HJÄLP! Motljusskydd!
Hej! :)
Ska köpa ett motljusskydd från tvspelsweb.se, men det står typ blandannat "Canon motljusskydd 17-200 mm." och massa olika "mått".
Men jag har ännu bara kitobjektivet till min Canon EOS 1000D, 18-55 mm.
Kan jag ta vilket motljusskydd som helst eller måste det passa med "millimetrarna"?
BEHÖVER SVAR FORT! :'o
Du får ju ta ett som passar till ditt objektiv (:
kommer inte ihåg vad det är, men det står väl på objektivet tror jag.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Motljusskydd brukar i regel sättas på en bajonettfattning utanpå objektivet, och de måste passa precis. Det kan också finnas såna som sätts i filtergängan, men på en vidvinklig optik som kitobjektivet vill man hellre ha något som inte tar upp plats innanför gängan och kan orsaka vinjettering.
Det brukar följa med motljusskydd när man köper kameran, men om du har skaffat en begagnad, fick du kanske inte med det? Hursomhelst är det inte väldigt nödvändigt, man klarar sig mycket bra utan. Det är mer ett skydd mot fysisk kontakt med främsta linsen än ett skydd mot olämpligt ströljus. När man har solljus in mot objektivet brukar motljusskydd inte vara tillräckligt djupa, och man får bättre verkan av att till exempel hålla upp en hand så att den skuggar.
Till kitobjektiven finns nog inga andra motljusskydd än original, och i listan över grejer som följer med en ny kamera brukar det stå vilket det ska vara.
Hos Cyberphoto finns ett som heter EW60C som passar till Canon 18-55. Det är väldigt grunt och ger inte mycket skydd.

Jag har en del pengar över så vill gärna lägga det på ett motljusskydd :)
Däremot hittade jag en annan grej på tvspelsweb.se, det stod typ "Startpaket Canon 1000D" och där ingick det motljusskydd men då stod det bara 58mm.
Tror du det hade gått bra? Ska kolla på det hos Cyberphoto också, tack för tipset :)

Jo förresten, det stod att det passade, wie :D
Nu vet jag inte om canon (och andra objektivtillverkare) gör annorlunda men måttet står iaf på baksidan av linsskyddet på mitt objektiv (nikon).
Paulina