Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 2375 ggr
QLBA
2010-08-31 13:31
0

Krypterad fil

Varför står det krypterad fil på vissa av de korten jag för över från min D90 till datorn?

De går inte öppna.

Deklol
2010-08-31 14:44
0

Har du fotat i RAW/NEF-format kanske? Alternativt råkat låsa bilden i kameran.

Inkanyezi
2010-08-31 16:05
0

Var står det "krypterad fil"? Alla filer har ett filnamn, och vad heter i så fall de filer som din dator anser att de är krypterade? Vilka mappar på kortet ligger filerna i?

D90 skapar inte några krypterade filer. Den följer standarden för digitala kameror, och bildfilerna ligger i mappar under mappen DCIM. Filer som ligger på andra ställen och har andra namn än bilder är annat än bildfiler, och de kan så klart ha skapats av något oknytt som du har i din dator.

MonisN
2010-09-01 11:40
0

Jag har har också råkat ut för det här problemet med min Canon att det står krypterad fil eller okänd fil när man ska titta på bilderna i kameran. Vad som är orsaken vet jag inte, men prova att koppla kameran till datorn och se om du kan se bilderna den vägen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[YlvaP]
2010-09-01 13:44
0

Så blir det när jag tar ut minneskortet och kollar på bilderna via den istället för att gå via kameran. Inte alltid men det har hänt några gånger.

QLBA
2010-09-07 16:28
0

#1 hade den i RAW, byter till JPEG och testar.

QLBA
2010-09-07 16:45
0

Lyckades byta format de skulle öppnas i så nu står det inte krypterad fil längre ( stod det när jag gick in på egenskaper och kollade) Men nu verkar bilden liksom inte finnas, säger att filen inte går att öppna i något program.

Blir lite galen på detta =)

Inkanyezi
2010-09-07 17:59
0

En råfil i din kamera har tillägget NEF, och den kan bara öppnas i program som kan konvertera råfiler. Ett sådant program följer med kameran, men du kan använda ACR om du har Photoshop, eller RawTherapee också, som är ett fritt program. Om råfilerna inte kan öppnas, så beror det på att du inte har installerat ett sådant program.

En råfil kan inte öppnas i någon annan sorts program, och om dina bilder ligger i råfiler så kan man inte bara ändra tillägget eller hoppas att de ska kunna öppnas i en bildvisare. De måste öppnas i råfilskonverterare och bearbetas.

Inne i råfilen finns en inbäddad jpeg som kan visas av kameran och en del program som importerar, sorterar och visar bilder, men för att man ska kunna se bilden i full storlek måste den konverteras.