Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4469 ggr
Hannapanna
0

Hjälp mig värdera stativ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått ärva ett stativ som jag skulle vilja ha lite hjälp med att värdera och märkesbestämma.
Jag har ingen aning om hur gammalt stativet är men det är snyggt, helt och rent!
På stativet står det Gitzo Tatalux (eller totolux?) och Gilux på andra sidan.
Nån som vet vad för stativ det är och vad de kan vara värt?

Tack på förhand! // Hanna

Hannapanna
0

.

Hannapanna
0

.

Hannapanna
0

.

Inkanyezi
0

Märket har du ju. Gitzo, modellen är Gilux. Ett av de bästa stativ som finns, så det är helt ovärderligt - annars kan man väl hitta ett pris på liknande hos Gitzo, men du kan knappast hitta ett bättre stativ. Varför vill du ha ett värde i pengar?

Nypris på ett stativ i den klassen ligger på ungefär 4000 kr. Huvudet som du har är inte i klass med resten, så om det är någonting att göra vore det att skaffa en bra kulled.

Hannapanna
0

Min tanke är att sälja den.
Här skulle det tyvärr inte komma till användning, då jag för tillfället inte alls har tid med min fotografering som jag skulle vilja. Det tar tid att vara heltidsmamma ;)

Jag skulle hellre se att det kommer till nytta!

Inkanyezi
0

Det är inte särskilt lätt att hitta någon som betalar mycket för ett begagnat stativ. I stort sett de flesta grejer får man räkna med en värdeminskning av cirka 60% så fort de kommer utanför affären.

Jag har köpt ett liknande stativ, också Gitzo, begagnat för ungefär en tusenlapp för trettio år sedan, och det är klart att det är lättare att sälja till ett lågt pris. Men det handlar om att hitta rätt person som är intresserad av ett riktigt bra stativ.

Pandy
0

Har du de fortfarande kvar?:) Lite intresserad;)

Hannapanna
0

Det är fortfarande kvar. :)

Pandy
0

#8 Okej hur mycket vill du ha för det, är ute efter ett bra stativ:D