Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1401 ggr
Alexandra-S
0

Svartvitt?

Jag fick en Olympus e-520 igår och vet inte hur man ställer in svartvitt, någon som kan hjälpa mig? :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Inkanyezi
0

Det finns två sätt att göra svartvita (monokroma) bilder. Det ena är att redigera, vilket man gör via uppspelning av bilden, där man väljer att redigera och väljer svartvit och sparar bilden med nytt namn. Det andra är att via "picture mode" välja "monotone", och då spars bara en svartvit bild. Möjligen har den svenska menyn andra nyckelord, men kolla bruksanvisningen.

Jag föredrar att göra svartvitt i bildbehandlingen i datorn, eftersom det ger mer kontroll över resultatet, då man kan tillämpa filter med olika färg, gulfilter, grönfilter, orangefilter, rödfilter, alltefter vilken slags filtereffekt man vill ha i bilden.

gurin
0

Hej

Grattis till kameran.

Ställ in kameran så att den fotar i RAW. Det ger dig ORF-filer. Ladda över dem till RAW-konverteraren Viewer 2 som finns att ladda ner gratis här. (Efter det att du installerat det programmet gå på upptadatera programmet så laddas hjälpfilerna ner också.)

I Viewer kan du i efterhand ställa in hur du vill ha bilden. Bland annat går det att välja svartvitt och en del olika filter. Kan vara kul att experimentera med. Du kan göra inställning för en bild och sedan köra automatiskt så att alla andra bilder får samma behandling.

Poängen är alltså att du i efterhand kan besämma vilka bilder som ska bli svartvita och vilka som ska ha färg, eller någon annan effekt.

Tillägg: För en guide till alla inställningar se här. Guiden rör visserligen föregångaren E510 men jag misstänker att de i princip är samma inställningar.

mvh/gurin