Förvaring av bilder
Mina RAW-filer slukar minne i datorn och det går åt en massa DVD-skivor för att ta backuper. Nu lägger jag över bilderna på datorns hårddisk till en extern som har närmare 300Gb minne, men jag misstänker att minnet där kommer att vara som bortblåst.
Jag kom på att jag faktiskt inte behöver ha alla bilder lättillgängliga via den externa hårdisken. Det skulle räcka med att jag gör ett webbgalleri av alla bilderna. Webbgalleriet tar jag fram enkelt med Photoshop, hela processen går helt automatiskt.
Hur har du löst det med förvaring av dina elektroniska bilder?
Hälsningar
Robert

Min kamera har inte stöd för RAW bilder, så jag kan ingenting om det. Hur mycket på ett ungefär tar en bild?
Jag litar inte på hårddiskar. Många har redan gått sönder för mig. Därför laddar jag upp de foton jag är mest rädd om som backup till en annan dator via FTP.
Hoppas det löser sig för dig.
MVH
- Jim Johansson

Robert, har du bara bilderna på en extern disk?
Hur stor är en RAW-fil?
Hur stor är den som DNG?
Det finns DVD för va 3kr skivan.

Det har blivit 3500 bilder under november och det suger upp 20,2Gb, blir 5 DVD skivor, och för mig blir det 15 stycken med kopior.
Grejen är den att jag har ingen lust att peta in och ut med skivor i datorn. Jag vill enkelt kika igenom de bilder jag har tagit under året. Det blir bekvämast då man har allt samlat på ett ställe.
Min tanke är att jag låter Photoshop skapa ett webbgalleri åt mig som jag sparar i den externa hårddisken. Bilderna kommer jag lätt åt med Bridge. Hittar jag en bild som är kanon så plockar jag bara fram rätt DVD-skiva. Nu behöver jag bara klura ut hur jag kan koppla ett galleri till en DVD-skiva.
Hälsningar
Robert

I skrivandes stund så håller jag på att skapa ett webbgalleri på just 3,500 RAW-filer. Tryckte på ok 16:15 (finsk tid). Se hur lång tid det kan ta.
Robert

Det blir knappt 6MB per bild.
Din HD kommer räcka ett år i nvarande takt. Och det är från den du skall visa bilderna. DVD-skivorna ska du bara ha som backup. De skall bara användas för att hämta tillbaka en förstörd bild.
Varför 3 kopior på DVD? Två kan jag tänka mig, en hemma och en hos någon annan.
Det är bättre att bilder du skall arbeta med ligger på en intern HD. Det är mycket snabbare än en extern.

Jag har 30Gb kvar på min dators HD, och jag har kapacitet för 6 månaders fotande om jag nu håller samma takt som jag har gjort denna månad.
DVD - skivor:
2 stycken skivor som backuper
1 styck som arbetskopia
Den externa HD har jag kopplat ihop med en Firewirekabel så det går rätt snabbt att öppna upp en fil. Nu tycker jag att en extern HD blir för dyr lagringmedia, därför föredrar jag DVD-skivor. Med ett webbgalleri så får jag små jpg filer som jag kan kika på och som jag kan maila till kompisar. Jpg-filerna kommer jag åt med Bridge som sagt och med explorer.
Hälsningar
Robert

Jag skulle nog lösa det långsiktigt så här. Behålla den externa disken och köpa en intern.
En intern disk på 300GB kostar ca 1200kr den räcker till 50000 bilder =2,4 öre per bild. Den räcker för ett års bilder.
På den interna har det senaste årets bilder och säkerhetskopior på DVD så slipper du nästan alltid jobba med bilder från DVD. När den blir full så raderar du den äldsta månaden och fyller på med nya bilder.
På den externa har du har du "framkallade" jpegbilder i full Upplösning men ca 2MB stora. Dessa har så bra kvalitet så det räcker för de flesta tillfällen. Om du sparar i JPEG2000 så blir de ännu mindre med samma kvalitet.
Har jag svamlat för mycket?
Jag har en extern hårddisk för den primära lagringen. Sen har jag en annan extern hårddisk för säkerhetskopia av bilderna. Eftersom jag inte vågar lita på bara två hårddiskar gör jag dessutom säkerhetskopior på DVD-skivor emellanåt och lägger i bankfacket.
En gång råkade jag ut för att bägge diskarna krånglade så att jag behövde bankfackskopian.
Vänliga hälsningar
Niklas

