Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 445 ggr
Niklas
0

Främlingsfotografering

Fotograferar ni främlingar när ni är ute och fotograferar? Jag tycker att det känns konstigt att fotografera någon jag inte känner utan att fråga först och om man frågar är det troligt att bilden inte blir lika bra. De ska vara spontana.

Hur gör ni?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Jag har haft svårt för det där att fotografera främlingar. Nu är det tillåtet att ta bilder på främmande personer som befinner sig på allmän plats bara en person inte befinner sig i en nedlåtande situation eller liknande.

Det är något som man måste bara lära sig, en tröskel att ta sig över. Hur skulle du reagera själv om någon annan fotograferade dig? Jag skulle inte ha något emot det, så jag har det i huvudet när jag tar bilder på andra, och hoppas att de tänker samma sak som jag.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Det är ett stort steg att gå från att fotografera stockar och stenar till  människor. De flesta har dock inget emot att bli fotograferade så problemet ligger hos en själv. Däremot så får man inte lägga ut bilderna på internet utan att ha deras tillstånd.

Robert
0

#2, lägga ut bilder på internet utan tillstånd ska vara tillåtet vad jag känner till.

Hälsningar

Robert

Tom
0

Jag gillar inte att okända människor filmar eller fotograferar mig utan mitt medgivande. Jag vet inte varför men de trampar på mitt revir. Helt annan sak om de frågar först.

Tom

bosse
0

Jag saknar inga hämningar, så jag fotograferar när det faller mej in - förutom muslimer då det kan innebära livsfara, speciellt om en kvinna kommer med på fotot.

En gång i Yemen så bad en yemenit mej fota honom och hans fru, vilket jag gjorde. Några av dom övriga började argumentera med honom, så min "guide" föreslog att vi snabbt skulle åka därifrån för alla bär ju på gevär och dolk, samt även många har pistol. Och dom är inte beväpnade för syns skull.

Niklas
0

Jag tycker inte heller om att bli fotograferad. Det kanske är därför jag fotograferar. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

sannah
0

fota först, fråga sen.
fast oftast är en nickning det enda man behöver.

Robert
0

Det finns något som heter candid-camera. Man går omkring och fotar folk utan att de vet om att man fotar dom. Det finns lite olika tekniker för det. Ha kameran på magen, använd automatik och vidvinkel, sedan är det bara att trycka av.

Jag ska försöka komma iväg på något liknande hade jag tänkt mig. Kan bli hur roligt som helst. Saluhallar tror jag kan vara lämpliga ställen.

Robert

Tom
0

#6, Jag har inget emot att bli fotograferad av de jag känner, bara av okända.

Tom

Robert
0

#9 Jag skulle tro att du blir fotograferad dagligen, tom videofilmad. Att bli fotograferad är en del av vardagen och det är väl nästan tur det att vi blir fotograferade och filmade.

Robert

Fotord
0

Det krävs en del övning för att man ska känna sig bekväm när man fotograferar främlingar. För ett halvår sedan blev jag tillfrågad om jag ville dokumentera ett crossläger under några dagar. Det var först sista dagen som jag kände att jag kunde fotografera "fritt" utan att känna mig dum. Det hjälper dock att "fokusera" på uppgiften, tänka på det som ett jobb som skall utföras. Då känner man sig inte som en fluktare.

Sen är det alltid bra att inte fotografera för mycket bland stora starka killar som står i grupp i mörka gränder, dealar små påsar pulver och spanar efter polisen, de kan lätt uppfatta det som negativt.

Sister_X
0

Jag känner ett visst obehag när främlingar fotograferar mig. Man vet aldrig vart bilderna kan hamna… Själv fotograferar jag aldrig okända människor utan att fråga först. Det tycker jag alla borde göra. Men sen är det en annan sak… Bilder på människor blir faktiskt oftast bättre när personerna på bilden inte vet själva att de är med. Det blir mer avslappnat och verklighetstroget. Man får ett helt annat fotografi än när personerna i fråga är medvetna om att de är med på bild.

Fotord
0

Vad gör det egentligen om man blir fotograferad? Jag förstår att man inte vill bli fotograferad på vissa platser såsom stranden där JAG inte vill att min blekfeta kropp skall dokumenteras Glad.

Däremot tycker jag inte att det är någon fara att bli fotograferad på stan. Du visar ju ändå upp dig.

Robert
0

#11, för en tid sedan var jag ute med en pressfotograf och det är som du skriver, är man fokuserad på en uppgift och ska producera något så kan man inte tänka på vad andra tycker.

--->Läs artikeln här, när jag var ute med pressfotografen på HBL! 

Enligt Leif Weckström är det inte förbjudet att fotografera andra så länge de befinner sig på en allmän plats, och det är fullt tillåtet att lägga ut bilder på andra även på nätet så länge de inte är kränkande.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag läste någon gång att det inte är tillåtet att lägga ut bilder på nätet om personerna är identifierbara. Om jag minns rätt var det personuppgiftslagen som sa så. Är det någon som vet säkert vad som gäller?

Vänliga hälsningar

Niklas

Fotord
0

#15, det låter väl inte helt tokigt. Så länge man inte publicerar namn och så vidare så borde det vara ok. Fotot är ju ett avtryck av ett tillfälle och har personen visat sig ute då så…
Pinsamhetsfaktorn avtar ju med avståndet till motivet dvs. om jag tar en bild av grannfrun när hon går till konsum och handlar i träningsbyxor, trätofflor och papiljotter så kvittar ju det om en tonåring i Bolivia sitter och skrattar åt det. Det blir ju bara jobbigt om någon känner igen henne, någon granne eller så. Dessa personer hade hon ju ändå kunnat träffa på sin tur till Konsum. Om jag däremot skriver ut att hon heter Gun Gunnarsson ifrån Guanoberget utanför Gustavsberg, då kan ju den där killen från Bolivia få för sig att han "måste" besöka henne… vilket är dumt.

…och efter mycket snack har jag fått mina 3 inlägg :-)

Robert
0

#16, tack för dina bidrag, hoppas att du fortsätter med dina kloka och roliga kommentarer. Nu ser jag fram emot att titta på ett fotoalbum.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Niklas, jag hittade det här på Fotosidan.se, om PUL. Med tanke på vad en pressfotograf har sagt till mig samt vad som skrivs bland inläggen på Fotosidan så känns det tryggt att publicera bilder på andra även här på Foto.iFokus.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Som jag läser det så är det inte tillåtet att lägga ut bilderna men risken för att någon skall anmäla det är nog liten om de inte är kränkande på något sätt. Jag lägger inte ut några identifierbara bilder på personer som inte har gett mig tillstånd.