prisförslag
Hej :)
som ni kanske vet så säljer jag Min kamera men ingen har hört av sig :( jag gissar på att priset är för högt så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med prisförslag.
Pentax K-m med 18-55mm nypris 4500kr
Sigma 70-300mm DG APO f4,0-5,6 nypris 2500kr
Pentax SMC-M 50mm f2,0 begagnad pris 1200kr
Soligor DG-420 Z digital kamerablixt nypris 1500
Stor kameraväska Kata DC 420 nypris ca 700kr
batteriladdare nypris 500kr
batterier ca 300kr
tryckluft på burk för rebgöring ca 130kr
stativ ca 130cm högt ca 400kr
2st 4G minneskort á 150kr= 300kr
sedan fjärrutlösare och putsduk sammanlagt ca 250kr
alla grejerna är köpta våren 2010 förutom kamerahuset som köptes i slutet av 2009 :)
allt är i absolut nyskick
jag har satt ett först ett pris på 8000kr men sänkte sedan till 7000kr! Vad tycker ni jag ska sätta för pris???
för jag vill uppgradera mig till mer avancerat :)

Vad är det du saknar med din nuvarande utrustning?

Jag kan inte riktigt fatta vad du skulle uppgradera till. Nästa snäpp när det gäller möjlig bildkvalité är fullformat, och de är rätt dyra och kräver andra objektiv. Det finns några kameror i samma kvalitetsklass som har fler knappar, så att vissa inställningar kan gå smidigare när man har lärt sig dem, men när man ser till bildkvalitén finns det knappast någon kamera med APS-sensor som är bättre.
Man kan så klart uppgradera till en lite nyare Pentax, exempelvis K-x som har bättre sensor och klarar högre ISO, men då verkar det lite onödigt att sälja alla delarna. Jag skulle i ett sånt läge behålla den gamla och ha i reserv.

okej jag kan förklara varför jag vill uppgradera. bildkvalitén är det absolut inget fel på men det är själva kamerahuset! jag vill ha en större å solidare kamera med fler inställningsmöjligheter t.ex.
en nyare pentax typ K-x blir egentligen samma sak när det gäller kamerahus fast fler inställningsmöjligheter och sånt.

Kan så klart inte säga mycket om vilket pris du borde sätta. Som regel när man säljer en hel utrustning får man inte ut mer än omkring hälften av vad de större delarna kostade, men det går knappast att få ut något för tillbehör. Om det har kommit nyare kameror som är billigare än den man har, tappar man ännu mer. Ju lägre pris man sätter, ju lättare kan det vara att hitta en köpare.
Jag blir lika förvirrad av det sista stycket som ursprungsfrågan. Det finns inte fler inställningar på andra kameror; i själva verket är det ganska enkelt. Man kan i grunden ställa in tre saker, tid, bländare och ISO, och det har alla kameror. Hur mycket man kan trixa med ISO hänger på bildchipet, och där har Pentax K-x det bästa som just nu finns i det formatet, och K-m ligger inte långt efter; den är bättre än flera av de andra. Då har jag bortsett från inställningar av objektivet, som ju går att byta ut. Där kan man välja vad man ska ha, men i stort sett hänger det på priset, oavsett märke.
Inte ens de allra bästa kamerorna har fler inställningar, och det finns bara en inställning till som man kan göra, och det handlar om speciella objektiv som är ganska dyra, och som de flesta inte ens förstår hur de ska användas.
Jag skulle vilja se ett svar på pellepianos fråga. Vad är det du saknar? Vad är det för "inställningar" som du tror att en annan kamera skulle kunna ha, och som inte finns på din kamera?

