Hur långt borta skall man vara?
Jag älskar att fota närbilder men skärpan blir inte alltid som jag vill. Hur nära skall man gå för att det skall bli bra? Vad innebär macro egentligen?
Hur nära du kan gå beror på vilken närgräns ditt objektiv har.
Och för att få "riktiga" makrobilder så behöver du ha ett objektiv med avbildningsskala 1:1.
Du kan förstås ta närbilder ändå, men jag antar att du kanske menar macrofoton?
Vilket objektiv använder du?
Och sen hamnar objektivet ivägen för blixten som ni ser på bilden ovanför.

Du kan komma ganska nära med det objektivet, men som du har sett skymmer det blixtljuset när du tar på mycket nära håll, om du använder kort brännvidd.
Så om du ska ta med blixt, backa lite och zooma in, så skymmer det inte.
Annars kan det vara bättre att inte använda blixten, men då behöver du stativ, eftersom exponeringstiden kan bli lång. Du får större skärpedjup med liten bländare, och då blir ju tiden också längre. Särskilt om du använder lågt ISO för att få mindre brus, kan tiden bli mycket lång.
Man har alltså stativ, och använder ljuset som finns. Man ställer Vitbalans efter det ljuset och låter kameran stå på A och minskar bländaren för att skärpan ska täcka ett stort område. För att inte rubba kameran när den löser ut använder man en fjärrutlösare eller självutlösaren.
Om du ska ta ännu mindre saker och behöver komma närmre, kan du skaffa en lins på +4 dioptrier; den ger skärpa från ungefär 25 cm från linsen till en handsbredd närmre.
När du skriver minska på bländaren är det då man har en högre siffra?
Det är inte så mkt zoom i min och jag är en sån som gärna vill ha objektet så mkt som det bara går på bilden. Inget luft runt omkring med andra ord. Kanske det är smartast att zooma så mkt det går och sen beskära bilden efteråt.

Mindre bländare är högre siffra, ja.
Nåt kommer jag ihåg.