#4, 6 timmar och 20 minuter tog det att köra 3.500 bilder.
20,2Gb blev 79MB. Nu har jag en smidigt album som jag kan gå igenom mina bilder i.
Hälsningar
Robert

#11, Tack för kommentaren. Jag tänker på arbetsflödet och det Niklas skrev här, "Ibland inträffar det osannolika". Jag har tagit backup på mina bilder 1 g/månaden. Jag känner att det behövs nog oftare. Kanske i vissa fall direkt efter ett fotande.
Antag att du har varit och fotat något viktigt, kanske varit på ett uppdrag. Du för över bilderna till datorn för att tömma minneskortet, men för tillfället har du inte tid att sortera bilderna. Då bör man ta backup på en gång. Tänk om datorn kraschar mellan att du tömde minneskortet och datorn kraschar.
Hälsningar
Robert

#12 Ja eller vad som hände mig. Jag lagrade mina bilder från semestern i en äldre bärbar dator. Väl hemma så upptäckte jag att den inte hade någon brännare så jag tog med den till jobbet (där den hör hemma) och tänkte överföra bilderna via nätverket. Men då tvärvägrade datorn och starta. Det löste sig, men det är en lång historia.
Du skulle kunna göra så här. Ha en DVD-RW (omskrivningsbar skiva) i brännaren. När du tömmer kameran till datorn så kopiera bilderna till RW-skivan direkt också. När du har gjort din vanliga säkerhetskopiering så raderar du RW-skivan och börjar om igen.
Skulle diskarna rasa innan din månatliga säkerhetskopiering så har du orginalen kvar, det enda du förlorar är arbetet ju gjort med bilderna. Du kan ju även bränna dina bearbetade bilder 1g/vecka till RW.
En RW håller minst 500 överskrivningar och blir faktiskt bättre efter 10-50 bränningar. Och är minst lika bra som vanliga DVD.

Mycket smarta tips du kommer med aktietrader, tack! Nu börjar jag se ett flöde. Det vore intressant och läsa om det är någon annan som har bra tips på sina arbetsflöden.
Hälsningar
Robert

Jag bränner alla mina bilder på speciella cd-skivor som (påstås) kan lagra informationen i upp till 300 år. En kopia har jag hemma och en kopia är i bankfacket. Råkade också ut för en hårddiskkrasch nu i somras och de bilderna hade jag dessvärre inte hunnit bränna över. Har testat olika program för att rädda filerna, men disken vill dessvärre inte läsa så jag har packat in den för att senare kunna sända den till IBAS när jag har råd.
Mina vanliga negativ lagrar jag också i bankfack så att om huset skulle bränna ner så kan jag alltid rekonstruera mina album.
Ber om ursäkt om jag blåser liv i den här tråden igen…
Om du inte löst problemet med att ha alla bilder på hårddisk så rekommenderar jag dig att testa IMatch (http://www.photools.com). Där lagras tummar av alla bilder och resten har du på skivor. Du kan alltså kolla igenom som på ett ljusbord och sedan när du vill kolla en bild så frågar programmet själv efter rätt DVD 2005_23 exempelvis. Programmet är fullständigt nedlusat med funktioner. Lite fult men mycket funktionellt. Kostar en halv tusenlapp men det kan det vara värt. Det finns nog någon testversion på nätet.

#16, det känns som en bättre lösning än det jag har idag. Nu innan jag skriver över filerna på skivor så gör jag kontaktblad och sparar dessa som pdf.-filer.
Har du programmet själv, och om så - fungerar det bra?
Hälsningar
Robert
Jag fick "lite" problem med filhanteringen när jag gick över från analog till digital för ett år sedan. Då testade jag mig igenom en hel del olika program. Nikons eget funkade något så när men den sparade alla filerna i mappar som döptes till img000001 osv. Inget vidare om man vill leta själv. IMatch använder sig av windows mappsystem. Den "samlar upp" alla nya bilder i bevakad mapp genom en knapptryckning. Man har möjlighet att "tagga" bilder med stödord för att lättare hitta bland dem. En favoritdetalj som jag använder mycket är bokmärkesfunktionen, där kan man sätta en liten flagga på bilder om man går igenom en hel drös. Sen kan man kolla alla bilder från olika mappar på en och samma plats. Det är bra om man vill göra "ska-jag-ta-bilden-från-igår-eller-från-förra-månaden"-jämförelser.
Jag skriver krångligt ser jag. Jag rekommenderar dig att ladda ned deras testversion. Det är en liten tröskel man måste komma över men sen är det full fart.