Foto iFokus

Foto

Etikett: kurser-och-utbildningar
Läst 2925 ggr
Anfa
0

Skärpa,, fokus, autofokus..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft en del kritiktrådar, och de jag märker är att jag är värdelös på att lägga fokus, och jag blandar ihop allt som har med det att göra… Så nu gör jag ett inlägg där jag hoppas att få ett svar som jag fattar… Eftersom jag är så pass ny på det här med foto så kan förklaringarna vara lite… eh ja.. konstiga Flört

Okej, jag har då fattat så mycket som hur man ställer in skärpan manuellt, för de är väl när man snurrar på den där ringen på objektivet (Där har ni ett exempel på mina fotokunskaper, "ringen på objektivet" ;) ). Är det något som ni brukar använda er av eller är det bättre med autofokus?

Autofokus, har väl då förkortningen AF. Men jag förstår inte riktigt vad det innebär, är det då man inte vrider på den där "skärperingen"? Eller är det då man måste ha på LV och flytta runt den där saken?

Jag undrar även vad de är för skillnad på de här inringade sakerna…

Anfa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och vad justerar man med denna?

mille-star
0

Fick du ingen instruktionsbok med när du köpte kameran?

Du behöver självklart inte använda Live view  för att kunna använda autofokus. Med autofokus låter du kameran själv sköta fokuseringen, du trycker in halva avtryckarknappen på kameran och väntar tills kameran är klar, då först tar du bilden.

Aviendha
0

Ett problem med autofokus (som sagt när kameran själv ställer in fokus) är att den även väljer punkter att fokusera efter. Nu vet jag inte vad du har för kamera men antagligen har du en punt prickar som du ser när du tittar i sökaren. Tyvärr kan man inte alltid veta vilken av dessa som autofokus väljer och då kan skärpan hamna fel.

Det man kan göra för att komma runt det är att endera ställa fokus manuellt (som du gör när du vrider "på den dära ringen på objektivet" Flört) men det kan vara svårt ibland och tar lite tid om man inte är van. Däremot kan man själv välja vilka fokuspunkter den ska ställa efter och vilken typ av fokusering man vill ha. Läs avsnittet om fokus/autofokus i instruktionsboken - de är lätta att förstå :)

Anfa
0

#2 Jag har lärt mig en del i boken,  men jag tycker att det blir svårt då jag inte fattar vad en del saker betyder..

Så de där prickarna i sökaren, de spelar ingen roll när man fokuserar manuellt? :S Haha, sorry om jag är lite trög ;-)

Men om vi låtsas att jag vill fotografera något i ett hörn, där inte punkterna finns, hur gör jag då för att lägga skärpan på rätt ställe?

Vilka knappar är de förresten på bilderna??

Anfa
0

Och en grejj till, visst blir det så att man alltså måste fokusera själv, vrida på ringen på objektivet Flört om ett objektiv inte har AF? :S

Inkanyezi
0

Om objektivet inte har AF måste man så klart göra det själv.

När objektivet har AF så gör kameran det. Det finns flera olika sätt att ställa in hur kameran ska välja fokuspunkter. Du kan själv välja att bara en av punkterna ska användas, och då kan du ha bättre kontroll över var kameran ställer in skärpan.

Dom där punkterna är också lite olika. En del punkter känner bara av skärpan på vertikala föremål, medan andra känner av horisontella, och det finns en punkt, den i mitten, som tar både horisontellt och vertikalt. En del kameror har fler punkter som tar både och.

Men det enklaste är att välja punkt AF, så är det bara punkten i mitten om du inte byter till någon annan punkt. Då siktar man med mittpunkten mot något som är precis lika långt bort som du vill ha skärpan, lägger fingret på knappen tills kameran ger klarsignal (grönt ljus, pip, AF-punkten lyser), och så komponerar man bilden innan man trycker av.