Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2018 ggr
Anfa
2010-09-20 15:03
0

Blixtinställningar

Jag lånar nu pappas blixt, en Speedlight sb600 tror jag den heter. Instruktionsboken har jag inte så jag försöker ställa in den ändå, men de går inget vidare då jag egentligen inte vet vad som går ställa in på en blixt. Finns det någon artikel på forumet som förklarar det här, har inte hittat någon. Jag undrar också varför halva bilden blir svart ibland när jag fotograferar med blixt?

Mvh Fanny

Aviendha
2010-09-20 15:14
0

Manualen borde vara denna.

Inkanyezi
2010-09-20 17:28
0

Om halva bilden blir svart, så beror det på att kameran har ridåslutare, och att slutartiden har ställts in på en för kort tid. De flesta kamerorna klarar omkring 1/200 sekund, men du får kolla i bruksanvisningen till din kamera vad som gäller.

• Ridåslutarens funktion vid långa tider är att det först är en ridå som dras ifrån, så att sensorn ligger bar, och sedan när en viss tid har gått, så dras den andra ridån för.

• När slutartiden är precis så lång som det tar för den ena ridån att dras ifrån, kommer den andra att börja löpa precis när den första når kanten och sensorn är helt bar. Det är den kortaste tiden som man kan ta med blixt. På Nikons digitala systemkameror i regel 1/200.

• När slutartiden är ännu kortare, börjar den andra ridån löpa innan den första har täckt av sensorn helt. När då den första ridån når kanten på sensorn, och löser ut blixten, så täcker den andra ridån en del av sensorn, och där blir det svart.

Ken Rockwell har en sida om blixten.