Filma med 7D
har just fått min nya kamera och har fotat med den hela dagen. har dock ett problem, det går fan inte att filma. jag har ett tömt 4GB's minneskort och jag filmar en sekund sen är det fullt, står det.
vad kan det bero på ?
Med tömt minneskort, menar du formaterat i kameran eller bara att du raderat det som var på kortet?

raderat det som var på kortet.. borde jag formatera kanske ? men hur kan jag ändå ta vanliga stillbilder ???? stört.

Kan det vara så att du har ett långsamt kort som strular?
Formatera alltid minneskortet i kameran efter varje gång du fört över informationen till datorn.
Allt annat är att be om bekymmer.

nä, det var inte problemet men nu är det fixat
(jag måsta tömma papperskorgen på datorn, då vart det tomt på kortet) !
nån som har 7d ?
för den filmar 4 sekunder, sen är det stopp.
man kan ställa in hur länge den skall spela in och man kan välja 4 sek, men jag har på 30 min som längsta… så jag fattar inte ????

Du har fortfarande inte nämnt något om kortet du har.
Om kortet är för långsamt, så fyller kameran buffertminnet på några sekunder och stannar sedan. Kortet måste klara minst 8MB/s. Om kortet är fragmenterat, vilket det blir om man raderar filer på det, så blir skrivhastigheten lägre än den optimala.
För att inte få papperskorg på kortet när du raderar, kan du hålla ner skift när du ska välja att ta bort, men det är ändå inte en bra metod. Kortet bör formateras i kameran varje gång man tömmer, för att få ett rent och ofragmenterat filutrymme.

Prövade du att formatera kortet?

ömm okej, jag vet inte om det klarar 8 mb/s. vet inte hur jag skall ta reda på det heller, det är en CF KINGSTON 4 GB med en näckros som bild…
Om jag minns rätt ska du kunna filma 20 min med ett 4GB kort, och kortet måste ha en skrivhastighet på minst 8Mb. Kolla med korttillverkarens hemsida vad som gäller för ditt kort om det inte står på det.
Prova att sätt 720P (eller lägre) istället för 1080P.
Funkar det att filma nu så är det som skrivits ovan att kortet är för söligt.
Ditt kort har en hastighet på12MB/s så det borde räcka. Men du kan ju testa och göra som #10 säger.

Om kortet inte är nyformaterat och man har raderat filer, kan farten bli lägre, men det borde finnas marginal hos det kortet.
All specad hastighet gäller enbart tomt media.
På 7D finns en "stapel" i displayen som visar hur mycket av bufferten som är använd, om den stapeln fylls så är kortet för långsamt. Det finns lite olika sätt att mäta hur snabbt ett kort är så det kan faktiskt vara så att kortet är för långsamt trots att det har bra siffror.
Är det det här kortet föresten http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=103601
så verkar det bara skriva med 5MB/sec och har såvitt jag kan se inte UDMA och i så fall tror jag inte att det kommer att fungera.
Jag är inte helt hundra men 99% säker på att Canon kräver UDMA för att filma.

jo, #14, det är det jag har. men nu har jag beställt ett ordentligert minne =) fast har redan glömt bort vad det heter….. =)
tack !!