Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 2672 ggr
ssofia
0

Objektiv hit och dit..

Nu har jag hamnat där igen - suget efter ett nytt objektiv som ger mig bättre möjligheter. Och då mitt gamla kamerahus bara ligger och skräpar har jag bestämt mig för att sälja det + kitobjektivet till min bror som har tjatat om det länge nu..

Därför behöver jag införskaffa mig ett normalzoom..

Har länge kikat på Sigmas 18-50/2.8 DC Macro till Olympus (pga. bländaren), men har nu börjat fundera ytterligare på om jag inte ska satsa på att köpa ett Olympus 14-54/2.8-3.5 II istället.
Då Olympus gör de bästa objektiven (Om du frågar mig..) kanske det är bättre och hålla sig till ett och samma märke och strunta i och köra på andra märken.

Skulle vilja ha lite åsikter om vad som skulle kunna vara det bästa köpet.. Hur hade du gjort? :)

Tacksam för alla svar!

gurin
0

Vi kan inte veta vilket objektiv som passar dig bäst, då du ger för lite ledtrådar och inte talar om vad du har.

Jag förordar nästan alltid ZD 11-22 och ZD 50-200. Vilka jag använder flitigt på E3. Jag har också ZD 14-54 Mk1, vilket jag nästan aldrig använder. Tänk på att 22 på Olympus nästan är normal.

Om hustrun får välja vandrar hon nästan alltid ut med E1 och 14-54. Allt hänger på hur du fotograferar och vad du fotograferar.

Det är dessa objektiv tillsammans med ZD 50 som enligt mitt förmenande utgör styrkan i 4/3-systemet. Skarpast är ZD50, därefter 50-200 och 11-22. 14-54 kommer något efter, men alla är betydligt bättre än kitobjektiven.

Under den gångna sommaren har nästan bara fotat med gamla manuella objektiv. Främst OM Zuiko 100 2.8 och Carl Zeiss Sonnar 135 2.8 med Y/C-fattning. För att fokusera de manuella objektiven med något som helst nöje krävs dock E1, E3 eller E30 då de andra enligt min mening har för dåliga sökare. Jag har inte använt mig av de manuella objektiven för att de är bättre, eller skarpare, eller täcker något område som de andra inte gör utan för att det blir en annan sorts fotografering.

Men generellt så skulle jag nog i alla fall förorda att du sparar en längre stund och köper 50-200. Bara det objektivet gör det värt att lägga några kronor på ett Olympus hus. Det saknar egentligen motstycke hos de andra systemen och funkar utmärkt till porträtt, blommor, fåglar i flygt, djur och människor på stan. Det fungerar dessutom bra med 1.4:ans förlängning. Men det väger en del och med motljusskyddet på så duckar folk i bland när man riktar det mot dem.

Jag har ingen erfarenhet av Sigmas objektiv, men har hört att i jämförelse med Zuiko-objektiven så får man passa sig väldigt mycket för variationer mellan exemplaren. Köp bara där du kan byta om du skulle få ett objektiv som inte fokuserar som det ska.

mvh/gurin

ssofia
0

#1 jag använder mig ännu av kitobjektivet som följde med mitt äldsta kamerahus då jag köpte det. Alltså, 14-42 f3.5-5.6.

Jag har redan ett 50mm från olympus, så ett sådant är inte intressant.

Och eftersom jag vill sälja mitt gamla kamerahus så vill jag köpa på mig ett bättre normalzoom då jag tänkte skicka med kitobjektivet med den gamla kameran.

11-22mm är inte någon som heller är intressant för mig då jag inte är ute efter ett vidvinkelzoom utan mer ett normalzoom som någorlunda täcker upp till mitt 50mm.

gurin
0

Då har du inte mycket att välja på. Normal är ca 23 -24 på Olympus.
14-54 mk2 är ett utmärkt objektiv. Du kan också välja 12-60, dyrare, tyngre, lite skarpare, men med mer distorsion i vidvinkeln.

Vilket hus hade du tänkt köpa, eller har du som jag redan flera?

För ett mer komplett system så känns det som du borde komplettera på telesidan, eller åt vidvinkelhållet. Du har en bra normalzoom, ett bra ljusstarkt porträttobjektiv, som samtidigt är ett makro. Med de två alternativen förstår jag inte riktigt varför du vill täcka upp de brännvidder du redan har med ytterligare ett objektiv.
Jag förstår att det är lättare att sälja ett hus med ett objektiv, men jag kan inte se att det är finansiellt sunt.

Men jag ska inte säga något. Jag har dubbla uppsättningar av de äldre kitobjektiven från SG-serien och har dubblerat brännvidderna på nytt med objektiv från HG-serien. Till dessa har jag också en bunt OM-objektiv. Och jag funderar dessutom på om jag verkligen inte har råd att köpa ZD 150 2.0 också. Jag råkar också har fyra Olympus hus att sätta objektiven på.

Men jag har ännu inga Sigmaobjektiv så jag kan inte säga något om 18-50.

mvh/gurin

ssofia
0

Jag använder en E620 + batterigrepp, vilken jag inte tänkt byta ut på ett bra tag. Den gamla kameran är en E410 från augusti 2007.

Och då jag inte har fast inkomst tvingas jag köpa de objektiven som passar min plånbok bättre.

Jag har även kitzoomen 40-150, den fungerar så länge, tills jag har råd att köpa något dyrare, bättre.

Och eftersom min bror har varit avundssjuk på mig sedan dagen jag köpte kameran, kan jag inte tycka det är så himla konstigt att han får överta den när jag inte längre använder den, enklast är väl då att skicka med honom ett normalzoom, medans jag köper ett bättre till mig själv?

gurin
0

Aha

Mer information i varje inlägg. Till E620 skulle jag nog köpa 14-54, eller 11-22. Misstänker att de tyngre objektiven blir lite obalanserade med det huset, men å andra sidan har du ju batterigreppet också.

I vilket fall kan jag intyga att 14-54 mk1 är betydligt skarpare och den större bländaren gör det mycket mer användbart än det gamla kitobjektivet 14-45. De är de jag har. Det säger kanske ine så mycket om skillnaden mellan 14-42 (som är bättre än 14-45) och 14-54 mk2.

Om du saknar extern blixt kan det här kanske vara något. Då får du en E1:a på köpet.

mvh/gurin

ssofia
0

Hehe, kasnke skulle skrivit allt i första inlägget :P

Kikade på den annonsen igår, då låg den dock på 11 000:-, tack för tipset! :)