"Dassiga" bilder
Har en Nikon D80, som jag fotar väldigt aktivt med.
Har just nu ett 50 mm 1,8. Fotar bland annat mina kaniner med dessa. Tycker inte riktigt jag får till det där perfekta som jag ser så många andra få till. Tycker bilderna får som en "dassig" grå hinna över sig. Vill ha dem väldigt skarpa och med mycket färg.
Har även testat Canon eos 400D där jag tycker att färgerna är betydligt klarare och bättre.
Beror det helt enkelt på min kamera? Tror att alla inställningar är rätt osv. Blir ganska mycket efterarbete med att ljusa upp och så vidare. Någon som vet vad detta kan bero på?
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Det låter som ett skolexempek på för lite kontrast, öka den!
Men istället för att klicka på kontrastökning gå in i kurvor-mest avanserat eller i nivåer i photoshop. I nivåer kan du öka kontrasten på både de ljusa eller/och de mörka tonerna!
Har du hög kontrast får du ingen "grå hinna" på bilden men den blir lite utbränd istället. Lagom är bäst!;)
I Photoshop får jag till bilderna, men syftade mer på orginalbilderna från kameran. Men man kanske inte kan önska sig mer av orginalet innan man fixar i ps..?
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Testa att blända ned lite. Ibland kan bilderna bli lite dassiga på full bländaröppning.
Annars är det bara att, som Gips säger, åtgärda i efterhand.
Jag brukar testa köra porträtt på bländare 7, då jag hört att det är ganska bra?
Såhär kan t.ex orginalbilden se ut. Jag tycker inte jag får det som jag vill, känns som om kameran är urkass.. Kanske bara fått något för mig, eller så är det jag bakom kameran som är urkass helt enkelt. (Har förminskat bilden rejält för att snabbt kunna ladda upp den här)
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)

Din kamera är inställd på aRGB.
Ställ om den till sRGB, så passar färgrymden till bildskärmen.
Sedan bör du se till att din Vitbalans är inställd på ljuset som råder.
Det finns också flera inställningar för bildens kontrast. När det är gråväder, som på den här bilden, kan det vara lämpligt att välja mer kontrast, "Vivid" i bilden som jag lägger upp; tror att det kan heta "livliga" i den svenska menyn. Annars bör den i regel stå på normal.
Det är inte så att Canon 400D är "bättre"; kamerorna är ganska lika, och om man ställer in galet, så blir det fel. En systemkamera är ett mycket avancerat verktyg, och det finns tusentals sätt att skjuta sig i foten. Man måste lära sig hur olika saker funkar för att få ut det mesta ur den, vare sig den heter Nikon, Canon, Pentax, Olympus, Sigma, Samsung, Sony eller Panasonic.
När man spar i råformat (NEF), gör man alla inställningar av färg när man omvandlar bilden i bildbehandlingen, och då har det ingen betydelse hur det är inställt i kameran, men om man använder kamerans jpeg, måste man alltid vara noga med Vitbalans, för den går inte att ändra mycket efteråt.
Hej! Jag använder mig utav råformat! Nu visade jag ju dock
en jpeg. Så eftersom jag fotar i nef, är det bara ändringen från aRGB till sRGB jag ska göra?
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)

