En fråga om mina nya blixtar
Köpte nyligen ett studioset med två blixtar från kaffebrus. Detta set:
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html
Jag har nu en fråga angående hur detta fungerar med min Nikon D90. Om jag har en slutartid snabbare än ungefär 1/200 (ISO400) får vissa bilder en svart rand i nederkant. Jag funderar på om detta beror på att digitalkameror tar åt sig informationen från chipet uppifrån och ner, och att kameran är snabbare än blixtarna, och att detta då medför att kameran inte hinner ta till sig allt innan blixtarna är borta. Eftersom bilderna blir bra när jag har en slutartid långsammare än 1/200 låter detta som om det kunde vara rätt.
Har någon en bättre förklaring så kom gärna med en sådan.
I övrigt får folk gärna komma med roliga tips och trix man kan använda sig av när man fotar med blixt.
Tack så mycket!

Så är det med alla kameror och studioblixtar, att de inta kan synkroniseras (slutaren ) på kortare tider än ca 1/250. Det du ser som en skugga i bilderna är slutaren som inte "hunnit undan".
Man behöver i regel inte snabbare slutartid då det är blixtens brinntid som fungerar som "slutare" , och den är som oftast mycket kortare än 1/500 sek.
Varför köra på ISO 400. Du får mindre brus med ISO 100.
De blixtarna var de jag köpte när jag började, för ca 5 år sedan. De hänger fortfarande med i varje session jag gör. Jag fotar i hemmet på ganska liten yta så jag behöver inte starkare.
Det finns tusentals sätt att ljussätta. Skulle rekommendera att testa tex porträtt med enbart ett ljus först och se vad so händer med skuggorna när du flyttar runt blixten i höjd och sidled.
Jag hade glömt ställa ner ISO-talet, vilket jag nu gjort. Ska köra på Iso 200 nu, vilket är den lägsta "riktiga" ISO:n på D90n. Det finns en fake ISO100 som i princip är en digitalt mörkare ISO200, eller något liknande. Har inte riktigt fattat, men det är inte på riktigt i alla fall, hehe.
Jag har studerat filmfoto i tre år, där jag ljussatt med lampor, oftast tre stycken i form av huvudljus, upplättning och motljus. Jag antar att man kan använda ungefär samma princip med blixtar, eller?
Jätteskönt att höra att du använder dessa blixtar. Jag tyckte priset nästan var lite för bra för att vara sant, men jag tycker de verkar riktigt rejäla och bra. Jag kommer också fota i hemmet på liten yta, så det passar alldeles utmärkt.
Om vi ändå pratar hemmastudio, har du något roligt tips på vad man kan göra med bakgrunden? Köpte nämligen en bakgrundshållare med en vanlig vit bakgrund. Det funkar jättefint tycker jag, men man kanske kan göra något som är lite roligare.
Tack så jättemycket för svaret!

Nej, det är nog inte så att kameran är snabbare, snarare tvärtom.
Det finns en mekanisk slutare som öppnar och stänger vertikalt.
På långa tider öppnar den helt och väntar en liten stund och stänger sedan. När slutartiden är samma som tiden det tar att öppna, börjar det andra slutarbladet stänga när det första har nått motsatta kanten. Blixten synkar när första slutarbladet inte längre täcker någon del av sensorn (och synken står på 1st curtain). På ännu kortare tider börjar det andra bladet löpa innan det första har nått kanten, och då skuggar det en del av sensorn om man tar med blixt, så att inte hela rutan blir exponerad.
Snabbaste synktiden med kameran är 1/200 sekund, och om man tar med kortare tid uppstår det här fenomenet.
Om det vore att kameran inte hann ta till sig informationen innan blixtarna var borta, så skulle man ju ha samma problem oavsett slutartid. Blixten brinner en mycket kort tid, ibland kanske bara en hundratusendels sekund. Chipets "fotonbrunnar" lagrar spänningen från ljuset som kom in tills de töms av A/D-processorn.
#3 Tack för svaret! Man kan ibland bli rent snurrig av all teknik som ryms i ens kamera.