beskära - vilket format?
Brukar ni sträva till att få ett visst format på bilden när ni beskär, eller beskär ni som ni tycker passar bilden bäst?
Tänker ni t.ex på att det ska vara ett format som passar sig för utskrift eller papperskopior?
Jag har själv varit - eller är - lite låst i formatet 10x15 bilderna och har därför ofta hållit de proportionerna när jag beskurit bilder, men ofta är det andra format som skulle passa bättre.
Jag väljer alltid 1024px på breden och höjden väljs automatiskt. :D

Oj Ylva, du kanske inte uppfattar det rätt. Att beskära betyder att skära ut en mindre del än hela bildytan, något som man kanske gör för att ta bort störande saker ute i kanten av bilden eller för att få bilden att passa till en viss form, eller för att stärka bildens komposition. De flesta kompaktkameror har proportionerna 3:4 på bildrutan, samma som på äldre tv-rutor, medan systemkameror oftast har proportionerna 2:3. Fotopapper kan ha olika formfaktor också, numera är A-serien vanlig, dvs A3, A4, A5, som inte riktigt stämmer med någon av formerna som förekommer i kameror, men det finns också centimetermått som 9x13, 10x15, 13x18 och 18x24. Ibland kan man passa in bilden på ett sådant pappersformat och skära bort det som finns i kanterna på bilden från kameran. Ibland beskär man för att bilden lutar och man vill räta upp den.
Och som svar på TS fråga:
Jag siktar nästan aldrig på ett visst format, utan jag skär efter vad jag tycker passar bilden. Det blir ibland så att det går in i ett visst format, men det är inte vad jag tänker på när jag komponerar bilden. Däremot komponerar jag för det mesta när jag tar bilden, så att det passar in i kamerans 4:3-format. När jag skriver ut, händer det ofta att det blir en bred vit kant vid en av bildens kanter som jag klipper bort.
Ja jag tänkte nog fel. 
När jag beskär väljer jag ut en sak i bilden och inte efter ett format för det verkar min inte kunna göra på psp7.
#3 Jag tror nog du kan välja formatet när du beskär, även om jag inte känner till psp7. De flesta bildbehandlingsprogram brukar ha den möjligheten.
Orsaken till att jag försökt hålla 10x15 är nog för att de flesta foton jag har från tiden då jag fotade analogt och fick bilderna på papper är i det formatet. Och vanor är svåra att bryta, så jag tycker det känns mest naturligt att se och göra en bild i den stoleken
Men jag får väl försöka förnya mej 
/ Lena
När jag beskör så anpassar jag det efter bilden och inte formatet. Blir det ex 10*10 så blir det :-)