Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5466 ggr
Tillbom
0

Hur länge håller systemkameror?

Har haft min nikon d40 ett tag nu och börjar fundera på om den börjar bli lite till åren. Hur länge håller en kamera på ett ungefär? Hur länge har ni haft era kameror?

Inkanyezi
0

Det är helt omöjligt att säga hur länge en viss kamera kommer att hålla. Statistiskt ska en D40 klara minst 50000 exponeringar, men spridningen är stor, så en del kameror håller för fyra-fem gånger mer, medan andra tar slut tidigare. Nu är det inte så att hela kameran tar slut när man har slitit ut slutaren, utan det går att helt enkelt byta ut den slitna mekanismen.

Och en D40 ska knappast ha hunnit bli "lite till åren" om du inte har tagit en himla massa bilder med den. Hur man än vänder på det är det inte mycket att fundera över. När den börjar ge upp kan man endera laga den, eller, kanske bättre, gradera upp till en senare modell.

Tillbom
0

Tack för svaret :) Jag var mest nyfiken, har funderat lite halft på att köpa en nytt kamerahus när ekonomin nu tillåter. Jag har utvecklats enormt med min d40 och på något sätt känns det som att det är dags att ta ett steg till. Även om det kanske inte är aktuellt idag.

Har ingen aning om hur många exponeringar jag har tagit med kameran. Vet du om man kan kolla det på något vis? Har använt den ganska mycket trots allt men det är svårt att uppskatta..

josefijn
0

Ta ner ett gratis program som heter Opanda Iexif, via det ska man öppna sin senaste bild såkommer det en massa info, blandannat hur många bilder kanmeran har tagit :)