Exempelvis Livewiev skulle vara oerhört användbart!! fokuspunkter är inte ''synliga'' i sökaren d.v.s de går bara att se ett svart mönster som ska föreställa dom och det finns bara 2 inställningsmöjligheter för fokuspunkter och det är den i mitten eller eller 4st precis bredvid, alltså jag kan inte välja valfri fokuspunkt. Ett enda kamerabatteri vore super istället för 4 AA batterier.
Livewiew har jag på min kamera och ska jag vara ärlig så är det inget jag använder alls! Inget jag hade saknat om den inte fanns heller.
#6 Agree. Nu har jag en kamera med vridbar skärm så i vissa speciella vinklar kan det vara användbart men det är sällan jag använder de vinklarna och det beror även lite på att jag upplever livewiev segt och oprecist jämfört med att köra sökare.
Paulina

#7 okej men det beror på vilken kamera man har.
#8 Och vad man jämför med :) Det funkar ju och är inte mycket sämre än kompakta kameror men jag upplever inte att jag har samma möjlighet till finlir som jag har när jag kör sökare. Sen kanske jag sitter på en för kass kamera (nikon d5000) eller är kass själv :P
Tycker dock att de recensioner jag läst lutar åt samma sak. Däremot vill jag minnas att jag läst att sony ska vara lite vassare när det kommer till snabbheten vid livewiev
Paulina
Har man för avsikt att bara fota livewiev så kanske det inte är en systemkamera man är ute efter?

men det sa jag ju aldrig! de kan ju vara användbart!!!!!
Men är det inte onödigt att byta kamera bara för att den saknar något som "kan vara" användbart? Det låter bara onödigt dyrt enligt mig!

Läs #5!!
Jag tycker att det upp till var och en om man vill köpa nytt, byta osv. Sen struntar i alla fall jag vad anledningen till det är. Om någon vill byta utrustning till en likvärdig fast dyrare så är det upp till var och en eller hur?
TS om jag var dig så hade jag nog sålt allt styckvis. Tror att du får mer för det då än om du säljer allt i ett paket. Men jag vet inte, sätt ut allt på tradera med ett mini pris och se vad du får!

#14 Jo självklart kan man göra vad man vill med sina ägodelar, och andra måste inte blanda sig i, men här har det förts in i ett allmänt forum, som läses av många andra. Det är stor risk att andra som läser tar åt sig sånt här, och kan få för sig att vissa kameror är bättre än andra, och att kanske just en viss kamera är sämre, rent av dålig, när det handlar om något helt annat.
Nu är det klargjort, att det inte handlar om kamerans kvalité, utöver hur den känns att hålla i handen; "plastighet". Det är också klart att det inte finns fler inställningar att göra på någon annan kamera, men att vissa finesser, som en annan kamera kan ha, kan vara av värde, men att det är ett personligt avgörande, som egentligen inte har att göra med om kameran är "bra", och som egentligen inte har med inställningar att göra.
Så en tråd i det här forumet är inte enbart till för den som skapar tråden, den läses av många, och även om det är bra att se argumenten för att göra sig av med sin kamera, är det bra att det också möts med motargument som är relevanta och vettiga. Exempelvis frågan om att kunna välja fokuspunkter. Visst är det kul med rattar och kranar, men man behöver faktiskt inte fler än en enda fokuspunkt, och den som funkar bäst är i regel den i mitten. Bara när man gör statiska uppställningar på stativ och väljer att fokusera på något ut mot bildens kanter kan det vara bekvämare att kunna välja en perifer fokuspunkt, men också vid stativtagningar går det mycket bra att jobba med enbart mittpunkten för fokusering. Finessen att kunna välja en annan fokuspunkt är starkt överreklamerad.
Så jag tycker att det är bra att TS redovisar vad han önskar för att "gradera upp", och att det i regel är motiverat att ta reda på skälen till att någon vill göra det. Vi får emellanåt trådar där personer anser sig ha "vuxit ur" sin kamera och vill ha något "mer avancerat", utan att det formuleras i termer som man kan förstå. Om man ska ge råd utifrån så vaga antydningar är man på ganska hal is, och jag tycker att det vore dåligt för forumet om man skulle gradera vissa kameror som "sämre" utan att ha rejäla sakskäl.
På samma sätt är det till fördel för TS att klargöra att kameran han vill sälja inte är dålig på något sätt, utan att skälet till att byta är att han vill ha några nya funktioner som kameran saknar, och att han vill ha en kamera som "ligger bättre i händerna" genom att den känns mer gedigen, tyngre och större.
Om det är någon här som är intresserad av en mycket bra systemkamera, så kan det vara ett mycket bra köp att ta utrustningen som TS vill göra sig av med, och priset borde i så fall vara en förhandlingsfråga.
Lösningen kanske heter Pentax K-r
mvh/gurin

