Hjälp med Nikon D3000
Hallojs. Vet inte om jag har hittat till rätt forum, men de tror jag nog…
Jag har precis köpt mig en nikon d3000, jag har ingen vana på systemkameror och är lite lost. (:
Mitt problem är, hur vet man att slutartiden passar ihop med bländaren o sånt? hur vet man vad man ska ha?
Jag har ett problem till o de är att mina bilder blir för mörka, jag har ställt in iso på Hi, vet inte om de är rätt eller fel?! Eller är de nåt annat jag ska ändra på?
Jag har kort för att visa vad jag menar…Finns de ngn snäll själ som vil hjälpa mig komma igång?
Tacksam för hjälp
Jag finns på msn; Jessiie98@hotmail.com & här såklart ;)
jag har själv en Nikon D60, den innan D3000, och jag brukar oftast bara fota på P, men det är ju olika.
Men ändrar ISO efter ljus osv, från 200 - 1600 (eller vad det nu än är), sätter inte direkt på hi,, vet inte riktigt vad det är så.
Och så ändrar jag exponeringen.
Det kan du ju testa att göra också :)
Vet inte om jag hjälpte dig något, men kanske lite.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
ojj jag har en nikon d3000 men jag vet inte hur jag brukar göra jag tror att jag brukar testa mig fram lite;)
För att veta om du har ställt in slutare och bländare rätt kan du titta på exponeringsmätaren i din kamera. Om du kollar på bilden jag bifogar (det är en bild på displayen på din kamera) är exponeringsmätaren det som är i den röda rutan. När den ser ut sådär är bilden rätt exponerad, alltså varken för ljus eller för mörk.
Siffran till höger i bilden, ovanför mätaren, med ett F framför är bländaren, och siffran till vänster (1/60) är slutartiden.
Bländaren på kameran kan du likna vid din pupill. När det är ljust ute drar din pupill ihop sig och blir liten. Detta på grund av att ditt öga inte ska släppa in lika mycket ljus så att du inte blir bländad. När det är mörkt blir dina pupiller istället stora, så att dina ögon kan ta in så mycket ljus som möjligt. Skulle dina pupiller vara små när du är inne i ett mörkt rum skulle dina ögon inte släppa in tillräckligt mycket ljus och du skulle inte kunna se något alls. På precis samma sätt fungerar bländaren på din kamera. Är det ljust måste du ha en liten bländare (hög siffra, t.ex. 22) och när det är mörkt måste du ha en stor (låg siffra, t.ex. 3,5).
Slutartiden går också att koppla ihop med ögat. Slutartiden är hur länge kameran tar bilden, alltså hur länge kameran släpper in ljus. När du är i ett mörkt rum måste du titta ganska länge innan dina ögon vänjer sig och du börjar se vad som finns i rummet. Samma sak gäller din kamera. Är det väldigt mörkt måste du låta kameran släppa in mycket ljus, annars blir bilden för mörk. Du måste alltså ha lång slutartid (t.ex. 2), låta kameran ta bilden under en längre tid. Att tänka på är att om du har en för lång slutartid måste du antingen ha stativ eller ställa din kamera på ett bord eller dylikt, annars blir bilden suddig eftersom kameran måste vara still under hela tiden bilden tas för att bilden ska bli skarp. När det är ljust gör du tvärtom och har en snabb slutartid (t.ex. 1600), annars blir bilden för ljus.
ISO ändrar hur ljuskänslig kameran är och fungerar lite som en räddare i nöden när du inte vill ha en för lång slutartid eller en stor bländare. T.ex. om du är inomhus och det är ganska mörkt men du inte har stativ eller en stadig plats att ställa kameran på när den tar bilden. Då höjer du istället ISO:t så behöver du inte ha en lika lång slutartid. Nackdelen med det här är dock att bilderna istället blir väldigt brusiga. Ju högre ISO, desto brusigare bilder. Jag skulle inte rekommendera att ha ISO på HI, då det gör att bilderna blir väldigt brusiga. Försök håll dig runt 100-800 när du fotar i dagsljus. En bra tumregel är att alltid försöka ha så lågt ISO-värde som möjligt eftersom ett högt värde ger brusiga bilder.
Hoppas du förstår lite mer nu. Lycka till!

jag har förstått allt det där men jag har inte förstått hur man ändrar/reglerar det. Vet att slutar tiden ändrar man ed "ratten" där tummen typ hamnar men bländaren och det hur ändrar man det på nikon D3000 ? Tack i förhand !

Strax bakom avtryckarknappen, lite till höger, sitter en knapp märkt +/-
Det finns också en liten bländarsymbol invid den knappen.
Du använder samma ratt som för slutaren, men trycker ner knappen för att ställa bländaren.
När du har kameran på automatiskt läge kan du använda knappen och hjulet för att ställa exponeringskompensation.
jag har vart väldigt seg o svara på mitt inlägg men tack för svaren.
Väldigt mkt tack till dig Qptr. Nu ska jag snart kanske få in de dära i skallen så jag kan fota lite bättre bilder ;)
Har ni mera tips o ideer , säg gärna till .
Kram Jessica
Hm, testa o ta lite kort på lite grejjer till mina cupcakes imoron o testade med era tips ;)
Jag ser nu att bilderna jag har tagit med högt iso är väldigt brusiga..
Men jag förstår inte varför jag lyckas ibland o ibladn inte.
Jag blir ju missnöjd med ljuset, vad säger ni?
Vad gör jag för fel?
Här kommer den bilden som är bra.
/ Jessi

Det handlar om lite mer än att pilla med ISO, tid och bländare.
En digitalkamera kan ta bilder med fina färger i nästan alla slags ljus. Lampor och lysrör har inte samma färg som dagsljus eller blixt, men det går att ändra hur kameran ser färgerna, så att ljuset är "vitt" också om det är konstigt färgat.
På bilden som är "dålig" enligt dig, dominerar ljuset över bänken där grejerna står, men kamerans Vitbalans är inte inställd efter det ljuset.
Bilden som är "bra" visar ganska tydligt ett blandljus med olika färg. Du har dels belysningen över bänken, dels blixten på kameran, som har en helt annan färg. Det går inte att få fina färger när man blandar ljus på det sättet. Det är antingen eller. Om du tar med blixt, så ska det ljuset dominera, men då får du ett platt ljus med skarpa skuggor. Om du tar i naturligt ljus (också lampljus), måste du ställa in kamerans Vitbalans efter ljuset. Hur det ska gå till kan du läsa dig till i bruksanvisningen.
Det är alltså viktigt att du inte blandar olika sorters ljus. Blixten går bra om man använder den tillsammans med dagsljus, men med lampljus funkar det inte bra, eftersom färgerna blir konstiga. Man kan ta bilden i lampljus utan blixt om man har kameran på stativ, och då kan man använda lång tid för att få rätt exponering. Man kollar med exponeringsmätaren i kameran.
Jag har gjort en liten redigering av din "bra" bild för att rätta till färgen, och då ser man ganska tydligt att det kommer ett färgat ljus uppifrån som är rödaktigt, medan ljuset framifrån är blåaktigt. Skuggorna av flaskornas hattar på kaklet skvallrar ganska tydligt om blixten, tillsammans med reflexerna i glaset. Eftersom du har två olika sorters ljus, kan färgen inte rättas till helt. Om man ska rätta till färgen i efterhand är det också bättre att utgå ifrån RAW.