Bra vidvinkel till rimligt pris?
Jag letar efter ett vidvinkelojektiv som kan ersätta mitt skruttiga 18-55mm 3,5 Sigma-objektiv.
Vill alltså ha ett vidvinkelobjektiv (från 20 mm och neråt ungefär) av lite bättre kvalitet än mitt Sigma. Zoom är inget jag behöver och stor bländare är rätt viktigt (mellan 1 och 3 kanske).
Nikon AF 14-24/2,8G känns ju onekligen helt perfekt, men passar verkligen inte min plånbok.
Jag har också kikat lite på
Samyang MF 14/2,8 men som jag förstått det har jag med det objektivet i kombination med Nikon D90 ingen ljusmätning alls. Har jag förstått detta rätt?
Det jag vill ha är alltså lite förslag på vidvinkelobjektiv med stor bländare som inte är alltför dyra. Jag är beredd att betala kanske runt 5000 om det är ett riktigt prisvärt objektiv, men högst 4000 passar min plånbok betydligt bättre.
Objektivet ska vara till Nikon och jag kommer att använda det på D90 och D50.
Hjälp!
Det vore ett stort plus om det fungerar på fullformat också, då jag fotar en del analogt.

Jag tror att det är svårt att hitta något som närmar sig Samyang i kvalité.
Det är inte särskilt svårt att exponera rätt utan ljusmätning, men man får göra ett par provexponeringar ibland. I dagsljus kan man använda den enkla regeln "Sunny 16", och vid mer besvärligt ljus kan man gissa, exponera, kolla histogram, justera, exponera igen. När man har övat lite på det behöver man sällan mer än två försök. Ett annat sätt är att mäta ljuset med en annan glugg.
Annars hittar man ibland ljusmätare på Myrorna t.ex. De som finns i handeln nu är hemskt dyra.
Det lutar åt Samyang-objektivet just nu. Tror att det kommer gå bra när jag vant mig vid att exponera utan ljusmätning. Att vara autofokus ser jag inte som något stort problem alls. Ska hålla ögonen öppna efter en ljusmätare!
Har kikat lite på Nikon 20 mm f/2,8 också. Men jag vet inte. Är det värt att betala dubbla priset för att få ljusmätning och autofokus? Det är ju mindre också, vilket är en fördel. Men det är ju skillnad mellan 14 och 20 mm.
Ah. Är hopplös när det kommer till att bestämma sig.

På en så kort brännvidd är det egentligen bara vid närbilder som man behöver mer noggrann fokusering. För det mesta klarar man sig bra med skalan för avstånd, så att den saknar AF tror jag man kan leva med utan problem.
Och 20 mm är mer som ett normalobjektiv på APS-sensor; måttlig vidvinkel.
När man tittar på bilderna hos Cyberphoto verkar Samyang rätt övertygande.

Detta kostar lite mer ,men är värt pengarna. Tokina 11-16 Atx 2,8 pro. Jag har ett och är riktigt nöjd med dom bilderna som jag har tagit med det. Det är inte Fx endast Dx , det är ett svårslaget objektiv i den prisklassen. Ta en titt efter ett begagnat så blir nog priset lite bättre. Ta en titt på denna sidan så får du en liten ide om objektivet.
http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm
Mvh
Uffe
#5 Tack för tipset! Om jag hittar ett sådant till bra pris någonstans lär jag slå till på det!