Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5125 ggr
JDfoto
0

König KN-STUDIO90

Hallå här inne,en liten fråga…har nyss köpt ett studiopaket nämligen König KN-STUDIO90 så min fråga är om min Nikon D5000 fungerar ihop med den!!Hade varit jätte tacksam för svar// Mvh Tobias

Inkanyezi
0

Den ska funka enligt den här websidan:

http://blog.worldofkonig.com/konig-photo-video/kn-studio90/

Tändspänningen på synkkabeln är 6V och det funkar med alla digitalkameror.

Men jag rekommenderar att du i stället för kabel använder IR-utlösare för att slippa trassel med sladdar.

Det går också att använda kamerans inbyggda blixt för att tända studioblixtar, men man bör då ställa ner blixtstyrkan på den inbyggda, eventuellet tejpa för ett vitt papper, enkelt eller dubbelvikt.

JDfoto
0

då til en annan fråga sladdarna som medföljer till softboxarna,var kopplar man in dom,antingen är det jag som är slötänkt ikväll och vart sätter man paraplyet?Då jag aldrig sysslat med softboxar innan så hoppas du/ni har förståelse för det// Mvh Tobias

Inkanyezi
0

Var och en av blixtarna ska så klart kopplas till elnätet. De behöver inte kopplas ihop. Synksladden kan man endera strunta i om man tänder med kamerans blixt eller IR-tändare, eller så ansluter man kabeln i tillbehörsskon på kameran och till den ena blixten.

Softboxen sätts frampå blixten. Paraplyet, om det är vitt och genomskinligt, kan sättas antingen reflekterande, så att blixten riktas bakåt in i paraplyet som reflekterar ljuset framåt, eller tvärtom, med paraplyet mellan blixt och motiv (gäller bara vitt genomskinligt paraply). Om du har ett silverparaply kan det bara användas reflekterat. Det bör finnas klämmor för paraplyskaftet, och softboxen brukar klämmas fast runt reflektorn på blixten.

Jag antar att det finns med någon slags bruksanvisning.

JDfoto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men där följer med utöver strömsladdarna med ett par andra sladdar med som ser ut såhär…. sen när det gäller paraplyet så fick jag inte med ställ till det för om man kollar på bilderna så ska där finnas tre två till båda softboxarna och ett till paraplyet

Inkanyezi
0

Den sladden är en synksladd, och om kameran har en kontakt som den runda hylsan med ett litet stift i mitten passar i, så kan man använda den, men annars måste kontakten i den änden vara en fyrkantig grej som man sätter i kamerans tillbehörssko ovanför sökaren. Men det är som sagt bättre att strunta i de sladdarna och använda en IR-utlösare eller kamerans inbyggda blixt, som man ställer ner så mycket att den inte inverkar för mycket på bilden.

Vad som ska följa med i paketet bör det finnas en lista på, och stativen är för blixthuvudena, medan paraplyer och boxar vanligen kläms fast på något sätt på blixthuvudet. Softboxens lilla ände kläms runt blixtens reflektor, och paraplyskaftet brukar klämmas på något sätt vid sidan av blixthuvudet. På bilden ser det ut att vara vid blixthuvudets stativfäste.

Inkanyezi
0

Bruksanvisningen är inte speciellt utförlig eller tydlig, men den har många språk, inklusive svenska. Kommentaren om "konformad diffuser" avser en så kallad "snoot", men om man gör en själv som är ventilerad kring blixthuvudet så går det faktiskt bra. Risken de nämner är att det blir för varmt om man sätter en strut frampå.

En upplysning som kan vara värd att hålla i minnet är att nedställning av styrkan funkar inte till första utlösningen om det görs när blixten är laddad. Blixtstyrkan regleras alltså med laddningen på de här blixtarna, inte med tyristor. De har proportionellt inställningsljus, vilket underlättar mycket för att kunna bedöma belysningen.

"Ställ" som du skriver ska finnas ett till varje blixthuvud. Softbox och paraply är tillbehör till blixtarna. Om det är två blixtar ska det vara två stativ, och man sätter antingen ingenting, en softbox eller ett paraply på blixthuvudet. Ett vitt paraply kan man som jag sade tidigare rikta antingen mot motivet eller från motivet, som i bilden på websidan.

JDfoto
0

Jag tackar och bugar för svaren och beskrivningen…Jag ska plåta på en tillställning då jag behöver en av softboxarna så man får ställa in blixten efter ljuset i rummet!