Uppdat. med en ny lättviktare?
Hejsan!
Nu har jag verkligen varit utanför kameravärlden sedan mitt senaste köp 2008, då det blev en Pentax K20.
Tiden har gått, orket till att konka kameran bleknat. Det funkar inte att bära omkring denna stora tunga kamera.
Så nu letar jag efter en ny systemkamera igen! Den här gången med lite andra krav:
* LITEN, NÄTT OCH LÄTT.
* En kamera som har de funktioner man behöver om man är van vid en hyffsat bra. (Bestämma mycket själv i bild samt bra Auto)
* Inte över 6000:- (?)
Ska precis inkassera en Macbook pro, så intresset är påväg tillbaka känner jag.
Jag vill kunna slänga med mig kameran överallt, varje dag, inte missa något. En kamera som ryggen tillåter.
Vore tacksam för lite uppdaterings-hjälp därute! :)
Nikon D3000 är liten och lätt och ligger runt 4000 tror jag.
En instegkamera fast det kanske inte gör något?:)
Om du nu har Pentax så titta på Pentax K-X. Den är mycket mindre än K20D och har många fler funktioner än andra instegsmodeller. Det är många med Pentax K20D och K7 som har den som backupkamera.

Jag har ju också en gång tagit beslutet att inte kånka omkring på en stor kamera, och mitt val var att inte gå omkring med en systemkamera. Den som jag använder mest är en kompakt, och den har väl ett par svagheter, som jag har lärt mig att leva med.
Så till en del är det ju frågan om varför det ska vara en systemkamera.
Nu finns ett antal systemkameror som åtminstone är lättare och mindre än de som fanns förr. Jag köpte en sån för lite över ett år sedan, och konstaterade att den är ändå inte tillräckligt liten och smidig för att följa med jämt. Det finns mer kompakta varianter, och det finns lättare.
Samsung har en lätt kamera som heter NX10. Den har lika stor sensor som de flesta systemkameror, så objektiven är lika stora, och det finns inte mycket att välja på än, även om man kan använda Pentax objektiv med adapter.
Olympus har flera systemkameror som verkligen är kompakta, men ingen av dem har sökare som man håller upp framför ögat; man använder skärmen för att komponera bilden. Samma gäller ett par kameror från Sony som har mycket kompakta kamerahus, men som blir klumpigare med objektiv på. De har också samma sensorstorlek som de flesta andra systemkameror, och därmed blir objektiven inte särskilt kompakta. Olympus har en mindre sensor, så där blir det inte fullt så klumpigt med ett objektiv på. Panasonic har också samma system som Olympus, och de har ett par ganska smidiga kameror utan sökare. Olympus har dock fördelen med stabilisering i huset, så att man får det med alla objektiv.
Och det kan vara värt att fundera över om det inte är bättre med en kompakt än en systemkamera. Systemkameran har fördelar, men den är onekligen inte lika smidig att ha med sig. Bristerna hos en bra kompakt om man jämför är närmast att man inte har liika bra kontroll över skärpan; var den ställs och hur stort skärpedjup man får, och att det är större fördröjning när man trycker på knappen till att den löser ut. Om man inte behöver flera objektiv och kan leva med kompaktens trögare utlösning finns det några vettiga kameror som kan vara alternativ. Canon G11 är en, men det finns också bra modeller från Nikon och Ricoh.
Kika på Olympus PEN kameror.. de är små i retrodesign och levererar kanonbilder!
Canon G11 kan det mesta som en systemkamera kan, utom att byta objektiv och den är tillräckligt liten för att kunna ha med sig jämt.
/Désirée

Tack så hemskt mycket för erat arrangemang! Ska ta en närmare titt på alla förslag. :)
Titta på Panasonic FZ38 och dess efterföljare, jag har lämnat K10D på hyllan och tar med "lättviktarna" ut i stället vilket ryggen uppskattar.
Janne
Jag kör också Pentax. K200D systemkameran är ofta med, men inte alltid. Däremot är min lilla "buskamra" alltid med, både på jobb och fritid. I vått och torrt. En vattentät liten Pentax Optio Wxx. xx har länge stått för 30, men nyligen har jag uppgraderat till 90.
Den lilla W30 har verkligen varit med. Den har badat hamam med mig i Side och Alanya, den har fotat karpar i Hagaparken och maneter i Marstrand, badat i Cleopatras bassäng i Pamukkale, snorklat i Thailand, jobbat på lastbåt både på däck och i maskinrummet i Östersjön i alla slags väder.
Den nya W90 är jag inte helt inkörd på än, men den verkar vara ganska lättjobbat i och med att man kan använda gröna knappen som Fn-knapp med valbara funktioner.