Det var väl inte det som orsakade "dassigheten" i första hand, utan det var främst Vitbalans och kontrast, men också färgmättnaden. Mättnaden hänger ihop med färgprofilen.
Det handlar om en massa finlir med olika grejer. Det kan underlätta om man använder kamerans inbyggda framkallning som stöd för vad man ska göra när man behandlar råfilen. Alla inställningar för mättnad, kontrast och färgbalans gäller ju bara jpeg, men om man väljer att göra det så bra som möjligt redan i kameran, så kommer råfilsomvandlaren att importera de inställningarna när filen öppnas, och då blir det lite mindre pillande på kontrollerna för att få ett bra resutlat.
Det skiljer också en del på vilken råfilskonverterare man använder. Nikon har mer än en, och den som följer med kameran har jag sett en del klagomål på, även om jag inte har provat den själv. Jag använder oftast UFRaw, som jag tycker funkar bra, men när jag öppnar jpegfiler i råkonverterare tar jag RAW Therapee, eftersom den kan öppna även jpeg.
Om du använder ACR tror jag att också den kan ta in värdena från kameran, så att man slipper börja från scratch. Just bilden som du lade in kan man fixa färgsticket ganska enkelt på. Sedan behöver man också öka mättnad och kontrast när det är gråväder om man vill ha lite klarare färger.
Och det där med färgrymden hänger ihop med bildskärmen. Beroende på hur du ska använda bilden kan aRGB vara rätt. Det används oftast för tryck, men om din skrivare har en färgprofil där det passar, så kan du så klart ha aRGB. Däremot det som du lägger upp på webben blir bättre i sRGB.
Tack för så långa och bra svar! Hade sRGB innan men tyckte inte det passade heller, bytte därför till aRGB. Kollade i kameran idag och upptäcker att jag har två olika sRGB att välja mellan av någon anledning så tog den jag inte testat innan. Hann inte fota mer än en bild men det verkar vara betydligt bättre färger osv! Ska testa mer sedan och se..
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Äh vet inte om min kamera är helt åt skogen inställd. Kan jag inte återställa hela kameran och sedan ställa in på nytt? Blir fortfarande itne nöjd 
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)

Bilden från en systemkamera är inte färdig bara för att man tankat ur den från minneskortet, den behöver alltid redigeras i ett bildbehandlingsprogram. Jämför med film, det krävdes åtskilliga timmar i mörkrummet innan bilderna man tagit blev till färdiga kort, alternativt så skickade man in filmen till labbet och fick ta resultatet som det blev.
Det går att ställa in kameran så den spottar ur sig jpg bilder som är ok, men har man lite krav fotograferar man i RAW och sköter framkallningen i datorn.
Alternativet är en kompaktkamera som från grunden är konstruerad att ge färdiga jpg bilder direkt ur kameran.
#10 Hmm, har redan skrivit att jag använder mig utan RAW och photoshop. Men jag antar att jag kanske har för höga förhoppningar om orginalet då.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)

Det handlar om en massa olika saker att lära sig. En systemkamera är ju mycket avancerad, och det finns massor av saker man kan ställa galet. Du kan gott ställa tillbaka den till grundinställning, men sedan måste du ändå lära dig vad olika inställningar gör, och hur man hittar dem. När man kan sin kamera behöver man inte längre bruksanvisningen, och det mesta sitter i fingrarna och går praktiskt taget av sig själv.
Jag utgick ifrån att du hade tagit en jpeg från kameran, eftersom du kallade bilden "orginal". En bild som du gör från en råfil är ju alltid bearbetad, och det kan göras mer eller mindre skickligt, men den är aldrig det som kameran lämnade ifrån sig, utan en tolkning som personen bakom spakarna i datorn har gjort.
Jag tog bilden som du lade upp och ändrade vitbalansen, kontrasten och färgmättnaden i den, och om du har råfilen kan man göra det bättre än så, men den visar i alla fall att det inte är kameran som spökar. Om du ska jobba med råfilskonvertering behöver du också kalibrera din bildskärm för att kunna få ett bra resultat.
Om du tar en bild av ett gråkort eller annat spektrumneutralt föremål i samma belysning som du plåtar kaninen, så kan du använda den för att ställa in färgbalansen i råkonverteraren. Det är det första steget i råkonverteringen. Sedan kan du med hjälp av histogrammet ställa in kontrastkurvan, så att bilden får mer briljans. Men om du läser igenom bruksanvisningen och lär dig hur du ska ställa Vitbalans i kameran, så kan det göra att ACR ställer vitbalansen rätt direkt när du öppnar råfilen.