Se där, ett konstruktivt förslag. K-r är visserligen inte ute ännu, men den kan vara en vettig uppgradering för den som vill ha just de sakerna. Kamerahuset har en stomme av metall, den har direktvisning och den kan ta ett Li-Ion eller fyra AA (med adapter). Den tar video, och den har fler fokuspunkter och visar också i sökaren vilka fokuspunkter som väljs. Sensorn är troligen samma som Nikon D5000 och Pentax K-x, och om man väljer den vägen för uppgradering så kan det bli billigare än att helt byta system, utan att ge avkall på något kvalitetskrav.
Vilket ställe det här har blivit. Någon lägger in ett inlägg för att få hjälp med säljpriset på sin begagnade kamera och måste helt plötsligt stå till svars för varför han vill uppgradera till en mer advanserad kamera.
När TS förklarar några av anledningarna så är besserwissarna där och konstaterar att live view är inget att ha och att kunna välja fokuspunkt är starkt övereklamerat. Det blir någon häxjakt på folk som vill byta upp sig och som vanligt av folk som bara håller på med teknikfrågor men sällan visar om dom kan fotografera.
Om ni inte har några vettiga svar på frågan som TS har så är det bättre att låta bli att svara. Om folk vill byta kamera så är det inget som andra har att göra med.

#18 Visst kan man komma med ett enkelt svar om vilket pris, men huruvida det är mer vettigt än att ta reda på mer och föra en konstruktiv dialog kan väl också diskuteras. Det är väl ganska självklart, att om priset vore avgörande för om någon har intresse för kameran, så är det väl bara att sänka det.
Men världen är lite mer komplex än så ibland. Kanske det är en fråga som hänger ihop med just uppgraderingen, och då kan ju andra förslag än att byta system vara vettiga; åtminstone tycker jag det. Om det bara är frågan om att sälja kameran med alla grejer till, så kanske det bästa är att lägga den på Tradera med ett lämpligt utropspris. Om det å andra sidan handlar om att göra en bra affär för att uppgradera, kanske det inte är det bästa. Visst är det så i alla affärer, att rätt pris är det som både säljare och köpare är överens om, men här är kanske svårigheten att hitta köparen mer avgörande än frågan om priset. Det är struntenkelt att säga "sälj rubbet för fyratusen", men vore det bättre än att föreslå en uppgradering där en stor del av kakan kan behållas, och där önskemålen kan uppfyllas?
Jag tycker inte att det är särskilt givande att få ett prisförslag från någon som inte är intresserad av att köpa grejerna. Man kan lika gärna hålla upp fingret i luften för att känna varifrån det blåser. Frågorna som kom upp hänger ju faktiskt ihop med att trådskaparen nämner ett skäl till att vilja sälja, och det är ju vad som i högre grad har tagits upp än frågan om priset.
Visst, jag har inte med att göra varför han vill sälja, och jag är inte intresserad av att köpa, men jag kan mycket väl tänka mig att föra ett samtal för att kanske personen som ställer frågan ska kunna komma till större klarhet om möjliga lösningar av den verkliga frågan, som bäddades in i det första inlägget; gradera upp till någonting mer avancerat. När man vet att det handlar om direktvisning, video och bättre koll på fokuspunkter, så tycker jag att det kan vara av värde för TS att få veta att det går att gradera upp på det sättet utan att dumpa alltihop; en lösning som kan vara bättre ekonomi i än att sälja allt till underpris, för att sedan skaffa något nytt som på så sätt blir onödigt dyrt. TS har ju bidragit till den diskussionen, och jag tror att det kan ha varit till någon hjälp.
Om inte, så är det ju bara att glömma allt snack och fortsätta på samma väg; endera sänka priset tills någon nappar, eller göra tvärt om, lägga det på Tradera med ett vettigt utropspris.

tack för alla svaren
jag förstår vad du menar Inkanyezi. visserligen är det ett par stycken som har hört av sig och vill köpa objektiv separat, men jag tycker det kan bli svårare att då sälja kamerahuset och blixten separat. tradera har jag prövat och då blev det ett missförstånd som egentligen inte är värt att nämnas hehe. Canon är det system jag vill prova, av flera anledningar. och som #16 sa så skulle det inte alls vara något problem för mig att ha pentax igen men.. pengar växer inte på träd!