Ny kamera på g
Var jätte insatt i att fota förut men slutade men har tänkt återuppta fotandet och undrar nu vilken kamera jag ska köpa, eller vilken rekomenderas? Priset får gärna ligga mellan 6 till 12 tusen.
Har verkligen ingen koll vad de är för kamera som gäller nu så skulle uppskatta lite hjälp!
/Sandra - ciindraa.blogg.se

Egentligen kvittar det vilken kamera du väljer om det är systemkamera du är ute efter. Köp den du gillar bäst och har råd till.
Skall jag ge dig ett specifikt råd så spara på kostnaden för kamerahuset och spendera på gluggarna, bra glas gör mycket mer för bildkvalliten än ett dyrare kamerahus. Skall huset spela in får du gå upp till fullformat och då räcker inte 12 000:- särskilt långt. Dessutom krävs det att du använder high end gluggar på ett FF hus för att dra full nytta av dess bättre bildkvallitet.
D7000, en sprillans ny DX från Nikon som kostar ca 12k. Kanske något att titta på.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Vad jag har hört så är Nikonkamerorna med Dx000 plastigare en t ex Dx0 och Dx00 men är det något som stämmer?
Jag tycker ändå som Deklol att D7000 verkar häftig, annars har du ju D90:n för ca 8000-9000:- (en kamera som jag själv har och som jag älskar ;D ) och Canon eos 60D ligger kring 13 000 :- tror jag :P Men när du har hittat några favoriter så är det bästa sättet är nog att åka och känna på hur de olika kamerorna känns i handen.
Lycka till 
D7000 lär inte vara plastig då huset är av magnesiumchassi.
D90:n kostar inte 8-9k längre, isf med objektiv till.
Canon 60d är snäppet underlägsen Nikons D7000, kamera per krona räknat.
Medarbetare på foto
#3 Tidigare har en högre siffra oftast inneburit ett billigare och därav även plastigare alternativ när det kommer till Nikon-kameror. Men de har med D7000 frångått det lite. Den ligger ungefär emellan D90 och D300s, och är av magnesiumchassi - så den är verkligen inte plastig.
#5 jag skulle påstå att den ligger före d300s också…
Medarbetare på foto
#6 Jo, jag med egentligen.
Men de flesta verkar placera den där emellan.

Jag blir alltid lite fundersam när jag ser såna här trådar, där någon frågar vad som skulle kunna passa.
Jag tänker mig in i situationen själv. Om jag hade skrivit och bett om råd, hur skulle jag formulera det? Kan det tänkas att jag har varit "jätte insatt" och nu skulle vilja ha råd om vilken kamera jag ska köpa? Ny på g?
Kan någon överhuvudtaget avgöra vad som skulle passa mig bäst? Ska det vara en kompakt eller en systemkamera? Behöver jag överhuvudtaget kunna ställa in kameran manuellt? Behöver jag några avancerade möjligheter? Snabb respons? Video? Tiltobjektiv? (jätte insatt).Är jag beredd att släpa runt på en jätteklump till kamera för att få alla godsaker som man kan få? Eller vill jag ha kameran med jämt, så att den kan funka som en anteckningsbok? Jag kanske vill ha den för att blogga, och tycker att telefonen är för nördig att använda till bloggfoton?
Jag tror inte att OP har givit tillräckligt mycket kött på benen för att ta upp en diskussion om möjligen Phase One skulle kunna vara bättre än EOS 1000 eller om kamera B är plastigare än Kamera A. Helt klart är Hasselblad en bra kamera, och den kanske passar någon som är "jätte insatt", men den faller ju helt klart på budgeten, som är det enda som har redovisats något så när tydligt. Det sorterar bort alla andra proffsalternativ också.
Så vi vet inte om valet kanske står mellan HP och Kodak eller om det handlar om Nikon eller Canon. Strängt taget var kanske inlägget bara spam för att vi skulle titta på bloggen?
Så jag har inga förslag till OP, mer än att kanske titta på vilka färger man kan få olika kameror i. Det finns lite fler att välja på på kompaktkameror, men Pentax har annars några fina färger, och Panasonic också, men de läckraste tycker jag är Sonys och Olympus superslimmade modeller.