Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1241 ggr
Noob
0

(H) Kritik - Gillar hav & kväll

Havet visar sig från sin bästa sida när solen går ner och personligen så gillar jag verkligen den stämning som då uppkommer.

Tycker dom här två bilderna blev ganska bra (för att vara tagna i skåne där vi inte har kristallklart vatten och vackra klippor), vad tycker ni?

Finns ett par saker som jag retar mig på i dom, är lite sugen på att få reda på om det bara är för att jag tittat för mycket på dom eller om det faktiskt stör…

Första bilden (den i det här inlägget) är tagen vid djuphavsbadet i malmö

Noob
0

Och den här är tagen en bit från stenshuvud en tidig morgon…

Noob
0

Hmmm, bilderna blev konstiga när dom låg här på ifocus så jag tog bort dom igen. Kan man länka till nån annan site och lägga bilderna där istället?

Inkanyezi
0

Det finns så klart andra sajter, men dilemmat när man postar för att visa på skärm är ju att man inte kan få med de finaste detaljerna eftersom bilden inte kan ha särskilt stort format.

Om du postar i större format än iFokus tillåter, så finns ett skript i servern som plockar ner storleken på bilden, men resultatet blir i regel inte lika bra som om man krymper bilden själv och gör lämplig uppskärpning för det mindre formatet. Det är vad som vanligen brukar göra att bilderna ser annorlunda ut.

För att slippa att iFokus ändrar storleken kan man bestämma bildens storlek själv till ett format som går att posta, och iFokus är relativt bra för att posta bilder. Jag vet inte precis var gränsen går, men jag har postat bilder med 900 pixlar på kortaste sidan; jag brukar rekommendera att inte ha mer än 800. Om man gör bilden exempelvis 800x1200 så blir den rätt stor på skärmen, och man kan ha ganska fina detaljer med. Då ändras inte bilden, utan den blir likadan som du ser den när du öppnar den i datorn som när du öppnar den på iFokus.

MonisN
0

Tilläggas ska också att iFokus inte är optimerat för att visa foton i bästa kvalitét, så viss försämring sker även om man själv minskar ner den.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.