Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1676 ggr
RebeccaNeuhold
0

Kritik - Hund-porträtt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hopp, dags för en liten återkomst ^^ 
Första inlägget jag gör på över ett år tror jag (nytt användarkonto). Hoppas jag skulle kunna få lite kritik på 2 bilder jag tagit av min väninnas hund tidigare under sommaren. Uppskattar negativ/positiv responds likväl.

/Rebecca N.

RebeccaNeuhold
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

& nr2.

Ellio
0

första bilden finner inte jag några fel på Glad ,förutom det gröna färgsticket.. har du redigerat bilderna så eller? annars jättefina Skrattande

RebeccaNeuhold
0

#2 - Ja de är båda redigerade vad gäller färgtonen eftersom jag inte tyckte om den blåtonade som orginalen hade. :) Tack.

Geronim0
0

Bilderna är väldigt gröna! kanske dra ner tonen en aning?
Annars skarpa och fina, lite mer kontrast skulle inte skada.

Lakrits
0

Bra porträtt och skärpa, eventuellt skulle du kunna gjort bild två liggande med lite mer luft åt vänster. När hunden tittar åt ett annat håll än kameran kan det vara bra att ha lite mer luft åt det hållet.

Tycker du att bilden är för kall justera det med tempraturen inte toningen (tint) så får du en varm bild utan så markant grönstick.

/Mattias

RebeccaNeuhold
0

#4-5; Tack :) Även bra tips där som jag ska försök använda i framtiden.

Gips
0

Hej!;) Fina bilder men vitbalansen är inget vidare. Bilderna är för gula. Lite mer luft framför ansiktet åt det håll hunden tittar vore snyggt, men det är trevliga bilder i övrigt;)

Rosino
0

Jag tycker också att färgen stör, men annars är det fina bilder! Glad

Inkanyezi
0

Jag tror att bilderna skulle kunna få lite bättre balans i kompositionen genom att ha lite mer luft till vänster. Möjligen kan ett liggande format passa bättre genom att visa miljön åt sidorna i högre grad.

När det gäller färgbalansen är det ytterligt svårt att få till den med reglage som påverkar enstaka färgkanal. Ett verktyg som jag gillar för att justera färg i jpeg är RawTherapee, som har en ruta där man kan välja hur stor yta man ska plocka för Vitbalans. Om man ställer den rutan lagom stor och väljer ett område som är neutralt för Vitbalans, kan det bli rätt utan mycket pillande. Jag har tittat på bilderna i RT och tycker att de kan få fin färg genom att välja ett grått område med lav på berget, utan att det drar mot blått.