Formatera minneskort
hej!
Jag skulle föra över bilderna på min dator, satte i minneskortet i datorn och det hände inget speciellt.
Men så stod det, disken i enhet E: behöver formateras innan den kan användas.
jag tryckte på avbryt och tog ur minneskortet eftersom att jag har ingenaning om varför eller vad som händer när man formaterar ett minneskort.
Så frågan är då, varför formaterar man minneskort?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Att formatera betyder att man förser kortet med ett filsystem, så att det kan ta emot filer, till exempel från en dator eller från kameran. Din dator ser alltså inte att det här kortet har ett filsystem som den kan läsa.
Så du gjorde rätt i att trycka "avbryt", Sedan kan det vara lämpligt att titta på om du ser bilderna när du stoppar kortet i kameran. Om kameran kan se bilderna, kan det vara olämpligt att försöka föra över dem via kortläsaren, för det är något fel i filsystemet. Om du kan koppla upp kameran med sladd kanske det går att föra över bilderna den vägen.
När du har fört över bilderna, om du lyckas med det, ska du formatera kortet, men du ska inte formatera det i datorn utan du ska formatera det i kameran.
När man formaterar så "försvinner" allt som fanns på kortet och det blir som nytt. Det enda som finns på kortet när man formaterar det är ett par mappar, en som heter MISC, och en som heter DCIM, och inne i DCIM ligger ännu en mapp som möjligen heter 100NIKON.
Om man inte formaterar sitt kort varje gång man har fört över bilder, och om man emellanåt raderar bilder på kortet, så kommer utrymmet på kortet att bli fragmenterat, och då går tar det längre tid för kameran att skriva på kortet, och det är inte heller fullt så säkert. Det är därför man alltid ska formatera innan man börjar ta bilder på kortet igen när man har fört över sina filer till ett annat medium. Nyformaterat kort är alltid bäst.
Om man av misstag raderar alla filer eller formaterar ett kort, kan det ändå gå att ta fram filerna om man alltid har nyformaterat kort och aldrig raderar enstaka filer. Det finns program som kan ta fram filerna på kortet, om de inte är fragmenterade, utan ligger i en följd, som de gör om man aldrig raderar. Det är därför säkrare att alltid börja med nyformaterat kort när man har fört över bilder.
tack, så efter varje gång jag har lagt över bilder på datorn så ska jag formatera kortet?
Jag fick över bilderna till datorn med sladd, så jag ska bara leta upp där man ska formatera minneskortet i kameran och göra det ? 
Medarbetare på Djurfoto

Precis så. Varje gång man har fört över sina bilder till datorn (och tagit backupp), ska man formatera kortet i kameran innan man börjar ta bilder på det igen.
tack så mycket 
Medarbetare på Djurfoto