solsken för att få distinktare moln men även i dis ökar kontrasten. Ett rödfilter gör samma sak men där blir effekten ännu starkare. Ett grönfilter används ofta för att göra gröna växter/blad ljusare. För amatörfotografer var det nästan bara det gula som användes. Skylightfilteret har nästan ingen effekt på s/v. Ett UV-filter ger något bättre kontrast i s/v men mest effekt på färgbilder.

/Benny

AktieTrader
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testa denna bilden och filtrera i picasa. Där är otroliga skillnader beroende filter. Jag hinner tyvärr inte just nu lägga upp exempel.

AktieTrader
0

Jag kunde inte hålla mig. Överst är med rödfilter och grön därunder.

Robert
0

Benny (#3), tack för det utförliga svaret. Om jag förstod dig rätt så blir föremål som har samma färg som filtret ljusare.

Antag att jag har ett rött filter på objektivet och fotograferar en röd ros så blir alltså den röda rosen ljusare (eller kanske vit) och de gröna bladen på rosen mörka, är det rätt uppfattat?

Hur kan jag då lösa det här i ett bildredigeringsprogram? Ska jag lägga på exempelvis ett rött färglager uppe på den svartvita bilden av en röd ros och jag får då en vit ros?

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Det snabbaste sättet (om man exempelvis jobbar i Photoshop) är att man klickar i de olika kanalerna i "channels". Då ser man direkt hur röd, grön och blå kanal påverkar bilden.
Om du vill accentuera vissa delar som visar sig vid olika filter så kan du lägga på lite olika justeringslager genom "channel mixer" och sedan maska bort eller dit de delar som du vill färga.

Robert
0

#7, tack för tipset. Det känns som om jag ska ge mig själv en bakläxa och läsa Jim´s artikel lite bättre om "Guide till svartvitt"

Jag testade med att ta upp Aktietraders bild här ovan i Photoshop och andvände ett justeringslager som Channel Mixer. Där ser jag att jag har bara kontroll över Rött, Grönt och Blått. Vad ska jag göra för att kunna exempelvis kontrollera en gul färg i bild som kantarellerna?

Nu testade jag med att göra barren ljusare i bild, syns inte så bra men i alla fall ett försök. Det verkar fungera om jag har grönt på 100%. Blir det nu som att ha ett grönt filter på sitt objektiv?

Hälsningar

Robert

Robert
0

#8, hur kontrollerar jag gul färg i Channel Mixer? Har du någon idé?

Robert

Fotord
0

Tyvärr vet jag inte riktigt men jag ska kolla om jag hittar något. Jag brukar själv trixa helt planlöst (eller nästan planlöst i alla fall) tills jag får fram det jag vill ha :-)

Robert
0

Lösningen vad jag tror är att man känner till färgcirkeln. Gult är på motsatta sidan om blått. Drar jag ned den blåa nyansen ökar jag den gula.

Jag har exprimenterat lite och jag tycker att det finns andra justeringslager som ger en bättre förståelse för det man håller på med.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#11. Så är det naturligtvis.