Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 6550 ggr
isabelle_
0

Max antal exponeringar - Nikon D60

Hittar inte faktan någonstans därför frågar jag här i forumet. Någon som vet maxgränsen eller gränsen som Nikon sätt på Nikon D60 på antal exponeringar? Eller om ni vet vad dom brukar hålla för.

isabelle_
0

Kan tillägga anledningen: Den börjar krångla, självutlösaren går ibland på av sig själv och den segar,osv..

NikkieNikon
0

Nikon D40/D60/D3000 osv. klarar runt 50.000.

isabelle_
0

#2 Då dör den snart Gråter

NikkieNikon
0

min D40 också..buhu <3

ggroen
0

Min d40 dog för ngn månad sen. ;/

Som tur är fick jag en canon EOS 5D då. wiho! :'¨D

IceJossan
0

Jag tar upp den här tråden igen och frågar hur många en D90 klarar?

Geronim0
0

Massor… Du behöver inte oroa dig för att slutaren skall klappa ihop. Om den ändå klappar ihop kostar det inte mycket att byta på en D90. Någon dryg tusenlapp.

IceJossan
0

#7 Aha, tack för svaret :) Jag är i inköpstankar nu, men det blir en begagnad kamera så det är lite bra att ha koll på sånt :P

Geronim0
0

Jag tror, med stor betoning på TROR att D90 skall klara 150000 exponeringar.

Någon som vet säkert får gärna rätta mig om jag har fel.

IceJossan
0

#9 Oj, ja om det stämmer så är det ju helt klart lugnt! De kameror jag mejlat lite om har förbrukat ca 10 000 exponeringar på drygt ett år.

Nån förresten som har tips på vad jag ska tänka på när jag köper en begagnad kamera?

Andrk
0

Enligt Nikons hemsida så säger den att D90's Slutarenheter håller i upp till ca 100 000 cykler - vilket jag tolkar som att den skall klara runt 100'000 exponeringar. :)

http://www.nikon.se/sv_SE/products/product_details.page?sParamValueLbl=Digitalkameror&sParam1ValueLbl=Systemkameror&sSubnav2ParamLbl=Consumer&sSubnav3ParamLbl=D90&ParamValue=Digital+Cameras&Subnav1Param=SLR&Subnav2Param=Consumer&Subnav3Param=0&RunQuery=l3&ID=1617

Men som det sägs är det ju "bara" att lämna in den vid det läget så borde de kunna byta ut och fixa till kameran igen. :)

MvH

//Andreas

Anfa
0

Min D90 har tagit måånga testbilder, håller på att lära mig fota manuellt och så, och det har därför blivit en del bilder på väldigt meningslösa saker, mina fötter har varit ett favoritmotiv Flört Ibland så börjar jag tänka på att kameran sjunker i värde när jag tar sånna bilder.. Men jag utvecklas enormt med den, och de skulle jag inte göra om jag inte vågade prova nya saker. Om en D90 klarar ca 100 000 exponeringar så tror jag att den håller ett tag till i alla fall ;)

uffelarsen
0

#12   Sund inställning! annars blir det ju lite som att köpa en ny bil men inte vill köra med den pga värdeminskning, Skrattande

/uffe

Tillbom
0

Kan man på något sätt kolla hur många exponeringar man tagit?

[Woozy]
0

För att vara petig så finns det inget MAX antal exponeringar, utan det är minimum antal exponeringar kameran antas klara av innan renovering pockar på. Rätta mig gärna om jag har fel.

De flesta ligger väl på 100.000 - 150.000 skulle jag gissa.

josefijn
0

Min D60 har blivit väldigt seg emellan, vill inte ta flera efter varann osv, kan ibland ta flera sekunder..

Men den har bara gått 30 000.. Någon som vet om det ändå börjar bli dax att byta? :(

Pandy
0

#16 Jag har märkt att om man använder D-light på d60 så blir den väldigt seg, speciellt om man fotar i RAW så ja använder de inte längre:)

josefijn
0

#17, tack! ska kolla upp det! :)