Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1338 ggr
[Agilityvovven]
2010-08-29 21:11
0

Tips på objektiv

Jag är ny på det här med systemkamera, och fick i slutet av juni en Sony a330. Har nu tänkt köpa ett lite bättre objektiv. Jag vill ha ett objektiv med ganska lång & bra zoom, och som är bra att fota sport, tex ridning & agility med. Har ni några tips? Länk & ca pris skulle vara super!

Tack på förhand! Skrattande

Inkanyezi
2010-08-29 21:31
0

Det är inte alldeles klart vad du menar med "bättre". Generellt är långa zoomar mindre skarptecknande och ljussvagare än exempelvis objektiv med fast brännvidd eller zoomar med kortare omfång. Det finns undantag, men då är man inne på en högre skala när det gäller priset. Om du med "bättre" menar något helt annat än bra bildkvalité, så kanske det är en längre zoom som du är ute efter.

Mitt förslag är att du jobbar med det du har och försöker skapa bra bilder med vad som följde med kameran. Det är alldeles utmärkt för agility, men det kan vara kortare än vad man vill ha när man tar exempelvis hästtävlingar. Tricket är att komma tillräckligt nära, inte att ha en längre zoom.

Men om det du är ute efter att ta samma dussinbilder som alla andra från en plats utanför stängslet, så kan du hitta åtskilliga objektiv exempelvis hos Cyberphoto om du tittar på telezoom och superzoom. För hästtävlingar behöver du i så fall upp till 200 mm brännvidd, och objektiven i den klassen är inte användbara inomhus.

Det finns utmärkta objektiv till din kamera, så att du kan ta inomhus också, men de kostar en skaplig slant. Främst gäller det optik med fast brännvidd, där man får "zooma med fötterna", men det finns också någon telezoom som har större ljusstyrka. Objektiven jag har pekat på här tillhör de bättre.

Men du bör jobba lite mer med det du har, så att du blir mer klar över vad du kanske behöver.

[Agilityvovven]
2010-08-29 21:49
0

Superbra, tack! Ska kolla länkarna!

[Agilityvovven]
2010-08-30 15:20
0

Puttar upp! Skrattande

[Agilityvovven]
2010-09-04 20:48
0

*putt*